Rahkaa ja raejuustoa suositellaan hyvinä proteiinin lähteinä. Kuva: Shutterstock
Rahkaa ja raejuustoa suositellaan hyvinä proteiinin lähteinä. Kuva: Shutterstock

Purkin kyljessä lukee isolla proteiini, mutta paljonko sitä proteiinia oikeasti onkaan?

Proteiini on terveystietoisten uusi supertuote. Sen mahtavia puolia jaksetaan hehkuttaa: valkuaisaine kun pitää nälän poissa pidempään, suojaa lihaskadolta ja auttaa palautumaan treenin jälkeen.

Uskoa proteiinin voimaan ei horjuta edes se, että Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tuoreen listauksen mukaan eniten proteiinia on liivatteessa, ja rahka sijoittuu vasta sijalle 766. Tai toimittaja Emmi-Liia Sjöholmin kolumni, jossa hän kertoi lihoneensa, kun alkoi tankata proteiinia.

Ja tietysti elintarvikeyritykset hyödyntävät hurahdusta. Ne tarjoavat rahkoja, joiden kyljessä lukee isolla esimerkiksi proteiinirahka (Valio) tai Protein (Arla). Mutta: proteiinirahkat saattavat sisältää proteiinia yhtä paljon tai jopa vähemmän kuin saman valmistajan perusmaitorahka. Ilmiötä on ihmetelty muun muassa Karkkipäivä-lifestyleblogissa.

Mikä on selitys, Arlan tuoteviestintäpäällikkö Minna Elovainio? Maustamaton proteiinirahkanne sisältää gramman vähemmän proteiinia sataa grammaa kohden kuin tavallinen maitorahkanne.

– Mielestämme ja varmaan suurimman osa kuluttajiakin mielestä perusmaitorahka on sellaisenaan nautittuna tönkköä. Proteiinirahka on tehty pehmeäksi välipalaksi, sellaisena syötäväksi.

– Protein-sana korostaa, että kyseessä on runsasproteiininen välipala. Proteiinirahkan kyljessä kerrotaan selvästi, paljonko siinä on proteiinia, eikä yritetäkään selittää, että proteiinia olisi enemmän kuin jossain muussa. Tavallista maitorahkaa ei markkinoida sellaisenaan syötäväksi, koska se on ruuanvalmistustuote. Totta kai ihmiset nauttivat sitä myös välipalan tavoin, mutta emme markkinoi sitä siihen.

Arla ei näe tässä ristiriitaa?

– Ei, koska emme markkinoi tavallista maitorahkaa samalla kohderyhmälle ja samalla tavalla.

Lue myös:

Proteiiniakin voi syödä liikaa – tuloksena lisäkiloja ja haiseva hengitys

Yletön proteiinin syönti voi olla yhtä pahasta kuin tupakointi

Tofu, tempeh ja seitan – proteiinipitoiset lihankorvikkeet