Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Millainen ruokavalio, sellainen olo. Mitä kannattaa syödä, että olo pysyy pirteänä?

Yhdysvalloissa ruoka on keksitty luokitella sen mukaan, millaisen olo sen syömisestä tulee. Jako go-, slow- ja whoa-ruokiin toimii hyvänä muistisääntönä, kun pohdit päivääsi sopivaa ruokalistaa.

Go-ruuat ovat kevyitä ja sopivat jokaiseen päivään. Niissä rasvaa ja sokereita on kaikkein vähiten, joten ruokavalio kannattaa rakentaa niiden varaan. Go-ruuat pitävät olon pirteänä ja käyvät syötäväksi milloin tahansa.

Slow-ruokia kannattaa jo syödä hieman harvemmin, kuin kevyen olon takaavia go-ruokia. Nappaa slow-ruokaa silloin, kun voit jo hidastaa tahtia kuluvana päivänä. Nämä ruuat sopivat myös, kun haluat palautua treenistä.

Whoa-ruuat sopivat puolestaan rentoihin hetkiin, kuten illanistujaisiin tarkoitetuiksi herkuiksi. Niitä on hyvä syödä vain harvoin, sillä näiden nauttimisen jälkeen olo on varmasti raskas.

Go-ruuat

Go-ruokia ovat hedelmät, vihannekset, kokojyväleivät ja muut kokojyvätuotteet, rasvattomat- ja kevyet maitotuotteet, vähärasvainen liha, kana ja kala.

Slow-ruuat

Slow-ruokia ovat valkoinen pasta ja riisi, makeutetut hedelmät esim. jälkiruuissa, levitteet, avokadot ja täysmaitotuotteet, keksit ja urheilujuomat.

Whoa-ruuat

Whoa-ruokaa ovat esimerkiksi kaikki rasvassa paistettu ruoka, kakut ja muut leivokset, rasvaiset maitotuotteet, limsat sekä ranskanperunat.

Lue myös:

Syötkö terveellisesti? Kysy itseltäsi nämä kysymykset

Sopiiko kaurapuuro kuntoilijan aamupalaksi?