Ravitsemusterapeutti arvioi näyttelijä Mari Perankosken  ruokapäiväkirjan.

Marin ruokapäiväkirja

Torstai

Klo 06, koti: Ruisleipäviipale juustolla, tomaatilla ja margariinilla, kaksi lasia appelsiinimehua ja kaksi kuppia kahvia rasvattomalla maidolla.
”En pärjää ilman aamiaista. Jos olen 20 minuuttia hereillä syömättä, alkaa pyörryttää. Kun menen urheilemaan, syön kerralla paljon ja pärjään sillä pitkälle iltapäivään.”

Klo 09, tenniskeskus: Kuppi kahvia, karjalanpiirakka ja banaani.

Klo 10–14, koti: Kaksi kuppia kahvia, litra vettä.

Klo 18: Karjalanpaistia ja viisi pientä perunaa.
”En juuri syö punaista lihaa. Poimin paistista lähinnä porkkanat ja sipulit liemen ja keitettyjen perunoiden kanssa.”

Klo 21: Karjalanpiirakka juustolla ja tomaatilla, kuppi teetä.

Perjantai

Klo 08, koti: Kaksi ruisleipäviipaletta juustolla, kinkulla ja tomaatilla, kaksi kuppia maitokahvia.

Klo 11, uimahallin kahvio: Kahvia.
”Join päivän aikana kahvia yhteensä ainakin kuusi kuppia.”

Klo 13, koti: Kasvismunakas, jääsalaattia, kaksi grahamleipäviipaletta ja litra vettä.

Klo 18–20, keilahalli
Kinkku-ananas-pizzasiivu, kaksi keskioluttuoppia.

Klo 21, sushiravintola: 11 palaa sushia tonnikalalla, kuhalla, ravuilla ja lohella, kaksi olutta.

Klo 23, koti: Lasillinen punaviiniä, kuusi palaa suklaata ja puoli litraa vettä.
”Olin keilaamassa ja ulkona syömässä, joten tuli syötyä ja juotua normaalia enemmän.”

Lauantai

Klo 11, koti: Kahden munan vuohenjuusto-kasvismunakas, kaksi ruisleipä­viipaletta, kaksi lasia appelsiinimehua, kaksi kuppia kahvia.

Klo 11–14: Kuppi kahvia.

Klo 15: Lautasellinen kana-korianteripastaa ja lautasellinen salaattia, jossa yrttejä, oliiviöljyä ja parmesanjuustoa sekä kuusi palaa vuohenjuustoa.

Klo 19: Lautasellinen maissilastuja itse tehdyllä salsakastikkeella ja puoli litraa appelsiinilight-limpparia. ”Maissilastut ovat heikkouteni. Voisin syödä niitä vaikka miten paljon, varsinkin kun olin edellisenä päivänä ulkona.”

Klo 21: Suklaa-nougatjäätelöä, kolme suklaakeksiä ja appelsiinilimua.
”Jäätelönhimo voitti, ja sitä piti
lähteä hakemaan huoltsikalta.”

Mari juo joka päivä ainakin 1,5 litraa vettä. Hän ei ota lisävitamiineja purkista.

Ravitsemusterapeutin arvio:

+ Maria kiinnostaa, mitä hän syö. Hän suhtautuu ruokailuun silti rennosti.
+ Ruoka on usein itse tehtyä, ja siinä on käytetty muun muassa paljon yrttejä suolan sijaan.
+ Mari syö päivittäin kasviksia, ja leipä on pääosin täysjyväistä. Kuituja voisi silti tulla enemmän.
- Mari luulee syövänsä paljon, mutta normaalipäivän energiansaanti jää niukaksi. Silloin Mari ei saa tarpeeksi rasvaa. Myös folaattia, kalsiumia ja B-ryhmän vitamiineja tulee liian
vähän.
- Kalsiumia tulee joinakin päivinä hyvin vähän. Mari voisi syödä enemmän jogurttia, viiliä, rahkaa tai raejuustoa.

Asiantuntijana ravitsemusterapeutti Anette Palssa Valio Olo -hyvinvointipalveluista