Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Vapiskaa manteli ja maapähkinä, täältä tulee pistaasi! Tämän vuoksi pähkinän syönti kannattaa.

1. Ihan ensiksi mahtava uutinen kaikille diettaajille. Yhdessä pistaasissa on vain 3–4 kaloria. Se on vähemmän kuin yhdessäkään muussa pähkinässä. Siis, jos syöt ne ilman hunajakuorrutusta sekä suolattomina ja paahtamattomina.

2. Yhdysvaltalaiset ravitsemustutkimukset ovat osoittaneet, että pistaaseja tulee myös syötyä muita pähkinöitä vähemmän. Kuoriläjä pöydällä on nimittäin kiistaton ja konkreettinen todiste syödystä määrästä pähkinöitä. Pistaaseja ei siis tule naposteltua huomaamattaan.

3. Pistaasissa on enemmän kaliumia kuin yhdessäkään toisessa pähkinässä. Kalium auttaa alentamaan stressihomoni kortisolin määrää.

4. Pistaasien syöminen voi auttaa alentamaan kolesterolia. Pähkinässä on fytiiniä, kasvisterolia, joiden on todettu vähentävän huonoa kolesteriolia.

+

5. Pistaasi ei ole vihreä! Se on ruskehtavan harmaa. Vihreä on väriainetta, jolla peitellään sadonkorjuussa pistaasin pintaan syntyneitä kolhuja.

 Lähde: NBC News

 Lue myös:

Pistaasi-jogurttimaljat

Pistaasi-hedelmäkimara

Haluatko paremmalle mielelle – syö pähkinöitä