Muun muassa hedelmät kohottavat mielialaa, sanoo tutkimus. Kuva: Shutterstock
Muun muassa hedelmät kohottavat mielialaa, sanoo tutkimus. Kuva: Shutterstock

Syöminen vaikuttaa mielentilaan. Siksi kasvisten syönti kannattaa, mutta lautaselle kannattaa lastata ruokaa tuhdimminkin.

Mitä paremmin syö, sitä paremmin mielin kuljet. Psychology Today -lehden mukaan tulokset ruuan ja mielen yhteydestä ovat vielä sekalaiset, mutta kytkös näiden kahden välille on silti löytynyt.

Hyvän mielen ruuat eivät ole mitään kummallisuuksia. Lautanen kannattaa täyttää hedelmillä, kasviksilla, pähkinöillä, siemenillä ja palkokasveilla. Harva jaksaa kuitenkaan hehkua hyvää tuulta pelkillä kasviksilla. Niin kutsutuista kunnon ruuista mielialaa kohentavat kokojyvä, liha, kala, pavut ja kananmunat. Herkkusuut saavat hyvän syyn nauttia suklaata, koska siitäkin saa mielihyvää tuottavia aineksia. 

Syy siihen, miksi juuri nämä ruuat ovat parasta päänupillesi löytyy niiden sisältämistä folaateista, B-vitamiinista, magnesiumista, tryptofaani-aminohaposta ja omega 3 -rasvahapoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Jos mielialaruuat eivät vielä kuulu päivittäiseen ruokavalioosi, kannattaa niiden syöminen aloittaa edes yksi kerrallaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

Lue lisää:

Parempi aamupala alle viidessä minuutissa

Hyvä mieli makeasta: pähkinäiset taatelipallot

 "Sain rennon mielen kovalla treenillä"

Sisältö jatkuu mainoksen alla