Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Äärimmäinen iltavirkku joutuu usein heräämään kehonsa luonnollista rytmiä aikaisemmin. Se vaikuttaa myös ravintoon.

Millainen tyyppi, sellainen aamiainen. Jos kuulut äärimmäisten aamuvirkkujen kolmeenkymmeneen prosenttiin, voit syödä mitä tahansa heti herättyäsi.

– Aamuihmisten aineenvaihdunta toimii heti herättyä, joten iso hotelliaamiainenkin uppoaa hyvin, sanoo ravitsemusasiantuntija Anu Kosonen.

Kosonen suosittelee aamuvirkuille sekä kuituja että hiilihydraatteja, jotta heidän kehonsa käynnistyisi parhaiten. Työssäkäyvän aamuvirkun ihanneaamiainen on esimerkiksi iso annos puuroa, marjoja ja raejuustoa tai maitoa. Myös pari voileipää ja jugurtti toimivat. Päivittäin treenaavan aamuvirkun tulisi saada 60–70 prosenttia päivän energiamäärästä kello kahteen mennessä.

Toisin on iltaihmisten. Äärimmäisiä iltavirkkuja on ihmisistä noin kymmenen prosenttia, ja he joutuvat usein heräämään kehonsa luonnollista rytmiä aikaisemmin.

– Iltavirkun aamiaisen tulisi olla helposti sulava, koska heidän kehonsa ei ole valmis pilkkomaan ruokaa heti aamusta, Kosonen sanoo.

Hyviä vaihtoehtoja ovat rahka, juotava jugurtti, proteiinipirtelö tai hedelmät.

– Hedelmien fruktoosi imeytyy hyvin verenkiertoon, joten se myös virkistää tehokkaasti.

Iltaihmisen tulisi nauttia kunnon aamiainen eli brunssi vasta parin tunnin päästä heräämisestä.