Syödäkö vai eikö syödä? Keksien ahmiminen voi vanhentaa. Kuva: Shutterstock
Syödäkö vai eikö syödä? Keksien ahmiminen voi vanhentaa. Kuva: Shutterstock

"Olet mitä syöt" -sanonta ei ole ihan tuulesta temmattu. Tiesitkö, että joillakin ruuilla ja juomilla voi olla myös ulkonäköä vanhentava vaikutus?

Vanhentumista ei voi estää, mutta sitä voi hidastaa syömällä oikein. Joillakin ruoka-aineilla voi olla jopa ryppyjä lisäävä vaikutus: niiden yletön käyttö vanhentaa.

Popexpert-sivusto  listaa kuusi tuotetta, joita kannattaa välttää taistelussa maan vetovoimaa vastaan.

Vältä näitä

1. Sokeri
Sokeri paitsi lihottaa myös edistää ihon ryppyyntymistä. Sokeristen tuotteiden popsiminen saa aikaan kehossa glykaation, jossa sokeri reagoi elimistön yleisien proteiinien, kollageenien, kanssa. Kun kollageeneissa tapahtuu glykaatiota, käynnistyy ihon vanheneminen.

2. Alkoholi
Runsas alkoholin käyttö vanhentaa ennenaikaisesti. Iho menettää elastisuutensa, se alkaa punoittaa, iho kuivuu ja ryppyjä muodostuu helpommin.

3. Transrasvat
Osa elintarvikkeista sisältää transrasvoja, jotka kiihdyttävät verisuonten tukkeutumista. Näin ollen ihosta tulee kankeampi, vanhempi ja ryppyisempi. Vältä transrasvoja lukemalla tuoteselosteet huolellisesti: jos tuote sisältää kovia rasvoja, on se merkki siitä, että se sisältää transrasvoja. Transrasvoja sisältävät esimerkiksi pikaruoat ja margariini.

4. Vähärasvaiset ruoat
Kaikki rasva ei ole pahasta. Hyvillä rasvoilla on päinvastoin tärkeä rooli tasapainoisessa ruokavaliossa, ja ne saavat ihon hehkumaan nuorekkuuttaan. Siispä vältä vähärasvaisia tuotteita ja suosi ruokia, jotka sisältävät hyvälaatuisia rasvoja. Tällaisia ruoka-aineita ovat esimerkiksi lohi, pähkinät, avokado, chia-siemenet ja kookosöljy.

5. Liikaa hiilihydraatteja
Hiilareille käy kehossa kuin sokerille (katso kohta 1.) Lisäksi liika hiilihydraattien määrä kohottaa insuliinia. Insuliini taas hidastaa rasvanpolttoa ja lisää näläntunnetta nopeasti. Raskaiden hiilariruokien sijaan suosi kuitua sisältäviä tuotteita, kuten vihanneksia ja kasviksia. Ne hidastavat glykaatiota ja ihon rusinoitumista.

6. Suola
Yletön suolan käyttö sitoo kehon nesteitä ja saa näyttämään turpealta. Suolaisten ruoka-aineiden, kuten juustojen ja sipsien, syöminen voi kutistaa ihosoluja ja siten johtaa kuivettuneeseen ja ryppyiseen ihoon.

Lue lisää:

Silmäripsetkin vanhenevat – kiihdytätkö itse niiden ikääntymistä?

Tämäkin vielä! Myös tukka vanhenee