Proteiinitankkaus voi huomaamattasi olla myös sokeritankkausta. Kuva: Shutterstock
Proteiinitankkaus voi huomaamattasi olla myös sokeritankkausta. Kuva: Shutterstock

Jos hengityksesi haisee, innostuit ehkä liikaa proteiinilisistä. Aktiiviselle sporttaajalle riittää päivässä 2 grammaa proteiinia per painokilo.

Proteiinirahkaa aamuin illoin plus proteiinipatukka ja -juoma siinä välissä. Moni syö proteiinilisiä, vaikka ruokavalioon kuuluisi runsaasti kanaa, kalaa ja palkokasveja. Laillistettu ravitsemusterapeutti Merja Kiviranta-Mölsä kertoo, paljonko on tarpeeksi.

Syömmekö jo liikaa proteiinilla buustattuja tuotteita?

Kyllä. Ettei homma lähde käsistä, olisi hyvä arvioida, paljonko proteiinia päivän mittaan syö. Proteiinin määrä tuotteissa vaihtelee: pro-juomissa on  alle 10 grammaa ja palautusjuomissa jopa 50 grammaa per purkki. Nimike proteiinirahka tosin voi johtaa harhaan. Osassa niistä on vähemmän proteiinia kuin tavallisessa maitorahkassa.

Mikä on hyvä määrä?

Enintään yksi proteiinilisävalmiste päivässä. Aktiiviselle sporttaajalle riittää 2 grammaa proteiinia painokiloa kohti päivässä eli noin 25 grammaa kerralla kolmen tunnin välein. 50 grammaa on tuplasti isompi kerta-annos kuin elimistö pystyy edes käyttämään. Vain jättikokoisen bodarin keho voi hyödyntää sellaisen määrän.

Millaista proteiinia valmisteissa käytetään?

Se eristetään yleensä maidosta, kananmunasta, soijasta, riisistä tai herneestä, eli se on puhdasta ravintoa. Ainakin maito-, muna-, soija- ja riisiproteiinissa ovat tallella kaikki elimistön tarvitsemat aminohapot.

Mitä haittaa liiasta proteiinista on?

Moni alkaa lihoa proteiinitankkauksen takia, sillä tuotteet sisältävät sokeria tai glukoosi-fruktoosisiirappia. Myös ylimääräinen proteiini muuttuu rasvaksi. Ylettömästi proteiinia syövän haistaa; aineenvaihdunnassa syntyvä ammoniakki haisee hengityksessä. Jos buustaminen jatkuu vuosia, voi proteiini heikentää munuaisten toimintaa.

Lue lisää:

Yletön proteiinin syönti voi olla yhtä pahasta kuin tupakointi

Valmista muotisuunnittelija Mert Otsamon proteiiniherkku

Kolme syytä kiinnostua proteiineista