Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Kesä saa terveyshifistelijänkin käymään huonojen rasvojen kimppuun. Tunnista terveelliset ja epäterveelliset vaihtoehdot.

1. Näitä kannattaa syödä päivittäin, nimittäin kunnon annos omega-3-rasvoja: rasvaista kalaa, kuten lohta, pähkinöitä tai rypsi- ja rapsiöljyä.

2. Kovia rasvoja osaatkin jo välttää, mutta pakkausseosteet kannattaa silmäillä transrasvojen takia. Tunnistat ne myös kiinteästä olomuodosta. Transrasvoja on esimerkiksi kovetetuissa rasvoissa ja maitorasvassa. Transrasvat ovat tyydyttymättömiä rasvoja, mutta niiden terveysvaikutukset ovat yhtä huonot kuin tyydyttyneiden kovien rasvojen. Jos haluat säästyä epäterveellisiltä rasvoilta myös ravintolassa, vältä   paistettua ruokaa, leivityksiä ja keksejä. Psst...jos olet aikeissa matkustaa lomalla New Yorkiin, Bostoniin tai San Franciscoon, pääset nauttimaan ravintolaruokailusta rennommin. Näissä kaupungeissa transrasvojen käyttö on kielletty.

3. Vähennä punaisen lihan ja maitotuotteiden käyttöä karsiaksesi huonojen rasvojen saantia. Korvaa punainen liha pavuilla, pähkinöillä, kalalla, broilerilla ja kalkkunalla, kun se on mahdollista.

4. Tämähän jo osaatkin. Käytä nestemäisiä kasviperäisiä öljyjä ruuanlaittoon ja leivontaan. Esimerkiksi oliivi-, rypsi- ja rapsiöljyssä on paljon sydämelle hyviä tyydyttymättömiä rasvoja.

Lähde: Harvard school of public health nutrition news

Lue lisää:

Huippukokkien helpot marinadit grillaajille

Kesägrillaajan sudenkuopat, vältä nämä virheet

Haiseeko hengityksesi, onko syy tämä?