Salaatti ja vesi, terveellistäkö? Ei aina.

Paljon salaattia, kurkkua ja tomaattia, vähän raejuustoa ja lasi vettä. Kuulostaa kevyeltä ja terveelliseltä lounaalta, mutta ei ole sitä – ei etenkään, jos kamppailet hillittömän makeanhimon kanssa. Näin kertoo Pirjo Saarnia, tuoreen Irti makeanhimosta –kirjan kirjoittaja.

Makeanhimon hillitsemiseksi on tärkeää pitää huolta verensokerista. Se ei saa heittelehtiä ylös alas pitkin päivää, sillä se väsyttää ja altistaa lohtunapostelulle. Silti on tärkeää, että verensokeri nousee jonkin verran aterioiden jälkeen. Jos verensokeri ei nouse riittävästi, sinulla on taas pian nälkä ja nappaat helposti jonkin makean, epäterveellisen välipalan.

 Tässä kolme yllättävää virhettä, joita monet tekevät ja joilla ei heti ajattelisi olevan yhteyttä myös makeanhimon hillitsemiseen.

1. Paljon salaattia – ei hyvä

Älä syö salaattia – siis pelkkää salaattia ilman riittävää proteiinia ja hyviä hiilareita. Saarnia ottaa esimerkiksi tyypillisen lounassalaatin, jossa on salaatin lisäksi pieni määrä raejuustoa tai tonnikalaa.

–  Niin terveellistä kuin tällainen ruoka onkin, ei tämä lounas nosta verensokeria tarpeeksi, koska siitä puuttuvat verensokeria nostavat hiilihydraatit lähes kokonaan, Saarnia kirjoittaa.

– Pelkkä salaatin syöminen täyttää vatsaa hetkeksi, mutta pian on taas kiljuva nälkä ja tekee mieli makeaa.

Syö siis salaatin kanssa pieni pala ruisleipää ja vältät iltapäivän makeannälän.

2. Vesi ruokajuomana – vaihda maitoon

Vesi voi tuntua hyvältä ja kalorittomalta valinnalta lounasjuomaksi. Se voi kuitenkin olla Saarnian mukaan yllättävä sudenkuoppa.

– On tärkeää huomioida, että proteiinia ei ole aterialla riittävästi, jos ruokajuomana on vesi maidon tai piimän sijaan ja lihan/kalan määrä on olemattoman pieni, Saarnia huomauttaa.

Proteiini pitää hyvin nälkää ja samalla makeanhimoa loitolla. Siksi proteiinia olisi hyvä olla riittävästi myös lounasateriassa. Lasista rasvatonta maitoa saa jo reilut kuusi grammaa proteiinia.

3. Leipää lounaseväänä – karsi vähän

Kolme kasviksilla päällystettyä voileipää ja päälle vielä banaania tai kiisseliä. Ihan liikaa hiilareita lounaalle, tuomitsee Saarnia.

–  Hyvin moni tuntee voimakasta makeanhimoa viimeistään tunnin parin päästä tällaisen aterian jälkeen heilahtelevan verensokerin vuoksi, Saarnia selittää kirjassaan.

Vaihda jälkkäri ja yksi leipäpaloista johonkin proteiinipitoisempaan, niin verensokeri pysyy kurissa ja makeannälkä loitolla.

Lähde: Pirjo Saarnia: Irti makeanhimosta (Otava)

Lue myös:

Oletko sokerikoukussa? Helpot ohjeet makeanhimosta vapautumiseen