Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Sokeria piilee melkein kaikissa elintarvikkeissa – niissäkin, joista ei päällepäin arvaisi.

Laihdutuskirjailija JJ Virgin listaa Alternet-sivustolla arvaamattomia sokeripommeja, jotka vaikeuttavat painonhallintaa.

Virginin listaamat mantelivoit tai kaupan vihermehut eivät Suomessa liene kovin suuri ongelma, mutta monessa tuotteessa on täälläkin yllättäviä määriä sokeria.

– Jos energiantarpeesi on noin 2 000 kaloria vuorokaudessa, lisättyä sokeria saisi suositusten mukaan syödä korkeintaan 50 grammaa päivässä, kertoo laillistettu ravitsemusterapeutti Marja Vanhala Oulun diakonissalaitoksen liikuntaklinikalta.

Suurin osa sokerista kertyy Vanhalan mukan ruokavalioon varsin ilmeistä tietä: leivonnaisten, karkkien ja makeiden mehujen sokerisuus ei liene kenellekään yllätys. Muillakin kuin ilmeisen sokerisilla elintarvikkeilla on kuitenkin vaikutusta.

Vanhala neuvoo, mitkä tuotteet ovat Suomessakin piileviä sokeripommeja:

Proteiinipatukat

Vaikka kuinka olisi kuntokuurilla ja proteiinin tarpeessa, proteiinipatukoita ei pidä napsia monta päivässä. Yksi patukka saattaa Vanhalan mukaan helposti sisältää jopa 15 grammaa sokeria. Parempi proteiinivälipala on maustamaton maitorahka marjojen kera.

Smoothiet

Kaupan smoothieiden tuoteselosteista ei selviä, mikä osa sokerista on peräisin hedelmistä ja mikä lisättyä. Joka tapauksessa 2,5 desin juoman mukana saattaa kulauttaa yli 30 grammaa sokeria – mikä on reilusti yli puolet päivittäisestä lisätyn sokerin maksimisuosituksesta. Kotona smoothien makeutukseksi voivat riittää pelkät marjat tai hedelmät.

Jäätee

Vihreänkin teen terveysvaikutukset alkavat käydä merkityksettömiksi, jos juoma on pumpattu täyteen sokeria. Kaupan jääteiden sokerimäärät ovat hieman pienempiä kuin limsojen, mutta ei jääteetäkään terveysjuomaksi voi sanoa. Jäätee ei ole hampaiden ystävä: paitsi että juoma on sokerista, sen pH-arvo on hampaiden kannalta liian alhainen.

Kuivatut hedelmät

Hedelmien napostelu voittaa karkin kahmimisen mennen tullen, mutta kuivatuista hedelmistäkin saa helposti ison määrän sokeria. Vanhala neuvoo syömään kuivattuja hedelmiä korkeintaan sen verran kuin tuoreitakin hedelmiä suositellaan syötäväksi päivässä, eli 2–3 kappaletta. Ravitsemussuosituksissa lasketaan vain lisättyä sokeria, ja sitä kaikissa kuivatuissa hedelmissä ei ole. Sen sijaan niissä on kuituja ja vitamiineja.

Siirappiset leivät

Alternetin listauksessa varoitellaan kokojyväleivästä, jossa saattaa olla yhtä paljon sokeria kuin valkoisista vehnäjauhoista leivotussa leivässä. Suomessa vaaleiden leipien sokerimäärät eivät Vanhalan mukaan kuitenkaan ole kummoisia. Sen sijaan paljon sokeria on leivissä, joissa on siirappia. Leipähyllyn sokeripommeja ovat muun muassa tummat saaristolaisleivät ja joululimput. Niissä sokeria saattaa olla jopa seitsemän grammaa viipaleessa. 

Maustetut jogurtit

Hedelmäpommit, marjamixit ja muut maustetut jugurtit sisältävät usein hengästyttävän määrän sokeria. Osa jogurttien sokereista on yleensä laktoosia eli maitosokeria, ja pieni sokerimäärä saattaa tulla myös hedelmistä tai marjoista – silloin kun niitä on jogurtissa enemmän kuin pari prosenttia. Silti jopa kymmenesosa jogurtista voi Marja Vanhalan mukaan olla silkkaa lisättyä sokeria.

Balsamietikka

Salaatinkastikkeena käytettävässä balsamietikassa saattaa olla lähemmäs 40 prosenttia sokeria. Muissakin salaatinkastikkeissa on yleensä sokeria 5–15 prosenttia. Vanhala kuitenkin muistuttaa, että salaatinkastikkeilla sokerin saantisuositus ei ylity, ellei kastiketta holvaa aivan kohtuuttomasti. Supersokerisesta balsamietikastakin koituu päivässä alle viisi grammaa sokeria, jos etikkaa käyttää muutaman teelusikallisen. 

Lue myös:

Tämäkin vielä – sokeri vanhentaa ihoa!

Viisi prosenttia sokeria – näin pääset suositukseen

Miksi lihon? Tässä kuusi selitystä