Vähärasvaiseen maitoon tehty kaakao kelpaa palkkariksi! Kuva Shutterstock
Vähärasvaiseen maitoon tehty kaakao kelpaa palkkariksi! Kuva Shutterstock

Katso neljä toimivaa palautusvinkkiä ja pääset suosikkilajisi pariin nopeammin kuin uskotkaan.

Losangelesilaisen Equinox-luksuskuntosalin personal trainerit sen tiivistivät. Mitä nopeammin palaudut, sitä pikemmin olet taas hurahtamasi lajin kimpussa sekä tavoitteessasi – oli se sitten päälläseisonta, bikinivartalo tai maratonjuoksu.

Tässä asiantuntijoiden palauttelusuosikit.

1. Maitokaakao

Kuntoilu 2.0 -kirjan kirjoittaja Grethcen Reynolds puhuu herkullisemman palautusjuoman puolesta.

– Liikunnan jälkeen proteiini tekee lihaksille hienoja asioita. Ja meidän nautiskelijoiden onneksi maitokaakao sisältää lähes ihanteellisessa suhteessa sokereita ja proteiineja.

2. Kirsikkamehu

Equinox-ohjaajien kouluttaja Paul Spector juottaa valmennettavilleen hapanta mehua.

– Tulehdusreaktio lihaksissa on yksi syy, miksi eilisen päivän treeni tuntuu lihaksissa kipuna. Kirsikkamehulla on nopea tulehdusta tasaava vaikutus.

3. Syö tunnin kuluessa

Sports Medicin -sivuston kirjoittaja, fitnessneuvoja Elizabeth Quinn muistuttaa syömään heti päästyäsi treeneistä kotiin.

– Syö tunnin sisällä, kun olet lopettanut treenit. Kudokset tarvitsevat kunnolla proteiinia ja hyviä hiilihydraatteja vahvistuakseen, korjaantuakseen ja valmistautuakseen seuraavaan koitokseen

4. Juo, juo, juo

Veden juonnin tärkeydestä palautumisessa muistuttavat kaikki. Sports Medicin -sivusto opastaa myös juomaan oikein – eli tarpeeksi ja oikein ajoitettuna.

Juo kaksi tai kolme lasillista vettä parin tunnin sisällä ennen treeniä.
Käy puntarilla juuri ennen treeniä – tätä tietoa tarvitset juodaksesi tarpeeksim treenien jälkeen.

Treenien aikana juo lasillinen vettä vartin välein.

Käy puntarilla heti hikoilun jälkeen. Luultavasti olen menettänyt paljon nesteitä. Juo pari kolme lasillista jokaista pudottamaasi puolta kiloa kohti.