... ja muuta askarruttavaa. Asiantuntijat vastaavat ravintopulmiin.

Voiko suklaasta tulla riippuvaiseksi?

Suklaa lisää hieman endorfiinien ja serotoniinien tuotantoa, joten suklaaseen voi periaatteessa syntyä fyysinen riippuvuus. Koska vaikutus on lievä, riippuvuus on todennäköisemmin psyykkistä. Ihminen on saattanut tottua syömään suklaata kahvin kanssa tai hänellä on tapana helpottaa sillä pahaa mieltään. Suklaan syöminen antaa mielihyvää ja nostaa verensokeria, joten se tuntuu piristävän.

Kun antaa mielihaluille periksi, halut vain voimistuvat. Se voi synnyttää tunteen hallitsemattomasta riippuvuudesta.

Vastaajana laillistettu ravitsemusterapeutti Senja Arffman, Nutrinet.
 

Aiheuttaako tomaatti aftoja?

Syy aftojen syntyyn on epäselvä. Jotkut ruoka-aineet, kuten selleri, peruna, kaneli ja tomaatti, voivat kuitenkin altistaa aftoille. Jos huomaa saavansa aftoja tomaatista, niiden syntymistä voi vähentää välttämällä tomaattia sen kaikissa muodoissa. Myös esimerkiksi stressi, huono syyhygienia, tietyt hammastahnat, hormonit ja puutostilat voivat edistää aftojen syntymistä. Aftat vähenevät yleensä iän myötä. Joskus ne kertovat vakavammasta taustasairaudesta tai oireyhtymästä, esimerkiksi keliakiasta.

Vastaajana Turun yliopiston suupatologian professori Stina Syrjänen.
 

Miten hillitä sokerinhimoa?

Sokerinhimoon kannattaa suhtautua kuin allergiaan: on löydettävä oma sietotaso ja pysyttävä sen alapuolella. Nopeiden hiilihydraattien, kuten sokerin, vehnän ja perunan, vähentäminen ruokavaliosta auttaa mielitekoihin. Lisäksi kannattaa tarkkailla tilanteita, joissa makeaa tekee mieli. Sokeria voi myös yrittää korvata jollain muulla. Itselläni suklaanhimon taltutti pieni määrä kerman, sokerittoman kaakaojauheen ja makeutusjauheen sekoitusta.

Vastaajana Suomen ensimmäisen sokeririippuvaisten ryhmän perustaja Heidi Kannisto.
 

Onko kasvisruokavalio terveellisempi kuin sekaruokavalio?

Molemmat ruokavaliot voivat olla terveellisiä tai epäterveellisiä. Jos kasvisruokavalio sisältää esimerkiksi runsaasti rasvaisia maitotuotteita kuten juustoja, voi rasvan ja etenkin kovan rasvan määrä nousta suosituksia suuremmaksi. Jos taas syö pelkästään kasvikunnan tuotteita, mutta ei huolehdi kaikkien ravintoaineiden saannista, ruokavalio voi jäädä puutteelliseksi. Molemmat ruokavaliot ovat yhtä terveelliset, jos ne ovat suositusten mukaiset. Kasvisruokailijat ovat usein kiinnostuneempia monipuolisesta ravinnosta ja saattavat siksi syödä terveellisemmin.

Vastaajana ravitsemusterapeutti Senja Arffman, Nutrinet.
 

Kauppojen hedelmä-vihannes- tehojuomien väitetään korvaavan puolet päivän kasvisten tarpeesta. Onko tosiaan näin?

Jos päivän kasvisannokset eivät muuten tule täyteen, juomat ovat hyvä lisä. Kannattaa kuitenkin suosia tuoreita kasviksia, koska niissä ovat ravintoaineet parhaiten tallella, ja ne pitävät kylläisenä pidempään.

Vastaajana ravitsemusterapeutti Anu Ruusunen Itä-Suomen yliopistosta.