Mihin luontaistuotteita voi käyttää? Voiko niillä korvata lääkkeen tai pilata sisuskalunsa?

Kaksi asiantuntijaa vastaa:
 

Anna-Liisa Enkovaara, lääkäri ja tietokirjailija. Työskennellyt muun muassa Lääkelaitoksen ylilääkärinä parikymmentä vuotta ja  kirjoittanut kirjat 101 luontaistuotetta ja Naisten rohdot.
Timo Lehto, ravintoasiantuntija ja terveysvalmentaja. Tutkinut immunologiaa ja opiskellut funktionaalista lääketiedettä.

1. Mitä luontaistuotteita kaikkien kannattaisi syödä?
AE
: Mitään luontaistuotetta ei voi suositella jokaiselle. Ravintoonsa huomiota kiinnittävä ja terve ihminen saa useimmat vitamiinit, kivennäisaineet ja rasvahapot ruuasta. Myös riittävä liikunta ja uni parantavat hyvinvointia ilman, että tarvitsee turvautua luontaistuotteisiin. Useimmat suomalaiset saavat liian vähän D-vitamiinia. Samoin kalaöljyistä eli omega-3-rasvahapoista voi olla hyötyä.
TL
: Harva syö niin monipuolisesti, että saisi ruuasta kaikki tarvittavat ravintoaineet. Siksi monivitamiini-hivenainevalmisteesta on hyötyä useimmille. Samoin D-vitamiinilisä on pohjoisilla leveyspiireillä tarpeellinen. Lisien tarpeeseen vaikuttavat ravitsemus, ikä ja perimä. Myös sairaudet voivat kuluttaa elimistössä joitain hivenaineita. Useita ravintolisiä, esimerkiksi B12-vitamiinia tai sinkkiä, voi käyttää sairauksien ennaltaehkäisemiseen. Erityisesti iäkkäillä ihmisillä on puutosta B12-vitamiinista, mikä voi aiheuttaa uupumusta ja anemiaa. Sinkin, magnesiumin tai seleenin vähäinen saanti voi altistaa sairauksille. Jos on jokin perussairaus, vitamiini- ja hivenainetasot kannattaisi selvittää verikokeella.

2. Moni käyttää auringonhattu-uutetta flunssaan. Auttaako se oikeasti?
AE
: Nykyään auringonhattua kutsutaan punahatuksi. Punahattu-uute voi lievittää nuhakuumetta, mutta eri valmisteet sisältävät erilaisia uutteita, eikä kaikissa ole välttämättä samoja vaikutuksia. Euroopan lääkevirasto on hyväksynyt tietyt punahattu-uutteet kasvirohdosvalmisteiksi, jotka sopivat vilustumisoireiden lyhytaikaiseen ehkäisyyn ja hoitoon.
TL: Punahattu-uute ehkäisee tuoreimpien tutkimusten mukaan flunssaa ja lievittää sen oireita. Laajempia tutkimuksia tarvitaan kuitenkin vielä. Parhaiten uute tehoaa, kun sitä ottaa heti ensimmäisten oireiden tullessa. Jos uutetta nauttii pidemmän aikaa, se menettää tehoaan. Yrttivalmisteet on tarkoitettu otettavaksi vain kuureina, ei jatkuvaan käyttöön.

3. Mäkikuismaa voisi kuulemma kokeilla masennuksen hoidossa. Onko tässä perää?
AE: Mäkikuismalla voi olla vaikutusta lievän masennuksen hoidossa. Vakavampaan masennukseen se ei auta, eikä pitkäaikaisen käytön vaikutuksista ole tietoa. Lääkealan turvallisuus- ja kehittämiskeskus Fimea (entinen Lääkelaitos) on hyväksynyt eräät mäkikuismavalmisteet aikuisten lievän masennuksen hoitoon. Näitä valmisteita saa apteekeista
ilman reseptiä. Kannattaa kuitenkin muistaa, että mäkikuisma yhdistettynä masennuslääkkeeseen voi lisätä lääkkeen haittoja.
TL: Mäkikuisma auttaa lievään tai keskivaikeaan masennukseen eri tavoilla. Lisäksi sillä on vähemmän sivuvaikutuksia kuin masennuslääkkeillä, esimerkiksi potenssihäiriöt ja vieroitusoireet eivät ole yhtä voimakkaita. Sivuvaikutuksia silti on, ja myös yhteisvaikutuksesta muiden lääkkeiden kanssa täytyy olla tietoinen. Mäkikuismaa ei kannata käyttää esimerkiksi e-pillereiden kanssa. Rohdosta voi käyttää myös palovammojen, haavojen ja ruuansulatushäiriöiden hoitoon.

4. Mikä luontaistuote auttaisi naisten hormonaalisiin vaivoihin?
AE: Vaihdevuosi- ja PMS-vaivojen hoidossa on tutkittu erilaisia valmisteita, mutta vähäisin tuloksin. Mikään ei silti estä kokeilemasta, jos uskoo, että tietty valmiste auttaa. Lumevalmisteet lievittävät vaihdevuosioireita 50 prosenttia, kun estrogeenilääkkeiden vaikutus on 80 prosenttia.
TL: Soijan sisältämien isoflavonoidien on todettu lievittävän vaihdevuosioireita jonkin verran. B6-vitamiini puolestaan auttaa jossain määrin kuukautiskipuihin, ja magnesium voi helpottaa niihin liittyviä lihaskipuja. Saksassa vaihdevuosioireiden helpottamiseen on käytetty jo vuosikymmeniä tähkäkimikki-rohdosvalmistetta.

5. Voiko luontaistuotteella korvata lääkkeen?
AE: Etenkään elintärkeää lääkitystä, kuten diabetes- ja syöpälääkkeitä, ei pidä vaihtaa ja vaihtoehdoista kannattaa keskustella hoitajan tai lääkärin kanssa. Joskus luontaistuote voi tukea lääkkeen vaikutuksia ja lääkeannosta voidaan pienentää. Unilääkkeen sijaan voi kokeilla lievästi rauhoittavaa rohtovirmajuuri- eli valeriaanavalmistetta. Jos lääke voidaan korvata muulla tuotteella, lääkehoito on ollut yleensä turhaa.
TL: Tärkeää lääkitystä ei voi korvata, mutta luontaistuote voi täydentää lääkitystä tai auttaa elimistöä sopeutumaan sairauden tuomiin muutoksiin. Magnesiumista voi esimerkiksi olla apua lievästi kohonneeseen verenpaineeseen. Lievemmissä vaivoissa kasvirohdos voi olla parempi vaihtoehto, koska sillä on vähemmän sivuvaikutuksia kuin synteettisellä lääkkeellä. Päänsärkyyn voi kokeilla suolistoa rasittavan ibuprofeiinin sijaan piparminttuöljyä, joka rentouttaa ja poistaa särkyä.

6. Mikä määrä valmisteita on liikaa?
AE
: Valmistaja vastaa ravintolisien ja kasvirohdosvalmisteiden turvallisuudesta, kun tuotetta käytetään pakkauksen ohjeen mukaan. Kuten lääkkeiden kanssa, myös luontaistuotteiden mahdolliset yhteisvaikutukset ja haitat voivat lisääntyä, jos käytetään yli viittä tuotetta samaan aikaan.
TL: Jos syö useita samantapaisia luontaistuotteita, joitakin vaikuttavia aineita saattaa tulla liikaa. Itseään ei kannata lääkitä monilla tuotteilla. Turvallisempaa on kääntyä asiantuntijan puoleen, joka tuntee ravintolisät ja kasvisrohdokset. Ammattilaisia ovat esimerkiksi koulutetut ravintovalmentajat ja fytonomit eli luontaistuotteiden asiantuntijat.

7. Voivatko sisä­elimet mennä luontaistuotteiden käytöstä pilalle?
AE: Maksa- ja munuaishaitat ovat hyvin harvinaisia. Riski suurenee, jos käyttää useita lääkekasveja saman¬aikaisesti ja pitkiä aikoja. Eräät perinnetuotteet ja etenkin aasialaiset rohdosvalmisteet voivat sisältää yli kymmentä eri lääke¬kasvia.
TL: Jos tabletteja ja -uutteita menee kourakaupalla, se on mahdollista. Usein haittoja kuitenkin liioitellaan. Joskus Suomessa myytiin haitallisia valmisteita, mutta
nykyään niitä valvotaan tarkasti.

8. Pitääkö lääkärille kertoa, mitä luontaistuotteita käyttää?
AE: Lääkärille kannattaa kertoa myös ravintolisistä ja kasvirohdoksista. Jos lääkkeen teho heikkenee, syynä voi olla jokin luontaisvalmiste.
TL: Kannattaa, mutta moni ei uskalla kertoa, koska pelkää lääkärin kieltävän käytön. Lääkäreillä ei yleensä ole koulutusta ravintolisistä ja kasvirohdoksista. Keski-Euroopassa lääkärit käyttävät enemmän luontaistuotteita hoidossa, mutta meillä ei ole vastaavaa kasvilääkinnän perinnettä.

Termit selväksi

Luontaistuote on vanhahtava termi – nykyään sillä tarkoitetaan ravintolisiä ja kasvirohdosvalmisteita. Ravintolisät sisältävät elintarvikkeista tuttuja aineita, kuten vitamiineja,
kivennäisaineita ja rasvahappoja, tai esimerkiksi kasviuutteita tai synteettisiä ainesosia. Rohdosvalmisteissa on voimakkaammin vaikuttavia kasviuutteita. Lääkelaki rinnastaa tietyt kasvirohdosvalmisteet lääkkeisiin.

Osta tutusta paikasta

Netissä myydään paljon virheellisiä luontaistuotteita, joissa voi olla lääkkeitä tai syöpää aiheuttavia aineita. Aasialaiset yrttivalmisteet saattavat sisältää raskasmetalleja. Turvallisinta on ostaa tuotteet terveyskaupoista ja apteekeista.

Suosituimmat ravintolisät top 5

1. Omega-3-tuotteet, muun muassa kalaöljyt ja CLA-rasvahappovalmisteet. Niistä saa hyviä rasvoja.
2. D-vitamiini on suosituin vitamiinivalmiste. Lisäksi syödään monivitamiineja, magnesium- ja kalkkitabletteja.
3. Inkivääri-, vihersimpukka- ja hainrustovalmisteet nivelten hoitoon.
4. Puhdistuskuurit ja happoemästasapainovalmisteet kuonan poistoon ja aineenvaihduntaan.
5. Punariisi- ja lesitiinivalmisteet, jotka vaikuttavat
kolesteroliaineenvaihduntaan.

Lähde: Suomen Terveystuotekauppiaiden liitto.

Tuoreen tutkimuksen tulokset saattavat vaikuttaa esimerkiksi siihen, millaista ruokavaliota syöpäpotilaille suositellaan.

Sokerista on tullut viime vuosien aikana vielä rasvaakin parjatumpi ruoka-aine. 

Nyt belgialaistutkijat ovat löytäneet yhteyden sokerin ja syövän väliltä. Yhdeksän vuoden tutkimuksessa paljastui, miten syöpäsolujen energiakseen käyttämä sokeri vaikuttaa syöpäkasvaimiin: sokeri ikään kuin herättää syöpäsolut ja saa ne kasvamaan. Tutkimuksen julkaisi Nature Communications.

Kaikki elimistön solut käyttävät energiakseen sokeria, mutta syöpäsoluilla energia-aineenvaihdunta on vielä kiivaampaa solujen kiihkeän jakautumisen vuoksi. Puhutaankin jo pitkään tunnetusta Warburgin ilmiöstä, jossa syöpäsolut ahmivat sokeria monin verroin enemmän kuin terveet solut tuottaakseen siitä energiaa. Aiemmin on kuitenkin ollut epäselvää, onko se oire vai vai syövän etenemiseen vaikuttava tekijä.

Edelleenkään ei tiedetä, mistä ilmiö johtuu, mutta nyt on sentään paljastunut, mitä solutasolla oikein tapahtuu.

– Tutkimuksemme paljastaa, miten syöpäsolujen hyperaktiivinen sokerinkulutus johtaa syövän kehittymisen ja kasvun jatkuvan stimulaation pirulliseen kierteeseen, professori Johan Thevelein muotoilee tiedotteessa.

Siis häh? Yksinkertaistettuna tutkimuksessa on siis päästy lopputulemaan, että mitä voimakkaampi Warburgin ilmiö, sitä aggressiivisempi kasvain. Syöpäsolujen sokeriaineenvaihdunnalla on siis vaikutusta kasvainten kasvuun.

Tutkijat käyttivät mallintamisessa apunaan hiivaa, koska myös se käyttää sokeria energianlähteenä samalla tavalla kuin syöpäsolut. Tutkimustulokset ovat kiinnostavia, ja ne saattavat tulevaisuudessa vaikuttaa esimerkiksi siihen, millaista ruokavaliota syöpäpotilaille suositellaan.

Ravitsemustieteilijä kertoo, mistä tunnistat jodin, folaatin ja raudan puutoksen – ja miten tilanteen voi korjata.

Vaikka ravintolisistä puhutaan nykyään paljon, melko harvan suomalaisen tarvitsisi oikeasti napsia lisiä purkista, kertoo laillistettu ravitsemusterapeutti ja terveystieteiden maisteri Petteri Lindbald.

D-vitamiinilisää hän suosittelee pimeään vuodenaikaan kaikille, mutta muuten hänen mielestään kannattaa keskittyä vain kolmeen muuhun kivennäisaineeseen ja vitamiiniin: jodiin, folaattiin ja rautaan. Erityisesti naisilla voi olla niistä puutosta.

Kysyimme Lindbaldilta, miten niiden puutoksen voi tunnistaa ja korjata:

1. Jodi

Miten puutos oireilee? ”Jodin puute aiheuttaa usein väsymystä. Lisäksi se voi saada painon nousemaan lyhyessäkin ajassa ja heikentää yleistä suorituskykyä. Oireet johtuvat siitä, että jodi on yksi kilpirauhashormonin osista. Sitä on saatava, jotta aineenvaihdunta ja kilpirauhanen toimivat kunnolla.

”Vegaanin kannattaa kiinnittää erityishuomiota siihen, saako tarpeeksi jodia.”

Jos jodin puutos menee pahaksi, se voi aiheuttaa struumaa eli kilpirauhasen suurentumista. Jodin määrään ruokavaliossa kannattaa kiinnittää erityishuomiota, jos on raskaana. Jos sikiö ei saa tarpeeksi jodia, se voi johtaa kehityshäiriöihin.”

Lue myös: Milloin väsymys on poikkeavaa, ja 28 muuta kysymystä kilpirauhasen vajaatoiminnasta

Ketkä kärsivät puutteesta herkimmin? ”Jos syö jodioitua ruokasuolaa, kalaa ja maitotuotteita, jodintarve täyttyy. Mutta jos jättää yhden näistä osista pois, asiaan on syytä havahtua. Jos kaksi putoaa pois, aletaan olla jo puutoksen rajoilla. Vegaanin on napattava jodinsa lisänä erityisesti silloin, jos ei syö jodioitua ruokasuolaa.”

Miten puutoksen voi korjata? ”Jodia saa jodioidusta suolasta, maitotuotteista, kalasta ja kananmunista. Niitä syömällä tarve täyttyy. Jos ruokavaliosta uupuu useampi näistä, kannattaa harkita jodilisää.”

2. B9-vitamiini

Miten oireilee? ”B-ryhmän vitamiineihin kuuluva folaatti eli foolihappo oireilee ensimmäisenä väsymyksenä. Puutostila aiheuttaa megaloblastista anemiaa, eli se saa punasolujen koon kasvamaan samalla, kun hemoglobiini laskee. Liian vähäinen folaatin saanti on myös yhteydessä kasvavaan sydän- ja verisuonitautien riskiin.”

Ketkä kärsivät puutteesta herkimmin? ”Jos noudattaa terveellistä ruokavaliota, eli käyttää lautasmallia ja syö puoli kiloa kasviksia päivässä, ei todennäköisesti kärsi folaatin puutteesta. Mutta jos kasvikset ovat sivuosassa ruokavaliossa, asiaan kannattaa kiinnittää huomiota.

”Kypsentäminen tuhoaa osan kasvisten folaatista.”

Jos imettää tai on raskaana, kroppa tarvitsee tavallista enemmän folaattia.”

Miten puutoksen voi korjata? ”Tuoreet kasvikset ovat tärkein folaatin lähde. Kypsentäminen tuhoaa osan kasvisten folaatista. Kaikista eniten folaattia on vihreissä kasviksissa, mutta kehotan jokaista syömään monipuolisesti. Lautasmalli on hyvä ohjenuora.”

3. Rauta

Miten oireilee? ”On epäselvää, voiko jo pienikin raudan puutos aiheuttaa väsymystä. Mutta mennessään pitkälle, se alkaa taatusti näkyä väsymyksenä, koska raudan puute aiheuttaa anemiaa.

Jos elimistö ei saa tarpeeksi rautaa, syntyy happivaje, koska rauta on hemoglobiinin osa. Hemoglobiini on puolestaan välttämätöntä, jotta happi kulkee verenkierrossa.”

Ketkä kärsivät puutteesta herkimmin? ”Naiset kärsivät raudanpuutteesta miehiä herkemmin. Syynä on esimerkiksi runsaat kuukautiset.

”Juostessa keho menettää tavallista enemmän rautaa.”

Myös vegaaniruokavaliota noudattavan kannattaa katsoa, saako ravinnosta tarpeeksi rautaa, koska kasviksissa, täysviljoissa, palkokasveissa ja pähkinöissä on vähemmän rautaa kuin lihassa. Niiden rauta myös imeytyy hieman heikommin.

Pitkänmatkanjuoksijoiden kannattaa tarkistaa, saako tarpeeksi rautaa. Juostessa keho menettää tavallista enemmän rautaa, koska kehon iskeytyessä maahan kroppa menettää punasoluja. Lisäksi pitkän juoksun jälkeen raudan imeytyminen heikentyy hetkeksi.

Keskimäärin suomalaisilla ei ole ongelmaa raudan kanssa – päinvastoin. Jos syö valtavasti punaista lihaa, se voi kyllästää kropan raudalla. Kannattaa muistaa, että liiallisina määrinä rauta voi lisätä syövän ja sydäntautien riskiä.”

Miten puutoksen voi korjata? ”Koska raudan liiallisessa syömisessäkin on haittansa, lisiä ei kannata napsia ennen kuin lääkäri niin kehottaa. Täysjyvävilja on hyvä raudan lähde, joka toimii kasvissyöjällekin. Myös siemenet, palkokasvit ja pähkinät ovat hyviä valintoja.

”Keskimäärin suomalaisilla ei ole ongelmaa raudan kanssa – päinvastoin.”

Jos raudasta on puutosta, kannattaa muistaa, että esimerkiksi kahvi, tee ja maito heikentävät sen imeytymistä hieman. Siksi kannattaa syödä lisäksi C-vitamiinia sisältäviä tuoreita kasviksia jokaisella aterialla. C-vitamiini auttaa rautaa imeytymään.”