Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Miksi kilot eivät karise, vaikka uskot syöväsi oikein? Ehkä uskomuksesi ovatkin väärät!

The Huffington post -lehden hyvinvointineuvoja Elizabeth Rider on huomannut, että asiakkaiden keskuudessa elää sitkeästi muutama tyypillinen harhaluulo. Uskotko sinäkin näihin myytteihin?

1. Luulet, että on vain yksi tapa syödä oikein.

Terveellinen ruokavalio on nyt kuuma aihe, ja dieettien erilaiset vaatimukset kiinnostavaa puhuttavaa kavereiden kesken. Yksi on hurahtanut raakaruokailuun, toinen paleo- dieettiin. Sinäkin voit löytää itsellesi sopivan ruokavalion, mutta se ei välttämättä ole kumpikaan näistä, eikä mikään muukaan valmiiksi nimetyistä dieeteistä. Yhtä kaikille sopivaa ruokavaliota ei ole olemassa.

– Ruokavalio, joka sopii parhaalle ystävällesi, ei välttämättä sovi sinulle, Elizabeth sanoo Huffinton postissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

2. Ajattelet, että vain rasvaa lihottaa

– Kaikki mikä ruokavaliosta poistetaan, täytyy korvata jollain, Elizabeth sanoo.
Ja useimmat, jotka ovat alkaneet vältellä kaikkea rasvaa, ovatkin alkaneet syödä huomaamattaan enemmän sokeria piilosokereina. Elimistö tarvitsee hyviä rasvoja, hiilihydraatteja ja proteiineja toimiakseen oikein. Silloin on myös helpompi pitää sopiva kehonpaino.

Sisältö jatkuu mainoksen alla

– Hyvän rasvan lisääminen ruokavalioon on jopa auttanut monia painonhallinnassa, hurraa avokadolle!

3. Et tiedä, missä sokerit piilottelevat

Yleensä luullaan, että ruoka maistuu makealta, jos siinä on sokeria. Piilosokeri ei kuitenkaan aina maistu, ja sitä tulee syötyä huomattavia määriä esimerkiksi ketsupissa, pastakastikkeissa ja vaaleassa leivässä. Harmillista, että vyötäröllä piilosokeri muuttuu näkyväksi. 

4. Luulet, että kaikki kalorit ovat samanarvoisia

Ei ole aivan sama syötkö sata kaloria kekseinä vai guacamolena. Näistä vaihtoehdoista keksi on huonompi vaihtoehto, koska sen mukana tulet syöneeksi paljon sokeria, mikä on omiaan vain ruokkimaan epäterveellistä sokerin himoa. Sen lisäksi, että guacamole on herkullista, saat siitä avokadon hyviä rasvoja ja vitamiineja.

5. Olet ruokailutavoiltasi joustamaton

Niin kuin ei ole yhtä oikeaa ja kaikille sopivaa ruokavaliota, ei myöskään ole ruokailutottumusta, jota kannattaisi noudattaa läpi elämän. Syömisen täytyy muuttua sitä mukaa kun ikää tulee lisää tai kun työn ja harrastuksien vaatimukset muuttuvat.

6.  Uskot terveelliseen roskaruokaan

Nykyään valmiiksi pakattu ruoka voi näyttää terveelliseltä. Pakkaukset on merkitty terveelliseltä kuulostavin leimoin: raw, organic ja glutein free. Monissa näissä on kuitenkin enemmän sokeria kuin pienessä Coca-Colassa. Opettele lukemaan tuotteen ravintosisältöluetteloa. Se on parasta mitä voit terveytesi eteen tehdä.

7.  Kiellät itseltäsi lempiruokasi

Terveellisesti syöminen ei  tarkoita kaikesta hyvästä kieltäytymistä. Opettele mieluummin nauttimaan hyvästä kohtuudella. Esimerkiksi suklaa itsessään ei välttämättä ole pahaksi, mutta siihen lisätyt sokerit ovat. On siis eri asia syödä puoli levyä maitosuklaata kuin pala 80-prosenttista tummaa suklaata.

Lue lisää:

6 vinkkiä: Näin opit syömään terveellisesti

5 terveellistä raaka-ainetta, joita et ole käyttänyt

Syötkö terveellisesti? Kysy itseltäsi nämä kysymykset

Sisältö jatkuu mainoksen alla