Kuva: Shutterstock
Kuva: Shutterstock

Näillä raaka-aineilla saat ruokavaliostasi monipuolisemman jo tänään.

Jos kaipaat aterioihisi vaihtelua, nappa tästä viisi terveellistä raaka-ainetta. Ravitsemusterapeutti Päivi Sertin mukaan näitä saa syödä nykyistä paljon enemmän.

1. Kaurasuurimot

Riisin saa korvattua vaikka kokonaan terveellisellä, kotimaisella ja eettisemmällä vaihtoehdolla, kauralla. Laita suurimot aamulla kypsymään kuumaan veteen, niin risottoaines on illallista varten valmis. Helsinkiläinen Tres Bones -trendiravintolassa risottoa on tehty täysjyvävehnästä, superterveellistä sekin!

2. Verigreippi

Innokkaimmillla smoothien juojilla banaani ja mango tulevat jo korvista ulos. Kokeile seuraavaksi kolmatta mainiota C-vitamiinilähdettä, verigreippiä. Hedelmä on juuri nyt mehukkaimmillaan, eivätkä kaikki lajikkeet ole enää samalla tavalla kirpeä kuin joskus ennen. Verigreippi maistuu hyvin ei niin äklömakean smoothien ja fruitien ystäville. Makeuta vaikka vaniljasokerilla.

3. Maustetut rypsiöljyt

Rypsiöljyssä on erittäin hyvä rasvahappokoostumus: tyydyttyneitä rasvahappoja on vähän eikä trasrasvoja ole lainkaan.

–Koostumus on jopa parempi kuin oliiviöljyssä!, Sertti huomauttaa.

Maustetusta rypsiöljystä saa uutta makua salaatteihin tai paistamiseen.

4. Pakastemaissi

Perunaa ja pastaa korkeamman energiapitoisuutensa vuoksi maissi sopii erityisesti sporttaajan ruokavalioon. Kypsennä vedessä ja käytä lisukkeena. Mainettaan parempi maissi sisältää muihin lisukkeisiin verrattuna hyvin proteiinia ja B-vitamiinia.

–Ravintoaineet eivät katoa pakastevihanneksista sillä tavalla kuin luullaan, Sertti vakuuttaa.

Vinkki: Voinmakuinen rypsiöljy antaa maissiannokseesi jenkkifiilistä.

5. Chia-siemenet

Urheilijoiden suosima proteiinipommi sopii sohvataviksenkin ruokavalioon. Nämä siemenet sisältävät runsaasti myös kuituja, rautaa ja kalsiumia. Heitä keittohin, salaatteihin ja jugurtteihin ainakin kerran päivässä.