Yli puolet suomalaisista käyttää liian pieniä kenkiä. Paras ensiapu kipeille jaloille on hankkia kunnon popot. Kuva: Colourbox.
Yli puolet suomalaisista käyttää liian pieniä kenkiä. Paras ensiapu kipeille jaloille on hankkia kunnon popot. Kuva: Colourbox.

Kintuistaan kannattaa pitää huolta, sillä ne ovat koko kehon asennon perusta. Jalkaoireista kärsii joka toinen nainen.

Tuntuuko sinusta joskus siltä, että haluaisit nostaa jalat ylös, kysyttiin eräässä mainoksessa.

Aika monesta tuntuu. Erilaiset jalkaoireet vaivaavat joka toista naista, ja ilmojen lämmetessä ja kenkien keventyessä jalat väsyvät ja turpoavat entisestään. Moni tassuttelee ohutpohjaisissa tossuissa, mikä laittaa raajojen lisäksi myös polvet ja alaselän koetukselle.

Varpaan tyvinivelestä kulkee hermorata niskaan asti, joten jalan huono asento voi olla päänsärkyjenkin taustalla. Myös luupiikki eli kantakalvon tulehdus johtuu usein huonoista kengistä.

Seisomatyötä tekevät ovat vaivaisissa ihan oma lukunsa, sillä heillä jalkojen lihakset ovat kuin jatkuvassa supistustilassa ja seurauksena voi olla verenkiertohäiriöitä.

– Jos jalat ovat jatkuvasti kipeät, vaiva pitää hoitaa. Jalkojen terveys heijastuu koko kehoon, jalkaterapeutti Mervi Vikstedt muistuttaa.

Jos päätät kerrankin hankkia kunnon kengät, muista, että tärkeää on hyvä ilmastointi ja puoli senttiä varaa kärjessä. Apua on myös tukipohjallisista, jotka korjaavat jalan virheasentoja.

Ja se jalkojen ylös nostaminen laittaa veren kiertämään, mikä tepsii turvotusta ja suonikohjujakin vastaan.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?