Laihduttaminen vielä onnistuu, mutta miten pysyä hoikkana? Mari Sainio onnistui. Jutun lopussa ravitsemusterapeutti Anette Palssa kertoo ihannepainon säilyttämisen salaisuuden.

Naisjoukon lantiot pyörivät ja kädet heiluvat.
– Kuvittele, että jalassa on korkkarit, Mari Sainio, 38, huikkaa salsarytmin päälle.

Ollaan Marin  ryhmäliikuntastudiolla HappySoulissa Helsingissä, ja menossa on zumbatunti. Kiihkeät lantionhetkutukset ja rintakehän pyöritykset ovat yksi syy siihen, miksi kahden lapsen äiti on niin kadehdittavan hoikka.

– Jotkut pitävät zumbaa kaupallisena roskana. Se on kuitenkin oikeasti tehokasta, koska se on intervallityyppistä ja syvät lihakset ovat jatkuvasti käytössä.

Mari vetää viikossa kymmenisen jumppatuntia ja käy lisäksi astangajoogassa. Pelkkä liikunta ei kuitenkaan ole Marin hoikkuuden salaisuus. Kuusi vuotta sitten hän nimittäin painoi kymmenen kiloa enemmän kuin nyt.

Sitten ruokavalio meni uusiksi.

Irti sokerikoukusta

Juontajana tunnetuksi tulleen Marin paino hiipi ylöspäin kilon vuosivauhdilla. Kolmekymppisenä hän päätti, että raskaalle ololle on tehtävä jotain ja hän alkoi tutustua ravitsemukseen.

– Vähitellen aloin perehtyä siihen, mitä sokeri ja valkoinen vehnäjauho tekevät ja miten eri rasvat vaikuttavat.

Mari hämmästyi tajutessaan, kuinka paljon mehuissa, jogurteissa ja muroissa on piilosokeria. Sokerin lisäksi ruokavaliosta karsiutuivat valkoiset jauhot.

Lauantain Mari päätti pyhittää herkkupäiväksi, jolloin hän saa syödä, mitä tahtoo. Kun herkkuja syö vain kerran viikossa, makeanhimo pysyy aisoissa.

– Olen huomannut, että sokeri aiheuttaa riippuvuutta. Kun olen syönyt lauantaina suklaata, seuraavat kolme päivää vaivaa ihan hirveä makeanhimo.

Viime vuosina myös ruuan puhtaudesta on tullut tärkeä periaate. Perhe suosii luomua ja käsittelemätöntä ruokaa. Kevyttuotteet eivät jääkaappiin pääse.

Ruokavalion ansiosta olo on parempi kuin ennen. Mari nukkuu hyvin,  vatsakivut ovat hellittäneet ja iho näyttää hehkeämmältä.

– Aloin luomuun siirryttyäni hikoilla enemmän. Uskon, että aineenvaihdunta toimii tehokkaammin, kun syö puhtaampaa ruokaa.

30 raskauskiloa

Kaikesta terveellisyydestä huolimatta Mari on viime vuosina taistellut uudestaan kilojen kanssa. Siitä pitivät huolen kaksi vaikeaa raskautta.

Molemmilla kerroilla Maria vaivasi alussa armoton pahoinvointi, joka vaihtui pian ennenaikaisiin supistuksiin. Entinen tanssija ei yhtäkkiä pystynyt liikkumaan käytännössä ollenkaan.

Kun Mari lähti synnyttämään nuorimmaistaan, nyt puolitoistavuotiasta Rasmusta, hän painoi 30 kiloa enemmän kuin ennen raskautta.

– Lähdin pari viikkoa synnytyksen jälkeen lenkille. Se oli aivan kamalaa. Tuntui, että kaikki paikat hyllyivät.

Mari lihoi myös ensimmäisen raskauden aikana, mutta sen jälkeen paino putosi kuin itsestään. Toisella kertaa viimeiset lisäkilot tuntuivat jämähtäneen. Sitten koitti viime kevät ja Mari alkoi ohjata zumbatunteja. Parissa kuukaudessa katosi viitisen kiloa.

Vuodenvaihteessa avattu oma liikuntastudio pitää huolen siitä, että Mari pysyy kunnossa tulevaisuudessakin.

– Hyvä! Mahtavaa! Mari hihkuu kannustukseksi ja antaa hikisille naisille salsan päätteeksi aplodit.

Kevyempi loppuelämä

Hän suosii melko vähärasvaista ruokaa, käy toisinaan vaa’alla, syö säännöllisesti ja pysyy samoissa tottumuksissa sekä juhlana että arkena. Lisäksi hän liikkuu noin tunnin päivässä.

Sellainen on tutkimusten mukaan tyypillinen ihminen, joka on onnistunut laihtumaan ja pysymään sen jälkeen tavoitepainossaan. Onnistuja ei ole vain laihduttanut, vaan alkanut elää pysyvästi terveellisemmin.

–Itse en edes mielelläni puhu laihduttamisesta. Terveellisempi elämä ei ole projekti, joka alkaa ja loppuu, ravitsemusterapeutti Anette Palssa sanoo.

Koska tavoitteena on pysyvä muutos, varsinaiset laihdutusmenetelmät eivät toimi, sillä kaloreita on mahdotonta laskea loppuelämää. Sen sijaan kannattaa huolehtia siitä, että syö tarpeeksi kasviksia ja proteiinia, sallii toisinaan herkut eikä pidä itseään nälässä.

Liikunta kuuluu hoikempaan elämään, sillä se kuluttaa energiaa, vähentää stressiä, tuo hyvää oloa ja auttaa nukkumaan paremmin. Kaikki nämä seikat auttavat hallitsemaan syömistä.

Hyvä fiilis on ylipäätään tärkeää. Jos uudet elämäntavat tuntuvat ikäviltä, niistä on mahdotonta pitää kiinni.

Samasta syystä painoa ei kannata yrittää väkisin pitää luonnottoman alhaisena. Kun vaatimuksista joutuu jossain vaiheessa luopumaan, painonnousu saattaa tuntua epäonnistumiselta, mikä sysää takaisin entisiin tapoihin.

Palssa korostaa myös sisäisen motivaation merkitystä. Jos tavoitteena on päästä rantakuntoon tai voittaa veto, paino palaa todennäköisesti entisiin lukemiin. Jos taas haluaa pysyä terveenä ja voida hyvin, liikunta ja hyvät ruokailutottumukset kiinnostavat oikeasti.

Naisilla kun on kuukautiskivut ja synnytykset, on kipukynnyksemmekin luonnollisesti korkeampi kuin miehillä. Näin usein väitetään. Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda kumoaa myytin.

Ihmisen kipukynnys on eri asia kuin kivunsietokyky. Kun laitat käden jääpaloja täynnä olevaan vesiastiaan, alat jonkin ajan kuluttua tuntea epämiellyttävää tunnetta, sitten kipua.

Se hetki, kun tunnet ensimmäisen kerran kipua = kipukynnyksesi.

Jatkat käden pitämistä vedessä, kunnes et enää kestä ja joudut ottamaan käden pois = maksimi kivunsietokykysi.

–Vaikka toisin luullaan, naisten kipukynnys ei ole luonnostaan korkeampi kuin miehillä, sanoo lääkäri, kipututkija ja dosentti Helena Miranda.

”Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin.”

–Naisten kipua ei vain oteta yhtä vakavasti kuin miesten. Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin. On myytti, että naisen pitäisi kestää kipua paremmin, koska hän kokee kuukautis- ja synnytyskipuja, Miranda sanoo.

Todellisuudessa naiset ovat kipututkijan mukaan miehiä herkempiä kivulle, koska esimerkiksi estrogeeni voi lisätä kipuherkkyyttä ja mieshormoni testosteroni puolestaan suojata siltä.

–Sukupuolieroja esiintyy myös aivojen kyvyssä käsitellä kipua, koska opioidireseptorit miesten ja naisten aivoissa toimivat eri tavalla, Miranda kertoo.

Kitsastelua kipulääkkeissä?

Naiset ovat usein miehiä vuolaampia puhumaan. Tutkimusten mukaan miesten on naisia vaikeampi ilmaista ääneen esimerkiksi kipuaan.

–Tämä johtaa siihen, että lääkärit tulkitsevat usein miesten kivun todellisemmaksi kuin naisten, Helena Miranda sanoo,

”Naisille määrätään vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia.”

Asenteet saattavat vaikuttaa esimerkiksi leikkausten jälkihoitoon.

–Tilastojen mukaan naisille määrätään leikkausten jälkeen vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia kuin miehille. Ajatellaan, että naisten oireet johtuvat enemmän ahdistuksesta kuin kivusta.

Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda on kirjoittanut kirjan Ota kipu haltuun (Otava 2016).

 

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen.