Purjeet ylös ja solmuja opettelemaan. Kuva: Colourbox
Purjeet ylös ja solmuja opettelemaan. Kuva: Colourbox

Maakrapukin voi viihtyä laineilla. Monet pursiseurat järjestävät purjehdusopetusta lapsille, nuorille ja aikuisille.

Merenrantakaupungeissa moni omistaa purjeveneen, ja aktiivisia purjehtijoita löytyy sisämaastakin Lappeenrantaa ja Lahtea myöten. Mutta voiko kuivalla maalla kasvanut ja korkeintaan soutuveneessä viihtyvä oppia purjehtimaan?

Hyppään veneeseen opettelemaan. Paatti on pieni kölivene, johon menee normaalisti kaksi purjehtijaa, kippari ja gasti. Kippari ohjaa, gasti on miehistönä. Laidalle istuvat junioripurjehtijatoivot Heidi Tenkanen ja Annina Takala.

Purjeet ylös! Toimin kipparina ja gastit säätävät purjeita. Niissä on niin paljon köysiä, että ensikertalainen saisi ne vain solmuun.

Tärkein asia on oppia lukemaan tuulen suuntaa. Sen voi päätellä vaikkapa meren pinnan väristä, Heidi neuvoo. Hienoa. Luonnon merkkien tulkinta ei ole kaupunkilaiselle pahitteeksi.

Veneen ohjailu on rattoisaa, eikä edes hankalaa. Mutta jos purjeet meinaa saada optimaaliseen asentoon, joutuu käyttämään päätään. Vene seilaa hissuksiin poijujen ohi, ja aurinko nauraa meren pinnassa. Ei ihme, jos joku tähän hurahtaa – itse taidan silti nauttia eniten kannella lekottelusta.

Näin pääset alkuun:

- Paikalliset pursiseurat järjestävät purjehduskouluja, joissa tarjotaan kevyt- tai köliveneopetusta lapsille, nuorille ja aikuisille.
- Useissa seuroissa voi harrastaa purjehdusta myös ilman omaa venettä.
- Lisätietoa: www.purjehdus.net

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?