Treenikamat eivät rehki puolestasi, mutta kannustavat kummasti. Testaa, millainen kuntoilija olet ja varustaudu sen mukaan.

Kuvat Shutterstock, valmistajat

Testi: tunnista treenityylisi

Jumppaohjaajan jaksaa jaksaa -huudot ovat mielestäsi
A) tsemppausta.
B) turhia.
C) kettuilua.

Suitsukkeen tuoksu saa sinut
A) haukottelemaan.
B) avaamaan ikkunan.
C) rentoutumaan.

Parhaassa treenimusiikissa on
A) tärisyttävät bassot. 
B) haapojen havinaa ja
kuikan huutoa.
C) ikiaikaista mystiikkaa.

Hyvä treeniasu
A) kuivaa kuin kesätuuli.
B) suojaa kuin iglu.
C) lämmittää kuin äidin syli.

Eniten A-vastauksia:

Himojumppaaja

Jos sykemittari näyttää jumppatunnilla kävelylukemia, tehotreenaaja vilkuilee kelloa. Himojumppaaja nauttii hiestä, kunhan tekninen paita haihduttaa osan ja suihku loput. Tosijumppaaja elvyttää salivieroitusoireita heiluttamalla kotona kahvakuulaa tai veivaamalla omaa kuntopyörää.
Lajit: Hikijumpat, spinning, kuntosali, tanssitunnit ja kotitreeni.

Hikeä pukkaa, mutta ei haittaa. Treenitopin HH Cool -teknologia haihduttaa kosteuden iholta. Helly Hansen Pace Supportive Singlet -toppi, 50 €.
Treeniasun tärkein osa piileskelee paidan alla, vaikka näitä kehtaisi vähän vilautellakin. Shock Absorber Multi Sports B4490 -liivit tukevat lajissa kuin lajissa, 55,90 €.
Oletko niitä naisia, joiden käsilaukut ylittävät lentokoneen painorajat? Onneksi olkoon, sinulla on FitnessBag omasta takaa. Kirjekuorilaukkujen ystävä sen sijaan hankkii oikean treenimötkön, joka sopii esimerkiksi kyykkypainoksi tai kahvakuulatyyliseen heilutteluun. Viiden-toista kilon FitnessBag, Gymstick, 69,90 €.
Adizero-jumppatossut ovat niin söpöt, että ne saattavat unohtua jalkaan treenin jälkeenkin, 120 €.
Jos punnerrukset ja kyykyt eivät tunnu missään, kiikkerä alusta lisää kierroksia. Casallin U-Shaperin päällä treenaaminen kehittää tasapainoa ja pakottaa korsettilihakset töihin, 79,90 €.

Eniten B-vastauksia:

Metsien mimmi

Pusikko heiluu ja oksat rytisevät. Ei, se ei ole hirvi, vaan luonnonlapsi, joka kirmailee metsässä punkeista ja puskista piittaamatta. Piinaavinkaan helle ei saa todellista luonnon rakastajaa haaveilemaan ilmastoidusta jumppasalista.  Vapaaksi luotua ei voi juoksumattoon kahlita!
Lajit: Juoksu, marjastus, sauvakävely ja suunnistus

Matkalaukun saumat pursuavat, ja sekaan pitäisi tunkea vielä lenkkaripari? Onneksi on keksitty paljasjalkatossut. Superkevyet, litistyvät OneMoment-läpyskät mahtuvat vaikka käsilaukkuun, 14,90 €.
Joskus käytännöllisyys päihittää ulkonäköseikat. Adidaksen juomavyölaukku näyttää vähän hassulta, mutta kolmessa pikkupullossa vesi ei hölsky niin ikävästi kuin yhdessä isossa, 25 €.
Metsäretki vaatisi repun. Kas, taskussahan on yksi. Ticket To The Moon Mini BackPack Plus -reppu painaa vaivaiset sata grammaa ja rutistuu tennispallon kokoiseksi, 19,95 €.
Se näyttää rannekellolta mutta ei näytä aikaa. Onneksi se sentään antaa elämälle suunnan. Suunto M9 -kompassi sopii perinteiseen suunnistamiseen mutta auttaa myös kartalta pudonnutta kaupunkilaista, 24,90 €.
Yhden naisen kuntosali syntyy vaikka kävelysauvasta: vastuskuminauhat kiinni sauvan päihin, ja Nordic Walking Gym on valmis. Sauvan ja nauhojen yhdistelmä antaa kyytiä hauiksille ja selkälihaksille. Kummarit sujahtavat bodaustauon päätteeksi suomalaiseen tyyliin vyölaukkuun. Gymstick Nordic Walking Gym, 19,90 €.

Eniten C-vastauksia:

Joogi

Lempeiden lajien ystävää puistattaa, kun joku mainitsee sanat rääkki tai rasvanpoltto. Joogan ja pilateksen harrastaja tietää, ettei kaikkea voi mitata kaloreina. Hän arvostaa treeniä, joka rauhoittaa kropan ja kesyttää kurittomana laukkaavan mielen.
Lajit: Jooga, pilates, tai chi ja niiden yhdistelmät.

Kissanainen ei pähkäile, vilkkuuko napa tai peppu. Kaiken lisäksi sääriin voi jättää ronskimmankin sängen, kun lahkeet eivät valahda polviin hartiaseisonnassa. Wellicious Lotus
Catsuit -kokoasu 109,00 €.
Palikka tukee jäykkää joogaajaa, jonka käsi ei yllä asanoissa lattiaan. Joogapalikka toimii myös minijakkarana, jos lattialla istuminen tuntuu tukalalta. Casall, 19,90 €.
Jos tavalliset pilatesliikkeet eivät polttele, pilatesrengas terästää treeniä. Käsien tai jalkojen väliin puristettu rengas rakentaa kivasti pyykkilautaa. Tunturi, 19,90 €.
Joogamattoa ei tarvitse rullata kainaloon, kun sen voi sujauttaa laukun kantonauhojen sisään. Plussaa siitä, että kierrätetyistä muovipulloista valmistettu laukku ei näytä tippaakaan treenikassilta. Yogitoes rUniverse Bag, 75,00 €.
Joogamattoon voi myös pukeutua. Jalkoihin ja käsiin sidottavat Yoga Paws -lätkät lisäävät kitkaa, joten raajat eivät sudi liukkaallakaan lattialla, 19,90 €.


Tiedustelut
Ticket To The Moon/www.vandernet.com. www.onemoment.fi. www.suunto.com. www.casall.fi. www.tunturi.com. Wellicious, Yogitoes/www.yoganordicwebshop.fi. www.yogapaws.com. Gymstick International Oy 010 229 3040. www.hellyhansen.com.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?