Malla Malmivaara julkaisee pian levyn taiteilijanimellä Belle Who. Liekkirenkaisella pyörällä on hyvä körötellä bänditreeneihin.
Malla Malmivaara julkaisee pian levyn taiteilijanimellä Belle Who. Liekkirenkaisella pyörällä on hyvä körötellä bänditreeneihin.

Näyttelijä ja laulaja Malla Malmivaara on innostunut kruisereista ja tuunaa mielellään fillarinsa itse.

”Pyöräily on kesällä lempipuuhaani. Fillarilla pääsee nopeasti paikasta toiseen ja se on hyvä, sillä minulla on usein kiire. Poljen pyörällä bänditreenien ja Teatterikorkean väliä.

Viisivuotias lapsenikin tykkää tosi paljon pyöräilystä. Hänen kanssaan ajelemme lyhyitä matkoja. Se vaatii kärsivällisyyttä, sillä hän vasta opettelee menemään apupyörien kanssa. Kun pyöräilen itsekseni, se on minulle myös tärkeä oma hetki.

Olen erikoisten fillarien ystävä. Minulle on tärkeää, että pyörässä on joku juju. Nyt minulla on menossa kruiseri-innostus. Kruiseri on rentoon kaupunkiajeluun tarkoitettu tyylifillari, mutta vaikka se on tyylikäs, se ei ole vain näyttäytymispyörä. Vaihteiden ansiosta tällä voi ajaa pidempiäkin matkoja.

Tämän punaisen katupyörän hankin äskettäin, ja se on jo toinen kruiserini. Tykkään pyörästäni, sillä se on kivalla tavalla vintagen näköinen. Leveä ohjaustanko ja iso satula tekevät ajoasennosta mukavan. Tällä ajaessa tulee oikeasti rentoutunut fiilis.

Edellisen pyöräni, käytetyn kruiserin, maalasin itse veikeän kirjavaksi. Haluaisin maalata myös tämän uuden pyörän, jotta saisin siitä vielä enemmän omannäköisen. Fillarin tuunailu on hyvä kesälomaharrastus!”

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?