Kuukausi, joka ei ole mistään kotoisin? Tee marraskuusta parempi tuttujen vinkeillä.

Kokeile akupunktiota

Juontaja, toimittaja Heidi Suomi:

"Suosittelen etenkin niska-hartiavaivoista kärsiviä kokeilemaan akupunktiota. Saan lentopalloharrastuksestani niskavaivoja ja käyn akupunktiossa aina, kun kipu iskee. Kerran minulla oli niin paha niskalukko, että pääni kääntyi vain 25 astetta. Nilkkoihini laitettiin neuloja, ja minun piti samaan aikaan pyöritellä päätäni. Vartin päästä pää alkoi kääntyä. Se oli kuin ihmeparantuminen. Lisäksi akupunktio helpottaa oikeaan reiteeni iskevää puutumista. Hoidon jälkeen reisi pysyy pari kuukautta oireettomana."

Rauhoita aamut

Juontaja-valmentaja Sanna Mämmi:

"Jos aamu on yhtä stressiä, päivä jatkuu todennäköisesti samoissa tunnelmissa. Siksi kannattaakin mennä ajoissa nukkumaan ja välttää kiire heräämällä hieman aikaisemmin. Stressi ja kiire vaikuttavat kaikkeen: stressaantuneena tulee helposti syöneeksi huonosti, kun ylikierroksilla käyvä elimistö
himoitsee hiilihydraatteja.

Aamusta kannattaa varata hetki rentoutumiselle. Lyhyt hengitysharjoitus tai rentouttava työmatkamusiikki rauhoittavat.

Jos omaa rauhaa on vaikea saada, voi lukkiutua hetkeksi vaikka vessaan. Itse kirjoitan aamulla kiitollisuuspäiväkirjaa ja
meditoin 10–15 minuuttia.

Lisäksi syön smoothien, jossa on muun muassa banaania, puolukoita, viherjauhetta, spirulinaa ja soijamaitoa."

Rakastele, kujeile ja leikittele

Näyttelijä Satu Silvo:

"Ryhdy turistiksi omassa kaupungissasi. Tee kaikkea sellaista, jota et yleensä ehdi: osta itsellesi jotain hassua tai kiipeä vaikka kalliolle. Lue kirjaa kahvilassa kuin olisit Pariisissa. Ihaile kadulla pyöriviä lehtiä, katusoittajia ja rakastavaisten suukottelua. Rauhoitu, rakastele ja leikittele rakastettusi kanssa. Menkää kuplaan, jossa kaikki on mahdollista ja jossa voi unohtaa kaiken muun.  Hullutelkaa, kujeilkaa ja kietoutukaa toisiinne."

Isoista painoista motivaatiota

Kahvakuulaurheilija Kukka Laakso:

"Uuden taidon tai urheilulajin opetteleminen piristää kummasti keskellä pimeintä syksyä. Vaihtelu kehittää fyysistä kuntoa ihan eri tavalla kuin sen saman spinning-treenin vetäminen. Kehitys taas motivoi entisestään. Suosittelen etenkin isoilla painoilla treenaamista.

Huomasin raskaan harjoittelun edut, kun oma treenimotivaationi oli alkusyksystä nollassa. Päätin vaihtaa kahvakuulan hetkeksi
johonkin muuhun ja aloin harjoitella painonnostoa ja otin voimaharjoittelun mukaan. Haluan oppia tekemään liikeradat kunnolla.

Isoilla painoilla treenaamisesta tulee mieletön voimantunne. Se
tekee egolle hyvää: itsevarmuus kasvaa ja tulee vähän sellainen äijäfiilis."


Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?