Näyttelijä halusi löytää itsensä roolihahmon alta ja pudotti painoaan 15 kiloa.

Salattujen elämien Laura Kiviranta oli tätimäisen tylsä asianajaja. Siksi ero tyttömäiseen Piitu Uskiin, 41, on huima. Näyttelijän yhdeksän vuoden tv-rupeama päättyi runsas vuosi sitten, ja seurauksena on ollut täydellinen muodonmuutos: hiukset lyhenivät, tatuoinnit lisääntyivät ja kilot karisivat.

– Salkkareissa sitouduin silloiseen ulkonäkööni, ja olin ikään kuin jonkun toisen omistuksessa. Otin laihdutuksen seikkailuna, jossa katsoin, kuka sisälläni asuu. Nyt olen enemmän itseni kokoinen.

Paino putosi 15 kiloa yhdeksässä kuukaudessa. Piitu on laihduttanut ennenkin, mutta ei näin pitkäjänteisesti.

– Täytin vuosi sitten 40, ja tajusin, että nyt kroppani suostuu laihtumaan suhteellisen kivuttomasti.

Tällä hetkellä Piitu on tarkoituksella jopa hieman alipainoinen. Seuraava projekti on tupakoinnin lopettaminen, joka tuo helposti muutaman lisäkilon.

Kiellot pois

Piitu sanoo laihtuneensa ajattelemalla. Aivot eivät kuuntele käskyä älä – niinpä hän tiputti kiellot pois.

– Sen sijaan että olisin ajatellut ”älä halua jauhoja”, ajattelin että ”haluan rucola-salaattia”.

Ruokavalio noudatti puhdasta matematiikkaa. Piitu laski jäävänsä miinukselle, jos söisi päivässä noin 1200 kaloria. Hänestä tärkeintä on se, mitä laihduttaja suuhunsa pistää. Liikunnan vaikutus on näennäinen, sillä kovan treenin jälkeen syö usein kahta kauheammin.

Sitä paitsi uuden tavan lisääminen on vaikeampaa kuin vanhan kitkeminen. Siksi Piitu ei pakottanut itseään jumppaamaan.

– Panostin hyötyliikuntaan. Kävelin rappusia, jätin auton talliin ja mökillä rakensin ja perkasin pusikoita. Raivopäinen siivoaminen on todella kuluttavaa!

Piitu ammensi oppeja kiinalaisesta lääketieteestä, johon kuuluu muun muassa ajatus energialtaan kylmistä ja kuumista ruuista. Tähän aikaan vuodesta syödään lämpöä, kuten perunaa.

Turhat kevyttuotteet

Piitu uskoo periaatteeseen ”olet sitä mitä syöt”. Jos syö pahaa oloa, myös voi pahoin.

– On hyvä opetus käydä kerran vuodessa McDonald’sissa, koska olen sen jälkeen viikon sairas. Ruoka on minulle lääke ja polttoaine, mutta myös mielentila. Aivan kuin vaatteet, myös ruoka kertoo, kuka haluan olla.

Piitu kiinnittääkin entistä enemmän huomiota ruuan puhtauteen. Hän ostaa luomua ja hyödyntää mökin kasvimaan ja marjametsät. Ruokavaliosta jäivät vaaleat jauhot ja pasta, uusia suosikkeja ovat parsa- ja ruusukaali. Piitu lisäsi veden juontia ja lopetti alkoholinkäytön.

Elämänmuutos on saanut Piitun kiinnostumaan slow-kulttuurista, ja pöydässä istutaan nykyään pitkään. Piitu opetteli syömään aamiaista ja ruokailemaan säännöllisesti, jotta verensokeri pysyy tasaisena.

Rakas harrastus ruuanlaitto ei laihduttaessa muuttunut tylsemmäksi – päinvastoin. Koko perhe söi samoja ruokia, mutta Piitu pienensi annoskokojaan.

– En usko kevyttuotteisiin. Voi on voita ja kerma kermaa, eikä lättyjä paisteta kevytmargariiniin.

Eloisampi olo

Laihdutus sujui yllättävän helposti. Parin kuukauden jälkeen asiaa ei tarvinnut enää miettiä, ja kaloreiden laskemisen sijaan Piitu alkoi tarkkailla kroppansa viestejä.

Ja tuli viestiä ulkopuoleltakin.

– Naiset sanovat, että olen anorektinen, ja miehet, että olen viehättävä, Piitu hymähtää.

Piitulle laihduttamisessa on ennen muuta kysymys siitä, miltä itsestä tuntuu. Aiemmin hän oli usein väsynyt ja huonolla tuulella.

– Minulla on nyt paljon eloisampi olo. Ruokavalio on näkynyt myös ihossa, hiuksissa ja kynsissä.

Sekin tuntuu hyvältä, että sivulliset eivät tunnista yhtä usein. Salkkariroolin myötä Piitu alkoi käyttää vaatteita, joissa ei erottunut liikaa katukuvasta. Nyt hän voi jälleen pukeutua itseä varten.

Piitun laihdutusvinkit

- Unohda kiellot ja salli epäonnistumiset. Laihdutus ei mene pilalle yhdestä repsahduksesta.

- ?Vähennä alkoholia, se on varsinainen kaloripommi.

- Pienennä annoskokoja ja opettele syömään hitaammin.

- Nuku tarpeeksi ja muista säännöllinen elämänrytmi.

- Hanki tietoa ennakkoluulottomasti. Kiinalaiseen lääketieteeseen voi perehtyä Denis Vinokurin kirjasta Terveyden kiinalainen käsikirja.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?