Sykemittarin käyttäminen ei vaadi kuntotestejä tai insinööritaitoja.

Colourbox

Minähän en mitään kuntotestejä tee. Enkä lue insinöörien kirjoittamia käyttöohjeita. Enkä nyhrää tuskanhiessä monimutkaisten ohjelmien ja nappuloiden kanssa.

Olen keksinyt sykemittarin välttelyyn monta syytä, ja kaikki ovat osoittautuneet vääriksi. Tuijotan ranteessani vilkkuvaa sykettä
ihmetellen: näinkö helppoa se on?

Polarin aluepäällikkö Matti Arvo on hetkeä aiemmin luvannut, ettei tavallisen kuntoilijan tarvitse testata maksimisykettään tai
perehtyä sykerajojen hienouksiin. Riittää, että näpyttelee sykemittariin painonsa, ikänsä ja pari muuta perusfaktaa. Laite hoitaa loput.

Peruskuntoilijakin hyötyy mittarista, sillä se vahtii, ettei lenkillä pääse löysäilemään tai rääkkäämään itseään rasitusvammoille.
Mittari laskee sykerajan, jonka alapuolella kehittyy peruskestävyys ja yläpuolella vauhtikestävyys. Kuntoilijan tarvitsee vain seurata, kummalla puolella rajaa syke liikkuu.

Aloittelijan on hyvä pysytellä enimmäkseen peruskestävyydessä ja urheilla tätä kovempaa vain kerran tai kaksi viikossa.

Huomaan heti, että mittari kannustaa. Jumpassa se käräyttää lusmuilusta ja yllyttää lisäämään kierroksia. Työmatkapyöräily taas alkaa tuntua ihan urheilulta: ylämäessä syke kipuaa 150 lyöntiin.

Testissä: Aloittelijan sykemittarit

Helppo ja söpö

Perinteinen söpöliini Suunto M2, 100 €.
 

Onko hankalaa? Alkuasetukset on helppo tehdä. Näpyttelen mittariin painon, iän, sukupuolen ja arvion kuntotasostani. Tositreenaaja voi säätää lisäksi maksimisykkeen, mutta aloittelija luottaa laitteen laskemaan keskiarvoon. Nappuloita on vain kolme, ja välillä on vaikea muistaa, mikä nappi vie mihinkin valikkoon.

Mitä hyötyä? Sykkeen lisäksi näytössä lukee, liikunko painonhallintaan sopivalla tasolla 1, kestävyyttä kehittävällä tasolla 2 vai huippukuntoa tavoittelevan tasolla 3. Treenin jälkeen pääsee selaamaan, kuinka suuri osuus treenistä on tehty milläkin teholla.

Erityistä? Valkopinkki mittari on niin söpö, että sitä tekee mieli käyttää kellona muutenkin.

Mittari ohjaa treenaajaa

Astetta hifimpi Polar FT7, 110 €.

Onko hankalaa? Alkuasetukset hoituvat yhtä näppärästi kuin Suunnon mittarilla. Valikoissa on helppo liikkua viiden selkeästi merkityn näppäimen avulla ja laitteen logiikan omaksuu nopeasti.

Mitä hyötyä? Mittari selvittää sykevälivaihtelun perusteella oman sykelukeman, jonka alapuolella keho polttaa rasvaa ja jonka yläpuolella kehittyy aerobinen kunto. On helppo seurata, edistääkö treeni tavoitteita. Väsymys laskee rajaa, ja mittari ohjaa rasittuneen treenaamaan pienemmällä sykkeellä.

Erityistä? Päivän sykerajan kyttääminen on jännää. Näkyykö stressi sydämessä?


Naisilla kun on kuukautiskivut ja synnytykset, on kipukynnyksemmekin luonnollisesti korkeampi kuin miehillä. Näin usein väitetään. Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda kumoaa myytin.

Ihmisen kipukynnys on eri asia kuin kivunsietokyky. Kun laitat käden jääpaloja täynnä olevaan vesiastiaan, alat jonkin ajan kuluttua tuntea epämiellyttävää tunnetta, sitten kipua.

Se hetki, kun tunnet ensimmäisen kerran kipua = kipukynnyksesi.

Jatkat käden pitämistä vedessä, kunnes et enää kestä ja joudut ottamaan käden pois = maksimi kivunsietokykysi.

–Vaikka toisin luullaan, naisten kipukynnys ei ole luonnostaan korkeampi kuin miehillä, sanoo lääkäri, kipututkija ja dosentti Helena Miranda.

”Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin.”

–Naisten kipua ei vain oteta yhtä vakavasti kuin miesten. Naisten kroonista kipua vähätellään ja alihoidetaan terveydenhuollossa herkemmin. On myytti, että naisen pitäisi kestää kipua paremmin, koska hän kokee kuukautis- ja synnytyskipuja, Miranda sanoo.

Todellisuudessa naiset ovat kipututkijan mukaan miehiä herkempiä kivulle, koska esimerkiksi estrogeeni voi lisätä kipuherkkyyttä ja mieshormoni testosteroni puolestaan suojata siltä.

–Sukupuolieroja esiintyy myös aivojen kyvyssä käsitellä kipua, koska opioidireseptorit miesten ja naisten aivoissa toimivat eri tavalla, Miranda kertoo.

Kitsastelua kipulääkkeissä?

Naiset ovat usein miehiä vuolaampia puhumaan. Tutkimusten mukaan miesten on naisia vaikeampi ilmaista ääneen esimerkiksi kipuaan.

–Tämä johtaa siihen, että lääkärit tulkitsevat usein miesten kivun todellisemmaksi kuin naisten, Helena Miranda sanoo,

”Naisille määrätään vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia.”

Asenteet saattavat vaikuttaa esimerkiksi leikkausten jälkihoitoon.

–Tilastojen mukaan naisille määrätään leikkausten jälkeen vähemmän kipulääkkeitä ja enemmän rauhoittavia kuin miehille. Ajatellaan, että naisten oireet johtuvat enemmän ahdistuksesta kuin kivusta.

Lääkäri ja kipututkija Helena Miranda on kirjoittanut kirjan Ota kipu haltuun (Otava 2016).

 

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen.