Mainostoimistossa päikkäreitä ei tarvitse nukkua salaa.

Colourbox

Kolmelta iltapäivällä se iskee. Lounaan jälkeinen väsymys, johon kahvikaan ei auta. Mainostoimiston tuotanto-AD:n Jennan, 23, ei tarvitse onneksi karata vessaan nukkumaan, sillä päiväunia harrastavat hänen työpaikallaan myös esimiehet.

– En ota torkkuja läheskään joka päivä, mutta jo tieto niiden mahdollisuudesta ilahduttaa. Täällä ei kytätä vaan työolot on haluttu tehdä mahdollisimman rennoiksi, Jenna sanoo ja käy pitkäkseen avokonttorin nahkasohvalle. Radio soi hiljaa taustalla.

– Luovassa työssä väsymys jumittaa usein pään. Silloin on ajan haaskausta tuijottaa tietokoneen ruutua, Jenna on huomannut.

Hän tulee Helsingin keskustassa sijaitsevalle konttorille yleensä ennen yhdeksää ja lähtee viiden maissa. Kiireellisten projektien aikana päivät venyvät 12-tuntisiksi.

– Väsymys iskee yleensä iltapäivällä. Silloin saattaa auttaa jo se, että tulen sohvalle ja suljen silmät viideksi minuutiksi, Jenna kertoo ja ummistaa silmänsä.

Ilmainen kasvohoito

Kymmenen minuutin torkkujen jälkeen Jenna oikoo jäseniään.

– Kylläpä teki hyvää. Tiedostin koko ajan makoilevani sohvalla, mutta ehdin silti nähdä uniakin. Päiväuni on usein niin kevyttä, ettei minun tarvitse ajastaa edes kelloa soimaan. Herään itsestään.

Jenna myöntää olevansa iltaihminen. Ongelmanratkaisua vaativiin töihin saattaa löytyä vastaus vaikka kesken siivouksen kotona. Joskus palikat loksahtavat paikoilleen unessa.

– Jatkuva ideointi ja äkkinäiset muutokset ovat mainostoimiston arkea, joten välillä tuntuu, että pää käy koko ajan. Se on kiehtovaa, mutta myös stressaavaa, Jenna luonnehtii ja siirtyy lukemaan sähköposteja.

Jenna kertoo nukkuvansa yli yhdeksän tunnin yöunia.

– Saatan mennä viikonloppunakin nukkumaan jo kymmeneltä. Hyvä uni on kuin ilmainen kasvohoito.

Teho irti tirsoista

1. Hoida ensin kiireelliset työasiat.
2. Juo kuppi kahvia ennen torkkuja. Kahvin kofeiini estää heräämisen jälkeisen tokkuran.
3. Ota tirsat mieluiten kello 13:n ja 15:n välillä.
4. Etsi rauhallinen paikka ja peitä taustamelu tarvittaessa korvatulpilla.
5. Aseta kello herättämään sinut viimeistään puolen tunnin kuluttua, ettet nuku liian pitkään.
6. Nauti virkistyneestä olosta ja palaa töihin.


Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?