Mainostoimistossa päikkäreitä ei tarvitse nukkua salaa.

Colourbox

Kolmelta iltapäivällä se iskee. Lounaan jälkeinen väsymys, johon kahvikaan ei auta. Mainostoimiston tuotanto-AD:n Jennan, 23, ei tarvitse onneksi karata vessaan nukkumaan, sillä päiväunia harrastavat hänen työpaikallaan myös esimiehet.

– En ota torkkuja läheskään joka päivä, mutta jo tieto niiden mahdollisuudesta ilahduttaa. Täällä ei kytätä vaan työolot on haluttu tehdä mahdollisimman rennoiksi, Jenna sanoo ja käy pitkäkseen avokonttorin nahkasohvalle. Radio soi hiljaa taustalla.

– Luovassa työssä väsymys jumittaa usein pään. Silloin on ajan haaskausta tuijottaa tietokoneen ruutua, Jenna on huomannut.

Hän tulee Helsingin keskustassa sijaitsevalle konttorille yleensä ennen yhdeksää ja lähtee viiden maissa. Kiireellisten projektien aikana päivät venyvät 12-tuntisiksi.

– Väsymys iskee yleensä iltapäivällä. Silloin saattaa auttaa jo se, että tulen sohvalle ja suljen silmät viideksi minuutiksi, Jenna kertoo ja ummistaa silmänsä.

Ilmainen kasvohoito

Kymmenen minuutin torkkujen jälkeen Jenna oikoo jäseniään.

– Kylläpä teki hyvää. Tiedostin koko ajan makoilevani sohvalla, mutta ehdin silti nähdä uniakin. Päiväuni on usein niin kevyttä, ettei minun tarvitse ajastaa edes kelloa soimaan. Herään itsestään.

Jenna myöntää olevansa iltaihminen. Ongelmanratkaisua vaativiin töihin saattaa löytyä vastaus vaikka kesken siivouksen kotona. Joskus palikat loksahtavat paikoilleen unessa.

– Jatkuva ideointi ja äkkinäiset muutokset ovat mainostoimiston arkea, joten välillä tuntuu, että pää käy koko ajan. Se on kiehtovaa, mutta myös stressaavaa, Jenna luonnehtii ja siirtyy lukemaan sähköposteja.

Jenna kertoo nukkuvansa yli yhdeksän tunnin yöunia.

– Saatan mennä viikonloppunakin nukkumaan jo kymmeneltä. Hyvä uni on kuin ilmainen kasvohoito.

Teho irti tirsoista

1. Hoida ensin kiireelliset työasiat.
2. Juo kuppi kahvia ennen torkkuja. Kahvin kofeiini estää heräämisen jälkeisen tokkuran.
3. Ota tirsat mieluiten kello 13:n ja 15:n välillä.
4. Etsi rauhallinen paikka ja peitä taustamelu tarvittaessa korvatulpilla.
5. Aseta kello herättämään sinut viimeistään puolen tunnin kuluttua, ettet nuku liian pitkään.
6. Nauti virkistyneestä olosta ja palaa töihin.