Seksi, yökukkuminen, ylipaino – kun tiedät päänsäryn syyn, voit päästä siitä eroon.

Päätäsi särkee, koska... 

1. ...hurvittelit pikkutunneille ja nukuit sunnuntaina puoleenpäivään. 

Kiitos unihormonien, valvominen ja erityisesti myöhään nukkuminen voivat laukaista migreenikohtauksen. Parhaiten tuskilta välttyy pitämällä unirytmin säännöllisenä. Erityisen tärkeää on, ettei heräämisaika vaihtele rajusti. Toimistotyöläisen kannattaa herätä seitsemältä viikonloppuisinkin. Pitkään nukkuminen voi lisäksi jumiuttaa lihakset ja aiheuttaa jännitystyyppistä päänsärkyä. 

– On paljon ihmisiä, joiden päänsärkypäiväkirjassa särkypäiviä ovat lauantai ja sunnuntai, neurologi Markku Nissilä sanoo. 

2. ...pyörit illalla sängyssä ja heräilit pitkin yötä. 

Aamuyöllä tai aamulla iskevä päänsärky on yleensä huonosti nukkuvien yli 50-vuotiaiden naisten vaiva. Särky on herätessä kohtalainen tai kova, mutta se hälvenee aamupäivän mittaan. Unipäänsärky tunnetaan huonosti, mutta sen hoito on helppoa. 

– Kofeiinitabletti ennen nukkumaanmenoa auttaa. Syytä ei tiedetä, mutta se saa unipäänsärystä kärsivät nukkumaan paremmin ja auttaa särkyyn, Markku Nissilä kertoo. 

3. ...painoit joskus parikymmentä kiloa vähemmän. 

Syytä ei tiedetä, mutta ylipainoisilla on muihin verrattuna selvästi suurempi riski saada krooninen päänsärky. Siinä on yksi lisäsyy pitää ruokavalio ojennuksessa. 

4. ...lemmenhetki huipentui orgasmiin. 

Päänsärky on kuuluisin syy kieltäytyä seksistä, mutta seksi voi myös aiheuttaa päänsärkyä. Räjähdysmäinen, nopea ja voimakas särky voi iskeä ennen orgasmia, sen aikana tai sen jälkeen. Kipu on niin raju, että moni luulee saaneensa aivoverenvuodon. 

– Orgasmipäänsärky voi aiheuttaa ikävän trauman, koska se saattaa pelästyttää järjettömästi. Usein voi mennä kuukausia, että seksielämä palaa normaaliksi, Markku Nissilä sanoo.

5. ...juhlistit iltaa muutamalla lasillisella viiniä. 

Moni voi juoda huoletta olutta, mutta viini pakottaa päätä. Kivun syystä on useita teorioita. Monet syyttävät tanniineja, mutta neurologi Markku Nissilä epäilee, että syynä voivat olla sulfiittiyhdisteet. 

Migreenipotilaat valittavat usein saavansa kohtauksia Chardonnay-ja Cabernet Sauvignon -rypälelajikkeista. Helpointa on kieltäytyä juomista, joista on huomannut saavansa oireita. 

6. ...purit yöllä hammasta. 

Jos päänsärky kiusaa etenkin aamuisin, kannattaa varata hammaslääkäriaika. Säryn syynä voi olla hampaiden tai leukojen virheasento, joka saa puremaan ja narskuttelemaan öisin. 

Koska purentavaivoja aiheuttavat monet seikat, hoitotavat vaihtelevat. Onnekkaimpien oireet helpottuvat purentakiskon avulla jo muutamassa yössä. 

7. ...siitä on jo tovi, kun treenivaatteet unohtuivat pyykkikorin pohjalle. 

Liikunta vähentää sekä migreenin että lihasjännityksen aiheuttamia päänsärkyjä. Liikkuminen voi myös kesyttää jo iskeneen tensiopäänsäryn. Erityisesti niska-ja hartiavaivaisten kannattaa treenata kuntosalilla. 

Migreenistä kärsivä ei sen sijaan voi riuhtoa ja treenata miten sattuu, sillä liian rankka liikunta voi laukaista kohtauksen. 

8. ...on taas se aika kuusta. 

Estrogeenitaso putoaa pari päivää ennen kuukautisten alkamista, mikä laukaisee monilla naisilla migreenikohtauksia. Kohtaukset iskevät usein ennen kuukautisia tai niiden aikana. Hormonit selittävät osittain myös sen, miksi naisten migreeni on kolme kertaa yleisempi kuin miesten.

9. ...tulostavoitteita pukkaa, pomo kuumottaa ja aikataulut pettävät. 

Stressihormonit laukaisevat migreenikohtauksia. Tuloksena voi olla noidankehä: työstressi aiheuttaa migreeniä, joka estää työnteon, ja töiden kasautuminen taas stressaa entisestään. 

Stressi aiheuttaa myös jännitystyyppistä päänsärkyä, mutta syytä ei täysin tunneta. 

– Usein jännittäjäluonteilla on tapana vetää stressatessaan hartialihaksensa kramppiin. Toisaalta säryn syynä voi olla henkinen paine, sillä tensiopäänsärkyä on myös ihmisillä, joilla ei ole lihaskireyttä, sanoo neurologi Markus Färkkilä

Färkkilä neuvoo purkamaan työpaineet liikuntaan. Hyviä lajeja ovat esimerkiksi sauvakävely, jooga tai venyttely. Stressiä voi opetella hillitsemään myös rentoutusharjoituksilla. Lisäksi saunominen, musiikki, hieronta ja ystävien tapaaminen helpottavat oloa. 

10. …napsit jatkuvasti särkylääkkeitä. 

Särkylääkepäänsärky alkaa usein tavallisesta pääkivusta, jota taltutetaan lääkkeillä useita kertoja viikossa. Kipu iskee uudelleen, kun lääkkeen vaikutus lakkaa. Kierteestä pääsee eroon vain jättämällä lääkkeet, mutta oireita voi lievittää päänsäryn estohoitoon käytettävillä lääkkeillä. Toiset pääsevät koukusta viikossa, mutta joidenkin vieroitus vie kuukausia. 

11. ...istuit päivän hartiat lysyssä tietokoneella ja raahasit raskasta läppärilaukkua. 

Huono työskentelyasento tai olkalaukun kantaminen jumiuttavat hartiat, mikä puolestaan aiheuttaa jännityspäänsärkyä. 

– Näyttöpäätteellä ei pitäisi istua kerrallaan kahta tuntia kauemmin. Välissä kannattaa tehdä taukojumppaa, ja työtä pitäisi yrittää pätkiä niin, että väliin tulee jokin kävelyä vaativa tehtävä, opastaa Markus Färkkilä. 

Ota ensiavuksi lääke. Sen jäl¬keen on aika korjata työtavat, ostaa reppu ja aloittaa kuntoilu. 

12. ...kärvistelet ilman lääkkeitä, vaikka kuinka sattuisi. 

Jos migreenikohtauksia ei hoideta kunnolla, kipuradat saattavat herkistyä. Tällöin kivusta voi tulla jatkuva riesa, joka leviää myös niska-ja hartiaseudulle. Lääkettä pitää ottaa tarpeeksi iso annos heti, kun oireet iskevät. Tavallinen särkylääke taltuttaa lievän kohtauksen, mutta ankara kipu vaatii reseptilääkkeen.

Voisiko se olla migreeni?

Migreenisärky on yleensä kovaa tai kohtalaista, jyskyttävää ja usein toispuoleista. Kipu pahenee ponnistelusta. 

Migreeni voi olla myös lievä, ja siksi moni sairastaa tautia tietämättään. Joka toiselta migreeniä sairastavalta puuttuu diagnoosi. 

Osa pärjää tavallisilla särkylääkkeillä, kun taas toiset tarvitsevat täsmälääkityksen. Migreenikohtauksia ehkäistään myös estolääkityksellä ja erilaisilla lääkkeettömillä hoidoilla. 

Jännitys- eli tensiopäänsärky on toinen yleinen päänsärkytyyppi. Kipu on lievää eikä yleensä estä työntekoa. Toisin kuin migreenissä, liikunta ei yleensä pahenna kipua, vaan voi helpottaa oireita. 

Lähteet: Saana Saarinen (toim.): Päänsärky (Duodecim: Suomen apteekkariliitto 2002), Leif Lindberg: Migreeni (Gummerus 2003), www.terveyskirjasto.fi.

Erikoislääkärin mukaan yhdet väliin jääneet kuukautiset eivät kerro vielä mitään. Sen sijaan on yksi kuukautiskiertoon liittyvä asia, jonka pitäisi saada hälytyskellot soimaan. 

Apua, menkat jäivät välistä! Tiedät, ettet ole raskaana, mutta kuukautiskiertosi on silti epäsäännöllinen. Pitäisikö olla huolissaan? 

– Ei kannata tuijottaa pelkästään kuukautiskiertoa, se ei yksinään kerro kehosta yhtään mitään, neuvoo Terveystalon naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriAnna-Mari Heikkinen

Syynä on se, että kuukautiskierron reagointi eri tekijöihin on yksilöllistä. Toisilla kuukautiset pelaavat normaalisti, vaikka olisi vakavasti sairas. Toisten keho reagoi pieniinkin muutoksiin. Jos kuukautiskierron epäsäännöllisyyden lisäksi huomaa esimerkiksi suuria vaihteluita painossa, tilanne voi kertoa jotain terveydentilasta. 

 

Hormonaalinen ehkäisy vaikuttaa kuukautisiin

Iso osa naisista käyttää hormonaalista ehkäisyä, joka vaikuttaa kuukautiskiertoon ja voi jättää kuukautiset jopa kokonaan pois – ihan turvallisesti

Milloin pitää sitten olla huolissaan? 

– Jos kuukautiset jäävät kerran välistä tai kierto on tavallista pidempi, ei tarvitse olla vielä huolissaan. Jos taas ylimääräistä vuotoa tulee jatkuvasti, voi jotain olla pielessä, Heikkinen täsmentää. 

Kuukautiskiertoon vaikuttavia syitä: 

  • paino
  • liika treenaaminen
  • liian vähäinen rasvakudos
  • liika työn tekeminen
  • rasvakudos
  • stressi
  • yleiskunnon muutos
  • muut sairaudet
 
Ymmärtää ei ymmärrä ymmärtää e...

Vaivaavatko epäsäännölliset menkat? Erikoislääkäri kertoo, milloin on syytä huolestua

Syy sekin kirjoitti: Pitäisiköhän sanoa työnantajalle että tarvitsen nyt viikon vapaata, olen tehnyt liikaa töitä ja kuukautiseni ovat sekaisin ;) Oletpa hauska? Monet naisten vakavat taudit oireilevat ensiksi kuukautisten kautta. Toivottavasti et sairastu itse vakavasti kyseisiin. Saat kyllä lomaa sit älä huoli, ehkä jopa lopun elämäsi.
Lue kommentti

Tämä hyvinvointijippo auttaa pitämään stressin aisoissa – ja se vie vain pari sekuntia päivästäsi.

Päiväkirjan kirjoittaminen on palkitsevaa puuhaa. Pään tyhjentämisen ja onnellisten muistojen tallettamisen lisäksi siitä voi olla terveyshyötyjä. PsyCentralin mukaan tutkimukset ovat todenneet sen helpottavan jopa astman ja nivelreuman oireita.

Mutta mitä tehdä, jos kolmesivuinen syväselonteko päivän tapahtumista jäi ala-asteelle? Puhumattakaan kiitollisuuspäiväkirjasta, joka ihanalta ajatukselta, mutta lopahti alkuunsa, koska päivässä on vain 24 tuntia.

Jos kuvaus kuulostaa tutulta, muista tämä: Päiväkirjan pitämisen ei tarvitse viedä aikaa, kertoo PureWow-sivusto.

Sivusto kertoo uudesta mindfulness-tekniikkasta, joka sopii kiireiselle, eikä sitä varten tarvitse kärsiä luovuudentuskista. Sen kun alat tiivistää kuulumiset yhteen sanaan, joka tuntuu kuvaavan parhaiten tunnetilojasi päivän osalta!

Tallenna hetki kerrallaan

Idean takana on onnellisuuskirjailija Nataly Kogan, joka sai inspiraationsa alunperin valokuvaamisesta. Tekniikan tarkoitus on tiivistää päivän tunnelmat yhteen, vaistomaisesti merkittävimmältä tuntuvaan sanaan. Eli ikuistaisit hetken kameran linssin kautta. Pääpaino on fiiliksissä pikemmin kuin tapahtumien selostamisessa.

Sanalle päivässä luulisi jo kiireisimmänkin turbopakkauksen löytävän aikaa. Jos vieläkin epäilyttää, kokeile älypuhelinajan päiväkirjaa ja lataa testiin esimerkiksi DayOne -sovellus.