Yhtä kieltäytymistä ja kidutusta? Ei suinkaan. Laihduttaminen onnistuu, kun koko elämän ottaa vähän rennommin.

Shutterstock 

Laihduttaminen on periaatteessa helppoa: Syö monta pientä ateriaa päivässä. Suosi kasviksia ja proteiinia. Vältä valkoisia jauhoja ja sokeria. Liiku ainakin puoli tuntia päivässä. Käytäntö voi kuitenkin tuntua pelkältä kieltäytymiseltä ja kidutukselta. Kurimuksesta selviytyy, kun omaksuu uuden kepeämmän asenteen.

1. Maistele hartaasti

Syötkö suusi äkkiä tyhjäksi, jotta pääset haukkaamaan uuden palan? Hotkitko sämpylää ja kirjoitat samalla sähköpostia?

Heti seuraavan suupalan ahnehtimisen sijaan voisit pikemminkin nauttia juuri tästä puraisusta. Moni asiantuntija puhuu nyt tietoisesta syömisestä. Pöydän ääressä keskitytään ruokaan eikä lueta muropaketin ravintoainetaulukkoa. Kun jokaisesta suupalasta nauttii, ruokaa ei tarvitse ahmia kaksin käsin. Rauhallinen maisteleminen havahduttaa kuuntelemaan kehoa: Mitä kroppani oikeastaan kaipaisi? Joko vatsa on täynnä? Ruokahetken rauhoittaminen tekee hyvää myös mielelle.

2. Syö hyvää ruokaa

Laihdutat, siis syöt tonnikalaa suoraan purkista ja sekoittelet kuppikeittoja? Ei ihme, jos mielen sopukat täyttyvät suklaapaloista.

– Kannattaa miettiä, syökö ruokaa, joka tekee kylläiseksi ja onnelliseksi. Jos ihminen valitsee syyllisyydentunnossaan ankeaa ruokaa, se ei tyydytä ja mieliteot jäävät vaivaamaan, useita laihdutusoppaita kirjoittanut Varpu Tavi huomauttaa.

Hän kehottaa unohtamaan kiellettyjen ja sallittujen ruokien listat. Laihduttajan kannattaa kattaa houkuttelevasti ja nauttia hyvästä, kauniin värikkäästä ruuasta. Sitä pitää vain syödä maltillisesti. Hyväksi havaittu kikka on valita samaa ruokaa kuin muutkin, mutta napsaista annoksesta vähän pois.

– Kannatan aasialaista periaatetta, jossa syöminen lopetetaan, kun ollaan 80-prosenttisesti kylläisiä.

Moni säästää päivällä kaloreita, koska ei mielestään mahda iltasyöpöttelylleen mitään. Jos lounas koostuu pelkästä salaatista, työpäivän jälkeinen nälkä on liian kova. Kun päivällä syö kunnolla, illasta saattaa selvitä ilman himoja.

3. Vältä näitä: laihduttajan tyypilliset mokat

Jätät aamiaisen väliin ja syöt lounaaksi sosekeiton.
Miksi ei? Olet ylpeä kurinalaisuudestasi: olet syönyt iltapäivään mennessä vasta 300 kaloria! Valitettavasti kidutus kostautuu illalla, kun nälkävelka painaa ja makeanhimo piinaa. Suuhun katoaa kuin vahingossa vielä pari karjalanpiirakkaa ja muutama suklaapala.

Syöt välipalaksi pari leipää
Miksi ei? Ihminen ei elä vain leivällä. Jos ruuassa ei ole proteiinia, se ei pidä nälkää. Siksi kaikilla aterioilla, myös aamiaisella ja välipaloilla, pitää syödä jotakin proteiinipitoista. Leipä kannattaa vaihtaa vaikka maustamattomaan jogurttiin ja marjoihin, tai ainakin leivän päälle on syytä siivuttaa juustoa ja vihanneksia.

Syöt salaatin ja pääruuan eri lautasilta
Miksi ei? Jos lautasella on pelkkää pääruokaa, annoskoko paisuu. Kun lautasesta puolet on peitetty kasviksilla, joukkoon ei mahdu kauhakaupalla perunamuusia. Varo tarjottimen kokoisia jättilautasia, sillä niille on helppo ahtaa liikaa ruokaa.

4. Liiku iloisesti

Vanha fakta pitää paikkansa: pelkällä liikunnalla ei laihdu. Se johtuu yksinkertaisesti siitä, että harva ehtii huhkia satojen ekstrakaloreiden edestä. Lisäksi kroppa vaatii kuntoilun vastapainoksi lisää ruokaa.

Tylsistä faktoista huolimatta liikunta on laihtujalle tärkeää. Laihduttaminen nipistää lihasmassaa, mikä puolestaan pienentää kehon energiankulutusta. Treenaaminen takaa sen, että kilot lähtevät vatsamakkaroista eivätkä vatsalihaksista.

Kalorimielessä kuntoileminen kyllästyttää nopeasti. Tärkeintä on etsiä laji, joka koukuttaa. Lisäksi arkeen kannattaa ujuttaa mahdollisimman paljon hyötyliikuntaa. Shoppaileminen, sienestäminen ja siivoaminen kuluttavat huomaamatta enemmän kaloreita kuin pari jumppatuntia.

Myös liikunnan henkiset puolet hoikistavat. Kun stressi lievittyy, hyvää oloa ei tarvitse etsiä keksipaketista. Lisäksi itsensä voittaminen saa uskomaan onnistumiseen. Ja kun lenkin jälkeen peilistä katsoo reippaan tervehenkinen ihminen, mielikuvaa ei huvita romuttaa karkkipussilla.

5. Kevennä omaatuntoasi

Huono omatunto ei laihduta. Päinvastoin. Ravitsemusterapeutti Anette Palssa on huomannut, että laihduttajat syyllistyvät usein turhasta. Syyllisyys puolestaan ajaa lohtusyömiseen ja ylilyönteihin.

Kun itselleen sallii pienet paheet, suklaapatukka ei tunnu epäonnistumiselta, jonka jälkeen on ihan sama tyhjentää sipsipussi.

Jos jokainen suupala kolkuttaa omaatuntoa, ehdottomuutta kannattaa pohtia jonkun toisen kanssa. Ajatusten peilaaminen havahduttaa näkemään, ettei saunasiiderin juominen ole synneistä suurin.

6. Muista 80 ja 20

Tästä lähtien syön pelkkiä ituja ja levää. Mutta ei sen ihan noinkaan tarvitse mennä. Elämänmuutosta ei kannata vetää överiksi, koska tiukkapipoilu stressaa.

Välillä on kieltäydyttävä ja käytettävä itsekuria, mutta ei aina. Hyvä sääntö on 80/20: kun 80 prosenttia aterioista on koostettu oikeaoppisesti, jäljelle jäävän 20 prosentin kanssa ei tarvitse olla turhan tarkka.

Toisinaan välipalan voi korvata tunnontuskitta jätskillä ja juhlissa voi ottaa kakkua. Jos kaaostyöpäivänä ei ehdi syödä kunnolla, sitten ei ehdi.

Usein laihdutusyritykset lopahtavat juuri täydellisyyden tavoitteluun: jos korvapuusti tuntuu romahduttaneen uuden elämän, on seuraavaksi sama kruunata kurjuus suklaalevyllä.

Mutta kun tavoittelee vain 80-prosenttisesti hyvää ruokavaliota, krapulapizza ei ole epä­onnistumisen vaan elämisen merkki.

7. Motivoi itsesi oikein

Maanantaisin päätät, että tästä lähtien farkut eivät kiristä. Tiistaina sovittelet suosiolla väljempää hametta.

Motivaatio on laihduttamisen kulmakivi, mutta sen pitää olla oikeanlaista. Ulkonäköseikat riittävät harvoin, koska ne on helppo sivuuttaa heikolla hetkellä: miksi aikuisen naisen edes pitäisi mahtua teinityttöjen vaatteisiin? Terveyttä vastaan on sen sijaan paha keksiä vasta-argumentteja.

Tavoitteiden pitää olla selkeitä mutta realistisia. Jos odottaa laihtuvansa kuukaudessa neljä kiloa, pettyy varmasti. Ravitsemusterapeutti Anette Palssa onkin sitä mieltä, että onnistumista ei kannata mitata pelkällä painonlaskulla. Silloin into saattaa lopahtaa elämänvaiheisiin, joissa ei ehdi liikkua ja syödä niin kuin on suunnitellut.

Anette kehottaa tarkkailemaan vaa'an sijaan omaa oloa. Kun ei väsytä entiseen tapaan, uusista elämäntavoista haluaa pitää kiinni.

8. Unohda laskuoppi

Jos syö päivässä korkeintaan 1500 kaloria, laihtuu.

Periaatteessa kyllä, kunnes elämä on pelkkää kaloritaulukkoa. Laskuoppi tekee elämästä syyllisyydentuntoista vaihtokauppaa: kun välipalaleivät muuttuvat tunnin lenkiksi, syömisestä katoaa nautinto.

Kaiken lisäksi kalorimatematiikka toimii varsin huonosti.

– Ihmisillä on taipumus aliarvioida syömisiään 20–30 prosenttia ja samalla yliarvioida liikunnan määrää. Sitten he ihmettelevät, miksi paino ei laske, sanoo ravitsemusterapeutti Anette Palssa.

Hänen mielestään kaloreita ei kuitenkaan kannata hylätä kokonaan. Ruokapäivä­kirjan pitäminen voi havahduttaa huomaamaan, mistä ylimääräinen energia tulee. Maanantain palaveripulla, tiistai-illan siideri ja keskiviikon jäätelö tekevätkin yhteensä 900 kaloria.

Lisäksi ruokapakkausten kaloritaulukoiden vilkaiseminen helpottaa valintojen tekemistä.

– Niiden avulla voi päättää, kannattaako syödä 550 kalorin
suklaapuikko vai 130 kalorin sorbettijäätelö.

9. Älä syö tylsyyteen

Lorautat lasiin viiniä, kokoat lautaselle juustolajitelman ja heittäydyt sohvalle. Tänään. Huomenna. Ehkä ylihuomennakin. Pitäähän elämässä olla jotain kivaakin!

Niin pitää, siis jotain muutakin kivaa kuin ruoka.

– Jos elämä on sellaista, että lohtua on pakko hakea ruuasta, pitää muuttaa elämää, tietokirjailija Varpu Tavi toteaa.

Moni syö yllättävän usein tylsyyteensä. Jos illat kuluvat tv-kanavaa vaihdellessa, jääkaappi alkaa houkuttaa. Mutta kun elämä on hauskaa, herkkuhetkeä ei ehkä enää tarvitsekaan –
ainakaan joka päivä.

10. OMG, harkitse kahdesti

Brittien uusin dieettivillitys on nimeltään OMG. Se on kohukuuri, joka taatusti laihduttaa. Se on myös kuuri, jonka jälkeen kilot tulevat yhtä todennäköisesti takaisin.

OMG on personal trainer Paul Khannan kehittämä kuuden viikon ohjelma, jossa kilot karistetaan vähillä hiilareilla ja tyhjällä mahalla vedetyillä aamulenkeillä. Välipalat ja aamiainen ovat pannassa, ja aineenvaihduntaa buustataan mustalla kahvilla ja kylmillä kylvyillä.

Sen lisäksi että dieetti on epäterveellinen, se on muutenkin ongelmallinen: kuka jaksaa kiduttaa itseään kielloilla ja kylmällä kylpyvedellä kovin pitkään?

Järkevä laihduttaja tekee vain sellaisia elämänmuutoksia, joita jaksaa noudattaa loppuelämänsä. Jotkut piristyvät karppaamalla, toiset väsähtävät. Muutamat pärjäävät tunteja syömättä, toisten kroppa vaatii välipaloja. Kokeile ja kuuntele kehoasi. Jos voit hyvin ja painokin laskee, olet oikealla tiellä.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?