Älä unohda lihaskuntoa. Laita koko kroppa töihin helpolla kotitreenillä.

Jos päivä on täyteen buukattu, matka salille muuttuu ylivoimaiseksi. Toisia taas jumppatuntien hälinä ahdistaa. Lihaskunnon kehittämistä ei silti pidä unohtaa, joten ota repertuaariisi simppeli kotijumppa.

FAF:n toimitusjohtaja ja ryhmäliikuntakouluttaja Tiina Ranin suunnitteli koko kehoa vahvistavan perusjumpan, joka kannattaa toistaa 2–3 kertaa viikossa. Liikkeet voi tehdä myös kuntopiirimäisesti lyhyillä lepotauoilla ja reippaalla tempolla.

– Lihaskuntojumpan voi hyvin yhdistää vaikkapa sauvakävely- tai pyörälenkkiin, jonka voi ottaa alkuverryttelynä. Lämmittelyksi sopii myös kuntopyöräily, paikallaan kävely, nauruhyppely tai reipas imurointi, Ranin neuvoo.

Osassa liikkeistä on vaihtoehtoja sekä aloittelijalle että jo hieman treenanneille. Jumppaa varten et tarvitse muita välineitä kuin 2–3 kilon käsipainot. Jos kotoa ei löydy puntteja, voit käyttää niiden tilalla esimerkiksi täysinäisiä vesipulloja.
 

1. Askelkyykky

Nosta käsipainot olkapäille ja astu iso askel eteen. Painopiste pysyy keskellä. Koukista molempia polvia niin, että taaempi polvi osuu lähes lattiaan. Palaa lähtöasentoon. Pidä itsesi ryhdikkäänä ja vedä kevyesti vatsaa sisään.

Jos haluat tehdä liikkeestä kevyemmän, jätä pois käsipainot ja ota tukea tuolista.

Toistot: 12–15 molemmilla jaloilla.
Kohde: Reidet ja pakarat.
 

2. Etunojapunnerrus

Asetu etunojaan ja laita kädet hieman hartioita leveämmälle. Nosta oikea jalka vaakatasoon. Jännitä vatsalihakset ja laske rintakehä kohti lattiaa. Jalka pysyy ylhäällä. Jos liike tuntuu liian raskaalta, pidä molemmat jalat lattiassa. Jos haluat vahvistaa myös ranteitasi, tue kädet käsipainoihin. Vaihda välillä jalkaa.

Toistot: 5 + 5 tai niin monta kuin jaksat – liike on raskas.
Kohde: Iso rintalihas, käsivarren ojentaja ja vatsalihakset.
 

3. Ristikkäisnosto nelinkontin

Asetu nelinkontin. Nosta oikea käsi ja vasen jalka suoraksi vaakatasoon. Laske takaisin alas. Tee liike vuorotellen kummallekin puolelle rauhallisesti venyttäen. Laske lopuksi pakarat kantojen päälle ja pyöristä selkä.

Toistot: 10 + 10.
Kohde: Selän ojentajalihakset ja iso pakaralihas.
 

4. Vatsarutistus

Asetu selinmakuulle. Nosta jalat matalan tuen, esimerkiksi rahin päälle. Jos et löydä sopivaa tukea, laita jalat koukussa lattialle. Pidä jalat rentoina ja tue kädet kevyesti takaraivolle. Kurkota vasemmalla kädellä kohti oikeaa polvea ja koeta nostaa vasenta lapaa irti alustasta. Palaa alkuun ja tee sama toiselle puolelle.

Toistot: 10 + 10.
Kohde: Ulompi vino vatsalihas ja suora vatsalihas.
 

5. Kulmasoutu käsipainoilla

Astu oikealla jalalla eteen ja koukista polvi. Käsipaino on vasemmassa kädessä ja oikea käsi ottaa tukea reidestä. Nosta käsipaino läheltä vartaloa, vie kyynärpää takaviistoon ja kierrä aavistuksen verran rintaa auki. Pidä hartiat rentoina ja katse kiinni peukalossa. Tunne, kuinka lapaluu liukuu kohti selkärankaa.

Toistot: 12–15 kummallekin puolelle.
Kohde: Yläselän ”ryhtilihakset”.
 

6. Lantion nosto

Asetu kylkimakuulle. Koukista alempi jalka ja ojenna päällimmäinen suoraksi. Tukikäsi on koukussa ja olka sekä kyynärpää päällekkäin samassa linjassa. Nosta lantiota irti lattiasta ja ojenna samalla käsi kohti kattoa. Saat liikkeestä tehokkaamman, kun otat mukaan käsipainon.

Toistot: 10 kummallekin kyljelle.
Kohde: Vinot vatsalihakset ja nelikulmainen lannelihas.

Erikoislääkärin mukaan yhdet väliin jääneet kuukautiset eivät kerro vielä mitään. Sen sijaan on yksi kuukautiskiertoon liittyvä asia, jonka pitäisi saada hälytyskellot soimaan. 

Apua, menkat jäivät välistä! Tiedät, ettet ole raskaana, mutta kuukautiskiertosi on silti epäsäännöllinen. Pitäisikö olla huolissaan? 

– Ei kannata tuijottaa pelkästään kuukautiskiertoa, se ei yksinään kerro kehosta yhtään mitään, neuvoo Terveystalon naistentautien ja synnytysten erikoislääkäriAnna-Mari Heikkinen

Syynä on se, että kuukautiskierron reagointi eri tekijöihin on yksilöllistä. Toisilla kuukautiset pelaavat normaalisti, vaikka olisi vakavasti sairas. Toisten keho reagoi pieniinkin muutoksiin. Jos kuukautiskierron epäsäännöllisyyden lisäksi huomaa esimerkiksi suuria vaihteluita painossa, tilanne voi kertoa jotain terveydentilasta. 

 

Hormonaalinen ehkäisy vaikuttaa kuukautisiin

Iso osa naisista käyttää hormonaalista ehkäisyä, joka vaikuttaa kuukautiskiertoon ja voi jättää kuukautiset jopa kokonaan pois – ihan turvallisesti

Milloin pitää sitten olla huolissaan? 

– Jos kuukautiset jäävät kerran välistä tai kierto on tavallista pidempi, ei tarvitse olla vielä huolissaan. Jos taas ylimääräistä vuotoa tulee jatkuvasti, voi jotain olla pielessä, Heikkinen täsmentää. 

Kuukautiskiertoon vaikuttavia syitä: 

  • paino
  • liika treenaaminen
  • liian vähäinen rasvakudos
  • liika työn tekeminen
  • rasvakudos
  • stressi
  • yleiskunnon muutos
  • muut sairaudet
 
Ymmärtää ei ymmärrä ymmärtää e...

Vaivaavatko epäsäännölliset menkat? Erikoislääkäri kertoo, milloin on syytä huolestua

Syy sekin kirjoitti: Pitäisiköhän sanoa työnantajalle että tarvitsen nyt viikon vapaata, olen tehnyt liikaa töitä ja kuukautiseni ovat sekaisin ;) Oletpa hauska? Monet naisten vakavat taudit oireilevat ensiksi kuukautisten kautta. Toivottavasti et sairastu itse vakavasti kyseisiin. Saat kyllä lomaa sit älä huoli, ehkä jopa lopun elämäsi.
Lue kommentti

Tämä hyvinvointijippo auttaa pitämään stressin aisoissa – ja se vie vain pari sekuntia päivästäsi.

Päiväkirjan kirjoittaminen on palkitsevaa puuhaa. Pään tyhjentämisen ja onnellisten muistojen tallettamisen lisäksi siitä voi olla terveyshyötyjä. PsyCentralin mukaan tutkimukset ovat todenneet sen helpottavan jopa astman ja nivelreuman oireita.

Mutta mitä tehdä, jos kolmesivuinen syväselonteko päivän tapahtumista jäi ala-asteelle? Puhumattakaan kiitollisuuspäiväkirjasta, joka ihanalta ajatukselta, mutta lopahti alkuunsa, koska päivässä on vain 24 tuntia.

Jos kuvaus kuulostaa tutulta, muista tämä: Päiväkirjan pitämisen ei tarvitse viedä aikaa, kertoo PureWow-sivusto.

Sivusto kertoo uudesta mindfulness-tekniikkasta, joka sopii kiireiselle, eikä sitä varten tarvitse kärsiä luovuudentuskista. Sen kun alat tiivistää kuulumiset yhteen sanaan, joka tuntuu kuvaavan parhaiten tunnetilojasi päivän osalta!

Tallenna hetki kerrallaan

Idean takana on onnellisuuskirjailija Nataly Kogan, joka sai inspiraationsa alunperin valokuvaamisesta. Tekniikan tarkoitus on tiivistää päivän tunnelmat yhteen, vaistomaisesti merkittävimmältä tuntuvaan sanaan. Eli ikuistaisit hetken kameran linssin kautta. Pääpaino on fiiliksissä pikemmin kuin tapahtumien selostamisessa.

Sanalle päivässä luulisi jo kiireisimmänkin turbopakkauksen löytävän aikaa. Jos vieläkin epäilyttää, kokeile älypuhelinajan päiväkirjaa ja lataa testiin esimerkiksi DayOne -sovellus.