Työstä palautuminen vaatii tyynnyttäviä rutiineja. Kuva: Colourbox
Työstä palautuminen vaatii tyynnyttäviä rutiineja. Kuva: Colourbox

Päivän paineet helpottavat, kun opettelet muutaman palautumista edistävän keinon.

Kuulostaako tutulta: vuodenvaihteen vapailla sait etäisyyttä työasioihin ja olit töihin palatessa levollinen, mutta nyt työjutut pyörivät taas stressaavana vyyhtenä mielessä.

Et ole yksin. Yhä useamman työ on tietojenkäsittelyä, ajatustyötä ja pienistä paloista koostuvaa kokonaisuuksien hallitsemista, jotka kuormittavat mieltä pahemmin kuin moni fyysinen homma. Stressi iskee helposti, kun asiat seuraavat töistä kotiin.

Se, että yrittäisit vapaalla unohtaa työt vaikka väkisin, ei välttämättä ole tehokkain keino mielenhallintaan.

– Työajatuksista ei aina edes tarvitse päästä täysin irti. Sen sijaan voi yrittää hallita sitä, miten työtä ajattelee. Vastentahtoiset ajatukset kuormittavat, mutta mieluisat ajatukset rentouttavat, työterveyspsykologi Sirkku Kivistö toteaa.

Työstä palautumiseen tarvitaan Kivistön mukaan tyynnyttäviä rutiineja. Koska mieli ei tottele lepokäskyä samoin kuin keho, työstressi ei välttämättä lähde makoilemalla vaan toiminnalla: joku tulee iloiseksi liikunnasta, toinen luonnossa liikkumisesta.

Opettele siis tunnistamaan rutiinit, jotka tyynnyttävät ja pidä niistä kiinni. Sekin helpottaa, kun muistat, että Suomessa voi vedota myös työaikalakiin, joka suojaa työntekijää liialta rasitukselta.

Pikakeinot irtautumiseen

 1. Pyydä palautetta.

Kun kuulet muiden suusta, miten hommasi sujuvat, sinun ei tarvitse pohtia onnistumistasi kaiken muun lisäksi. Myönteinen palaute laittaa mielen rentoutumiseen liittyvät mekanismit nopeasti liikkeelle.

2. Muistele mukavia.

Sysää töistä lähtiessä ahdistavat ajatukset syrjään ja yritä muistella työpäivän mukavinta hetkeä. Ei haittaa, jos se on ollut lounas työ­kavereiden kanssa – mikä tahansa myönteinen muisto työstä tukee jaksamista.

3. Ole hetki yksin.

Sekin kuormittaa, jos joudut töissä olemaan jatkuvasti arvioivien silmien alla ja esittämään kiinnostunutta. Ihminen tarvitsee vapaa-ajalla myös yksinoloa ilman rooleja.

Tuoreen tutkimuksen tulokset saattavat vaikuttaa esimerkiksi siihen, millaista ruokavaliota syöpäpotilaille suositellaan.

Sokerista on tullut viime vuosien aikana vielä rasvaakin parjatumpi ruoka-aine. 

Nyt belgialaistutkijat ovat löytäneet yhteyden sokerin ja syövän väliltä. Yhdeksän vuoden tutkimuksessa paljastui, miten syöpäsolujen energiakseen käyttämä sokeri vaikuttaa syöpäkasvaimiin: sokeri ikään kuin herättää syöpäsolut ja saa ne kasvamaan. Tutkimuksen julkaisi Nature Communications.

Kaikki elimistön solut käyttävät energiakseen sokeria, mutta syöpäsoluilla energia-aineenvaihdunta on vielä kiivaampaa solujen kiihkeän jakautumisen vuoksi. Puhutaankin jo pitkään tunnetusta Warburgin ilmiöstä, jossa syöpäsolut ahmivat sokeria monin verroin enemmän kuin terveet solut tuottaakseen siitä energiaa. Aiemmin on kuitenkin ollut epäselvää, onko se oire vai vai syövän etenemiseen vaikuttava tekijä.

Edelleenkään ei tiedetä, mistä ilmiö johtuu, mutta nyt on sentään paljastunut, mitä solutasolla oikein tapahtuu.

– Tutkimuksemme paljastaa, miten syöpäsolujen hyperaktiivinen sokerinkulutus johtaa syövän kehittymisen ja kasvun jatkuvan stimulaation pirulliseen kierteeseen, professori Johan Thevelein muotoilee tiedotteessa.

Siis häh? Yksinkertaistettuna tutkimuksessa on siis päästy lopputulemaan, että mitä voimakkaampi Warburgin ilmiö, sitä aggressiivisempi kasvain. Syöpäsolujen sokeriaineenvaihdunnalla on siis vaikutusta kasvainten kasvuun.

Tutkijat käyttivät mallintamisessa apunaan hiivaa, koska myös se käyttää sokeria energianlähteenä samalla tavalla kuin syöpäsolut. Tutkimustulokset ovat kiinnostavia, ja ne saattavat tulevaisuudessa vaikuttaa esimerkiksi siihen, millaista ruokavaliota syöpäpotilaille suositellaan.

Lehninger

Yhdeksän vuoden tutkimuksessa läpimurtolöydös: sokeri herättää syöpäsolut ja saa ne kasvamaan

Syöpäsolut käyttävät enemmän sokeria, koska muodostuva kasvain ei saa välttämättä tarpeeksi happea sokereiden 100% hyödyntämiseen vaan sokerit hyödynnetään anaerobisesti glykolyysillä ja maitohappokäymisellä---> saman energiamäärän tuottamiseen tarvitaan moninkertainen määrä sokeria verrattuna siihen, jos sokeri voitaisiin käyttää elektronininsiirtoketjussa ja näinollen hapettaa kokonaan... Perus biokemiaa. Lisäksi tuosta uutisoidusta tutkimuksesta lainaten "However, the findings are not...
Lue kommentti
Vierailija

Yhdeksän vuoden tutkimuksessa läpimurtolöydös: sokeri herättää syöpäsolut ja saa ne kasvamaan

Sokeri aiheuttaa ylipainoa, joka on yhteydessä 13 eri syöpään. Tieteellinen tutkimus ei ole löytänyt suoraa yhteyttä sokerin ja syövän välille - ainoastaan ylipainon kautta. That’s because there is an indirect link between cancer risk and sugar. Eating lots of sugar over time can cause you to gain weight, and robust scientific evidence shows that being overweight or obese increases the risk of 13 different types of cancer. In fact, obesity is the single biggest preventable cause of cancer after...
Lue kommentti

Viiden liikkeen kuntopriiri on loistava treeni koko keholle.

Ei aikaa. Ei rahaa. Ei jumppavälineitä. Ei salijäsenyyttä. Nämä selittelyt ovat nyt turhia, sillä personal trainer Nana Heikkilä on suunnitellut kotijumpan, johon tarvitsee vain oman kehonsa ja 20 minuuttia aikaa.

Treeni sopii hyvin myös aloittelijalle.

– Jos aikasi on kortilla, voit jakaa treenin kahteen osaan. Tee yksi kierros liikkeitä ennen aamusuihkua, niin aineenvaihdunta herää ja tehostuu. Toisen kierroksen voit tehdä illalla töiden jälkeen, Nana Heikkilä vinkkaa.

Katso videolta, miten liikkeet tehdään oikein. Treeni sopii hyvin kaikille, myös aloittelijalle.

  1. Levyä kyykky + sivutaivutus
  2. Punnerrus kontallaan
  3. Lantion nosto
  4. Jalkojen dippaus vuorotellen
  5. Selän ojennus + lapaveto

Vinkki!

Tee kuntopiiri 2–3 kertaa viikossa. Säännöllisellä treenillä saat tuloksia jo parissa kuussa terveelliseen ruokavalioon yhdistettynä. 3–4 treenikerralla rasvat palavat varmasti!