Näinä huonojen uutisten aikoina kannattaa edes yrittää nauraa, sillä se auttaa ja on ihan ilmaista.
Näinä huonojen uutisten aikoina kannattaa edes yrittää nauraa, sillä se auttaa ja on ihan ilmaista.

Naurujoogassa opetellaan naurua, jolla on useita terveysvaikutuksia. Nauraminen kasvattaa aivojen endorfiinintuotantoa ja vähentää stressihormonien määrää.

Vedän keuhkoihini ilmaa, heilautan pään alas ja höhötän vierustoverilleni tekonaurua. Salissa kaikuu hekotuksen remakka, mutta minua ei naurata aidosti. Se ei naurujoogaohjaaja Ilona Aarnion mukaan haittaa.

– Keho ei tunnista, onko nauru aitoa. Hyvän olon hormonit lähtevät molemmissa tapauksissa liikkeelle, Aarnio opastaa.

Naurujoogassa tehdään nauruharjoituksia ryhmässä ja viritellään leikkimieltä. Menetelmä lupaa terveyshyötyjä.

Lääkärit kiistelevät siitä, pidentääkö nauru ikää, mutta ainakin sen rentouttavasta vaikutuksesta on näyttöä. Nauraminen kasvattaa aivojen endorfiinituotantoa ja vähentää stressihormonien määrää.

Pyrskähdellessä ei-tahdonalainen hermosto aktivoituu, ja siksi kasvot punoittavat ja kyynelkanavat kostuvat. Lihaksista erityisesti pallea, vatsalihakset ja kasvojen lihakset saavat treeniä.

Kun lisätään nauramisen mielialaa kohottava vaikutus, ei liene ihme, että naurujooga on Suomessakin suosittua ohjelmaa esimerkiksi yritystilaisuuksissa.

Vaikka aluksi tyhjännauraminen tuntuu tyhmältä, session lopussa huomaan hekottavani muiden mukana. Miten erilaisia nauruja ihmisillä onkaan! Tunnin jälkeen poskiin koskee ja olo on vapautunut.

Kokeile kotona

1. Tuota nauruääntä esimerkiksi peilin edessä. Sano ha-ha-haa ja he-he-hee – kunnes hymyilyttää.

2. Huonona päivänä suupielien ylös vääntäminen voi laukaista hyvän olon tunteen.

3. Jos naurukynnyksesi on korkea, muistele tilanteita, joissa olet nauranut kyyneleet silmissä.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?