Jumppatunneilla hoetaan aina samoja ohjeita. Kerrankin ohjaaja ehtii kertoa perustelut.

Vedä napaa sisään

"Selkä kuormittuu liikaa, jos se on esimerkiksi hauiskääntöjä tehtäessä kaarella. Lisäksi treeni saattaa kohdistua väärään paikkaan, jos ryhti on huono. Vatsalihastreenissä alavatsaa supistetaan myös siksi, että se aktivoi syviä vatsalihaksia. Syvien lihasten vahvistaminen ehkäisee selkä­kipuja jo ennalta."

Pidä polvet pehmeinä

"Polvien nivelet rasittuvat, jos polvet yliojentuvat esimerkiksi kyykkyjä tehtäessä. Pumppitunnilla saatetaan tehdä satoja toistoja, jolloin pieni pehmeys suojelee niveliä."

Polvet ja varpaat samaan suuntaan

"Jos varpaat osoittavat vaikkapa askelkyykkyjä tehtäessä sisäänpäin, polvet ovat vaarassa vahingoittua. Pahimmillaan jopa ristisiteet saattavat mennä sijoiltaan."

Ota hartiat korvista

"Ihmiset vetävät hartioita muutenkin huomaamattaan ylös, mikä aiheuttaa staattista jännitystä. Sitä ei kannata liikkuessa entisestään lisätä."

Muista hengittää

"Monilla on taipumusta pidättää hengitystä esimerkiksi vatsalihaksia tehdessään. Lihastyö vaatii kuitenkin paljon happea, ja pidättämisestä tulee huono olo."

Ei ole pakko hypätä

"Hyppääminen tekee hyvää luustolle, mutta kaikki eivät voi hyppiä esimerkiksi raskauden, sairauksien tai selkävaivojen vuoksi. Lisäksi ryhmäliikuntatunneilla on eritasoisia jumppaajia, joten ohjaajat antavat usein kevyempiä vaihtoehtoja."

Vastaajana personal trainer Paula Kujala.


Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?