Sport
"Olen kaikin puolin paremmassa kunnossa nyt kuin nuorempana", Nanna sanoo.
"Olen kaikin puolin paremmassa kunnossa nyt kuin nuorempana", Nanna sanoo.

Nousujohteinen ura mainosmaailmassa sai jäädä, kun elämässä tapahtui vakavia asioita: sairastuminen syöpään ja lapsen menetys.

Nanna Mikkonen on monille tuttu Idols-laulukilpailun ensimmäisen kauden tuomarina. Sen jälkeen on tapahtunut paljon: nopea yleneminen yritysjohtajaksi, syöpään sairastuminen, hyvän ystävän ja oman lapsen menetys. Vuodet Delhissä joogaten mullistivat elämän ja toivat lohtua. Nanna kertoo, mitä kaikkea muuta jooga on hänelle antanut.

Tarraa rutiineihin

"Angstisena teininä kapinoin säännöllisyyttä vastaan. Sama jatkui vielä Idols-tuomariaikoina: musamaailman hulinassa en muka kerennyt lounaalle ja saatoin skipata päivällisenkin.

Löysin astangajoogan 17 vuotta sitten. Mielen ja voiman yhteisharjoitus kolahti. Jooga rauhoitti hektistä elämääni, enkä enää jättänyt kiireessäkään ruokaa väliin.

"En jousta aamujoogasta. Matto kulkee aina mukanani."

Rutiinit ovat hyvinvointini pohja. En jousta aamujoogasta. Matto kulkee mukanani – jopa laivan hytissä mahtuu joogaamaan. Liikunnan ja säännöllisen ruokarytmin ansiosta hallitsen ajankäyttöäni. Rauhallisena ja energisenä saan paljon aikaan.

Kerää voimaa epäonnistumisista

Kolmekymppisenä vaihdoin musamaailman mainosbisnekseen. Kohosin parissa vuodessa yritysjohtajaksi. Urani oli nousukiidossa, mutta kotona olin palasina: kävin läpi rankat hedelmöityshoidot. Kerran tulin raskaaksi, mutta menetin lapseni. Tunsin itseni epänormaaliksi ja huonoksi. Haave omasta perheestä kuoli.

Joogaaminen lohdutti, en jäänyt suruni vangiksi. Matolla ymmärsin kaikella olevan tarkoituksensa. Päätin kääntää vastoinkäymiset vahvuudekseni katkeroitumatta. Olen ollut ystävänä ja tukena nuorille naisille ja auttanut perheitä Intiassa kouluttamalla heidän lapsiaan ja huolehtimalla terveydenhoidosta.

Hyppää!

Johtajana olin töissä 24/7. Fuusioin neljä yritystä yhteen samalla, kun hyvä ystäväni kuoli syöpään. Olin itsekin selättänyt suolistosyövän, mutta heittelevät syöpäarvot vaivasivat pitkään. Tajusin, että terveys ja onni ovat titteleitä tärkeämpää.

Hyppäsin tuntemattomaan luottaen asioiden järjestyvän. Kouluttauduin Jenkeissä sapattivapaalla joogaohjaajaksi, ja pian tieni jatkui työmatkalle Intiaan. Kahden kuukauden homma Delhissä kuitenkin venyi.

Koska taloissa ei ole keskuslämmitystä, tarvitsin talveksi vaatteita. Räätäli toteutti suunnitelmiani, ja pian päälläni olevat vaatteet keräsivät kiinnostusta. Palkkasin toisenkin räätälin, ja siitä syntyi vähän vahingossa vaate- ja lifestylebrändi Nannasan.

Kaiva rohkeutta liikunnasta

Nuorena jumppasin ja pumppasin hiki lentäen, nyt joogaan ja kävelen. Olen kaikin puolin paremmassa kunnossa nyt.

Joogatessa ei keskitytä vain isoihin lihasryhmiin, vaan liikkeet tukevat ja vahvistavat koko kehoa. Oman kehon painolla tehdyillä asanoilla ja aurinkotervehdyksillä saa aktivoitua koko vartalon kaulasta kantapäähän.

Jooga ei välttämättä ole kaikkien laji, mutta jokaiselle löytyy varmasti sopiva liikuntamuoto.

Keho tarvitsee säännöllisesti monipuolista liikettä voidakseen hyvin. Ryhdikkäänä ja vahvana uskaltaa tehdä rohkeita muutoksia, ja mieli pysyy kirkkaana.

Unohda suorittaminen

Vasta kun päästin joogatessa irti odotusarvoistani, laji ja sen hienous avautuivat minulle. En yritä väkisin taipua upeisiin asanoihin vaan mietin joka harjoituksessa, mitä kehoni juuri nyt kaipaa. Välillä keskityn lonkkiin, välillä coreen tai selkään.

"Intia on hurja maa: jengi tunkee iholle, melu, hajut ja värit pökerryttävät."

Matolta saatu rauha heijastuu arkeeni tasapainona ja luottavaisuutena. Kuuden vuoden joogamatkani Intiaan oli samalla matka onnen ytimeen. Intia on hurja maa: jengi tunkee iholle, melu, hajut ja värit pökerryttävät. Kun ryhtyy sipulin tavoin kuorimaan kulttuuria tai mitä vain duuni- tai perhekaaosta, huomaa , että onni on tekemisen sijaan olemisessa.

Ole pitkäjänteinen

Jooga kasvattaa kärsivällisyyttä. Tärkeintä ei ole päämäärä vaan matka. Loukkasin aikoinaan väärin avustettuna lonkkani ja kärsin vaivasta pitkään.

Olen huomannut monessa asiassa, että tekemällä jotain asiaa 21 päivää putkeen se alkaa muodostua rutiiniksi. Kun jatkaa 90 päivää, se on juurtunut elämäntavaksi.

Syö kehotyyppisi mukaan

Joogan henkisyyden lisäksi löysin Intiassa ayurvedan. Se on 5 000 vuotta vanha luonnonlääketiede, jossa syödään pitkälti oman kehotyypin mukaan. Esimerkiksi liian tuliset ruoat tai liian kylmät juomat eivät sovi minulle, siksi juon veden aina huoneenlämpöisenä. Olen luopunut myös sokerista. Kun elämässä on syytä kilistellä, otan vodkapaukun, sillä se sopii minulle paremmin kuin viini.

"Olen aina kärsinyt kivuista, endometrioosini on leikattu 6 kertaa."

Olen aina kärsinyt kivuista, endometrioosini on leikattu 6 kertaa ja syöpäarvot heitelleet pitkään.

Ayurveda yhdistettynä joogaan on eheyttänyt elimistöni, olen vapautunut kivuista ja terveempi kuin koskaan.

Näe onni joka hetkessä

Joogatessa hengitys ohjaa liikettä. Meditatiivinen hengitys auttaa keskittymään kehoon ja rauhoittumaan.

Olenpa palaverissa tai kahvittelemassa, olen sataprosenttisesti läsnä. Menneessä tai tulevassa eläminen vie hetkessä elämisen nautinnon, syö vuorovaikutuksen intensiivisyyttä ja latistaa tilanteen arvokkuutta.

"Käsittelen pään sisäiset huutavat apinat joogamatolla ja meditoimalla."

Ahdistuksen syy on harvoin mikään ulkopuolinen asia, haasteet pitää ratkoa omassa mielessä. Käsittelen pään sisäiset huutavat apinat joogamatolla ja meditoimalla. Sytytän aamukuudelta tuikut, joogaan ja nautin sitten aamiaisen. Pysähtyminen rutiineihin muistuttaa näkemään onnen arkisissa asioissa läpi päivän.

Delhin kasvavat ilmansaasteet ovat Suomeen-paluuni syy. Kaipasin raikasta ilmaa, vaaratonta kävelyä ja vihannesten syömistä ilman desinfiointioperaatiota. Vieläkin hörpin nauraen suihkuvettä hiuksia pestessäni.”

Mitä liikunta on opettanut urheilulääkäri Pippa Laukalle? Lue 3.5. ilmestyvästä Sportista 5/17! Tilaajana voi lukea jutun maksutta osoitteessa digilehdet.fi

Nanna Mikkonen, 46

Nannasan-brändin perustaja ja designeri. Tehnyt uraa musiikki-, viestintä- ja mainosmaailmassa.

Joogannut 17 vuotta, opiskellut joogaohjaajaksi Yhdysvalloissa ja Intiassa.

Kirjoittanut kirjan Vapaudu – Polku hyvään elämään (Otava), joka ilmestyi maaliskuussa.

Sport
Taas yksi syy lisää kyykätä: sen avulla voit päästä monien heikkojen tukilihasten jäljille.
Taas yksi syy lisää kyykätä: sen avulla voit päästä monien heikkojen tukilihasten jäljille.

Vaikka liikkuisit aktiivisesti, kropassasi on todennäköisesti heikkoja lihaksia. Testaa heikot lenkit helposti kotona ja estä jumit ja kivut jo ennakkoon.

Haikailet ehkä litteää vatsaa tai timmejä käsivarsia. Mutta näyttäväkään sixpack tai pyöreät pakarat eivät kerro, missä kunnossa syvät tukilihakset ovat. Ne voivat falskata, vaikka liikkuisi paljon. Syynä on usein liian yksipuolinen treeni.

Jos tilanne pääsee jatkumaan, vahvat lihakset vahvistuvat ja heikot heikkenevät. Ennen pitkää tulee ongelmia. Periaatteessa kipu voi kehkeytyä minne puolelle kehoa tahansa, mutta usein sijaiskärsijöitä ovat polvi, lonkka tai selkä.

Tartu siis heikkoihin lenkkeihin jo ennen kuin vaivoja pääsee syntymään.

– Tukilihaksia kannattaa treenata ennen kaikkea silloin, jos on vaivoja. Mutta siitä on apua kaikkeen liikuntaan. Kun pysyt ehjänä ja pystyt treenaamaan säännöllisesti, kehityt, toteaa personal trainer, koulutettu hieroja Tommi Jalomäki.

 Tukilihaksia on joka puolella kehoa. Listasimme kolme yleisesti heikkoa tukilihasta ja merkit, joilla pääset niiden heikkouden jäljille: 

1. Lanneranka 

Korostunut selän notko tai päinvastoin pyöristyvä alaselkä vihjaa, että lannerangan hallinnassa on parannettavaa. Kun lanneranka on hyvässä asennossa, alaselkä on neutraali ja ryhti hyvä.

2. Lonkan ulkokiertäjät 

Jos lonkan ulkokiertäjät ovat heikot, polvi karkaa helposti sisään esimerkiksi kyykyssä ja juoksussa. Lonkkaan tai polveen voi kehkeytyä vähitellen kipu. 

Ota käyttöön täsmäliike, jolla vahvistat lonkan ulkokiertäjiä.

3. Keskimmäinen ja iso pakaralihas

Pakaralihakset auttavat pitämään polven suorassa linjassa ja lantion vakaana. Kurkkaa peilistä, kun teet kyykkyä. Jos polvi kiertyy sisään, syynä voi olla se, että lantion alueen pienet lihakset ja keskimmäinen pakaralihas eivät pidä lantion asentoa vakaana. 

Lue lisää: Vahvat pakarat kotona 10 minuutissa: hyödynnä sohva ja portaat!

Nappaa Sport-lehden numerosta 1/2018 valmentaja Eevi Teittisen kahdeksan viikon bootcamp, jolla saat vahvan ja kiinteän kropan 10 minuutin kotitreeneillä ja syömällä hyvin.Tilaajana voit lukea Sanoman aikakauslehtiä osoitteesta digilehdet.fi.

Sport
Jonna tekee usein kävelylenkkejä itselle rakkaassa maisemassa, Helsingin Lauttasaaren rannoilla.
Jonna tekee usein kävelylenkkejä itselle rakkaassa maisemassa, Helsingin Lauttasaaren rannoilla.

Kovissa treeneissä sai räyhätä ja purkaa teiniangstia. Nyt Jonna kertoo, mitä muuta urheilu huipulla opetti – ja miten se on vaikuttanut musiikintekoon. 

”Koripallo kolahti kovaa 14-vuotiaana. Sytyin joukkuehengestä, yhdessä tekemisen energisestä meiningistä. Vaikka lajin kliimaksi on heitto, pelin juoni, reagointikyky ja sähäkkä liikkuminen ovat tärkeitä sytytysaineita.

Forssalainen joukkueemme oli sillisalaatti nuoria naisia eri taustoista. Opin arvostamaan muiden liikkumista kentällä ja mielipiteitä pukkarissa, kampesimmehan yhdessä huipulle.

Myös musamaailmassa menestymiseen tarvitaan taustavoimia. En olisi ikinä voinut tai edes halunnut toimia yksin, vaan bändi on aina ollut välttämätön osa Jonna Tervomaata.”

Pieni anarkismi on ok

”Kun olin 16-vuotias, pelasimme jo ykkösdivarissa ja pian SM-tasolla. Olimme kasa tulisia nuoria naisia, jotka projisoivat teiniangstiaan treeneissä ulos. Onneksi valmentajassamme oli särmää ottaa räyhäys vastaan.

Kärkkäys ja kulmikkuus, pieni anarkismi, ovat aina olleet polttoaineitani.

Myös matseissa tunnemyllerrykset olivat ookoo, kunhan pelattiin sääntöjen mukaisesti. Saatoin vihata vastustajia ja sain uhmasta voimaa kentälle. Onneksi pystyin valjastamaan negatiivisen energian korikseen, ties missä kartsalla olisin muuten hengaillut.

Kärkkäys ja kulmikkuus, pieni anarkismi, ovat aina olleet polttoaineitani. Määrätietoisuuteni ja musiikillinen taipumattomuuteni ovat ärsyttäneet monia. Olen myös varsin herkkä, ja pehmeä puoleni toteutuu monissa lauluissani. Haluan musiikin avulla auttaa muitakin pääsemään kosketuksiin tunteidensa kanssa.”

Levossa kehityt

”Elämä oli kovaa rääkkiä korisvuosina. Treenejä oli vähintään viidet viikossa, päälle voimaharjoitukset, pelit, leirit ja palauttelut. Otin aina päiväunet koulun jälkeen jaksaakseni illan urheilut.

Valkku pakotti arvostamaan palautumista, toitotti kehityksen tapahtuvan levossa. Pienet urheiluvammat, kuten sormien napsahtaminen, oli maltettava hoitaa kunnolla.

Joskus reissaan myös Keski-Euroopan suurkaupunkeihin, joissa saan sulautua massaan.

Muusikkona ja taiteilijana ei voi koko ajan vetää täysillä, sillä luovuuskin kasvaa levossa. Saan inspiraatiota metsästä ja joskus reissaan myös Keski-Euroopan suurkaupunkeihin, joissa saan sulautua massaan.”

Itsekuri vie eteenpäin

”Huohotan vieläkin, kun ajattelen korisjengimme rappustreenejä, joissa kaikki joskus oksensivat. 60 kertaa pitkät portaat loikkien ylös, ja vikoilla kierroksilla vielä kaveri reppuselkään keikkumaan. Luovuttaa ei voinut. 

Samaa itsekuria tarvitsen, kun hiljaisempien kausien jälkeen alan työstää lauluja ja kerätä ihmiset kasaan pakertamaan levyä. Itsekuri auttaa pitämään kropan kuosissa pitkiä kirjoitus- ja studiosessioita varten. Patistan itseni 45 minuutin lenkille ja teen sähäköitä vartin kotikuntopiirejä oman kehon painolla. Pilates taas pitää ryhdin kuosissa.”

Liike liikauttaa alitajuntaa

”Lopetin koripallon, kun muutin Helsinkiin ja julkaisin esikoisalbumini 25-vuotiaana. Musa vei mennessään, mutta onneksi löysin musantekemisen, keikkailun ja biletyksen rinnalle sykettä tasaavan lajin: sukelluksen.

Kaipaan sukellusta usein, mutta tällä hetkellä se ei mahdu elämääni.

Kävin sukeltamassa monta vuotta Punaisellamerellä ja Andamaanienmerellä. Olen nähnyt valashain ja kilpikonnia Punaisellamerellä. Olen todistanut paholaisrauskujen parven liitelevän pääni yläpuolella äänettömässä paratiisissa. Meditatiivinen lipuminen rauhoittaa ja antaa uusia ajatuksia musiikkiin.

Lenkkeily ja pilates toimivat arjessa sukelluksen tapaan: en ajattele aktiivisesti, mutta liike liikauttelee alitajuntaa. Kaipaan sukellusta usein, mutta tällä hetkellä se ei mahdu elämääni.”

Vartin tehotreenikin riittää

”Korisajoilta on jäänyt lihasmuistiin tukku kehonpainoliikkeitä, joista kokoan vartin kuntopiirin kotona. Onneksi, sillä uutta levyä tehdessäni kökin puoli vuotta koneella ja menin fyysisesti aika lukkoon.

Kotitreeni on aikataulullisesti tehokasta. Kuntosalilla on minulle liikaa ärsykkeitä, kirkkaita valoja ja ylipirteää tai aggressiivista musaa. Kaipaisin ihan hiljaisia saleja. Maailma salien ulkopuolella on riittävän raskas.

Liikunta on ennen kaikkea tasaista yhteydenpitoa itseeni.

Liikunta on ennen kaikkea tasaista yhteydenpitoa itseeni, linkki mielen ja kehon välillä. Jos en liiku, pinnani lyhenee ja olen sietämätön kotiväelle. Jos huomaan tiuskivani, olisi syytä vetää heti lenkkarit jalkaan ja painua ovesta ulos. Hetkikin riittää.”

Ole keholle lempeä

”Isäni kuoli kolme vuotta sitten sairastettuaan pitkään liikehermoja rappeuttavaa ALS-tautia. Oli tuskallista katsoa vierestä rakkaan kehon rappeutumista. Surun keskellä oppi arvostamaan omaa kehoaan vielä enemmän – ja olemaan sille lempeä.

Surun keskellä oppi arvostamaan omaa kehoaan vielä enemmän – ja olemaan sille lempeä.

Pakenin murhettani metsiin pitkille kävelyille. Isäni tykkäsi kalastaa ja tarkkailla luontoa, joten luonnossa tunsin olevani lähellä myös häntä ja sain lohtua.

En enää tavoittee teräskuntoa. Jos kehostaan on aina huolehtinut, se pysyy kuosissa pienemmälläkin vaivalla. Myös pehmeämmät lajit, kuten metsäsamoilut, venyttely ja uinti, lujittavat kroppaa.

Koriksen säihkettä ei kuitenkaan voita mikään – jalka napsaa aina kentälle, kun seuraan tyttäreni riemua koristreeneissään. Joskus pelailen vieläkin huvikseni ja olin intoa täynnä heitettyäni juuri Forssassa retro-ottelussa pari täydellistä koria!”

Muistathan, että tilaajana voi lukea Sport-lehteä maksutta osoitteessa digilehdet.fi/sport