Kuusi vinkkiä päiväretken suunnittelijalle.

1. Suunnittele retki ja teema sekä reitti etukäteen
ja pysy suunnitelmissa. Ilmoita paluuaika ja -paikka jollekin.
Vinkki! Yli 100 retkeilyyn sopivaa kohdetta löytyy osoitteesta www.luontoon.fi.

2. Kun reitti on valittu, osta alueesta uusin , retkeilyyn tarkoitettu kartta. Tutustu etukäteen maaston erityispiirteisiin
ja karttamerkkeihin.

3. Tarkista sää ja valitse vaatetus sen mukaan.

Vinkki! Uusimmat säätiedot voi tarkistaa meteorologilta: Etelä-Suomi p. 0600 93801, Länsi-Suomi 0600 93803, Itä-Suomi
0600 39 3805, Pohjois-Suomi 0600 16200. (3,95 €/min+pvm).

4. Pakkaa huolellisesti. Juotavaa ja kevyet eväät, joustosidettä, retkikeitin, polttoaine, ruokailuvälineet, tulitikut, kartta, kello, kompassi, puukko, taskulamppu. Ota mukaan myös matkapuhelin, jossa on täysi akku.

Vinkki! Tulen tekemiseen vaaditaan maanomistajan lupa. Maasta irti olevaa poltinta saa sen sijaan käyttää jopa
metsäpalovaroituksen aikana. Opettele käyttämään retkikeitintä ennen matkalle lähtöä.

5. Tarkista, ettei koko retkikunnalla ole samoja tavaroita: yksi puukko ja hammastahnatuubi riittää useammalle.

6. Pidä vauhti leppoisana, noin 3 1/2 kilometriä tunnissa. Taukoja on hyvä pitää noin tunnin välein. Aloittelija jaksaa
patikoida noin 15–25 kilometriä päivässä.

Vinkki! Pidä lepohetket maisemaltaan hienoissa paikoissa. Taukojen aikana voi tutkia luontoa tai valokuvata.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?