Muutu solvaajasta tsemppaajaksi, se kannattaa.

Colourbox

Tyhmä. Ruma. Läski. Sisäinen ääni on sitten taas kaunopuheisella tuulella.

Mutta kannattaisiko itselleen puhua vähän nätimmin? Ei kai tee kovin hyvää kuunnella solvauksia päivästä toiseen.

–?Puhumme itsellemme kymmeniä tuhansia kertoja päivässä, joten ei ole sama, mitä sanomme. Negatiivisuus lannistaa ja saa
uskomaan, että on arvoton, sanoo sisäiseen puheeseen perehtynyt yhteiskuntatieteiden tohtori Eeva-Leena Vaahtio.

Osittain kielteisyys on luontaista, sillä uhkiin varautuminen on pitänyt esiäidit hengissä. Enimmäkseen itsensä haukkuminen ja syyllistäminen on Vaahtion mielestä kuitenkin opittua. Moni on kasvatettu ajattelemaan, ettei itsestään saa luulla liikoja.

Onneksi päänsisäisen arvostelijan voi oppia vaientamaan.

Kun mollaaja alkaa melskata, ajatukset kannattaa käydä kriittisesti läpi. Mistä tiedän, että ajatus on totta? Onko siitä  hyötyä? Miten ongelman voi ratkaista?  Yleensä ihminen havahtuu tajuamaan, että ajatukset ovat vain ajatuksia, eivät tosiasioita.

Myös hauska elämä suojelee.

–?Jos on viettänyt ystävien kanssa ihanan päivän, ei todennäköisesti ajattele illalla kielteisesti.

Sisäistä puhetta kannattaa kehittää jo siksi, että elämä on
aika paljon kivempaa ilman läski-ruma-tyhmä-lätinöitä. Kaiken lisäksi hyvä fiilis ruokkii itseään: kun uskoo olevansa älykäs ja kaunis, kaikki tuntuu mahdolliselta.

Lue lisää: Eeva-Leena Vaahtio: Enemmän irti elämästä. Sisäinen puhe voimavaraksi (Tammi 2011)

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?