Dukanin dieetti on selkeä mutta kurinalainen.

1. Hyökkäysvaihe

Dukanin dieetti alkaa hyökkäysvaiheella, jossa syödään ainoastaan proteiinia. Jopa kasvikset on kielletty. Ruokavalio poistaa reippaasti nestettä, joten paino tippuu viidessä päivässä kahdesta neljään kiloa. Räväkkä alkurysäys innostaa viemään dieetin loppuun.

Kesto:  1–10 päivää.
Pakollinen liikunta: 20 minuuttia kävelyä päivässä.
Sallitut ruoka-aineet: Vähärasvainen liha ja kana, kala, äyriäiset, kananmuna sekä rasvattomat ja sokerittomat maitotuotteet. Lisäksi joka päivä syödään 1,5 ruokalusikallista kauraleseitä.

2. Pudotus

Lähtölaukauksen jälkeen alkaa dieetin varsinainen työvaihe, jota jatketaan aina tavoitepainon saavuttamiseen asti. Nyt lautaselle kelpuutetaan myös kasvikset. Proteiinipäivistä ei kuitenkaan luovuta, vaan ne vuorottelevat proteiini-kasvispäivien kanssa. Helpointa on syödä joka toisena päivänä pelkkää proteiinia ja joka toisena päivänä sekä proteiinia että kasviksia. Jos laihdutettavaa on vain vähän, kaksikin proteiinipäivää viikossa riittää.

Kesto: Riippuu omasta tavoitteesta. Paino tippuu pudotusvaiheessa noin kilon viikossa, joten kymmenestä kilosta pääsee kolmessa kuukaudessa.
Pakollinen liikunta: 30 minuuttia kävelyä päivässä. Jos paino jumittaa, aika tuplataan.
Sallitut ruoka-aineet: Hyökkäysvaiheen proteiinit sekä kasvispäivinä tomaatti, kurkku, retiisi, pinaatti, parsa, purjo, vihreät pavut, mangoldi, sienet, selleri, fenkoli, salaatti, munakoiso, kesäkurpitsa ja paprika. Myös porkkanaa, punajuurta ja artisokkaa saa syödä, kunhan ne eivät kuulu joka aterialle. Kauralesettä otetaan kaksi ruokalusikallista.

3.  Tasausvaihe

Nyt loppuu jojoilu! Dukan tietää, että vaikeinta laihduttamisessa on tavoitepainossa pysyminen. Vastalaihtunut himoitsee herkkuja samalla, kun riutunut kroppa yrittää takertua joka ikiseen kaloriin.

Siksi dieetissä on tasausvaihe, jossa keho opetetaan sopeutumaan ohuempaan olemukseen. Proteiinipäiviä pidetään enää kerran viikossa, ja muina päivinä ruokavalioon lisätään vihannesten ja proteiinien lisäksi yksi hedelmä, kaksi palaa leipää ja hieman juustoa. Pasta tai muut hiilarit sallitaan 1–2 kertaa viikossa.

Lisäksi laihduttaja saa palkita itsensä kerran tai kahdesti viikossa juhla-aterialla, jossa myös jälkiruoka ja lasillinen viiniä on sallittu.

Kesto:  Kymmenen päivää jokaista pudotettua kiloa kohti. Kymmenen kiloa laihduttanut siis tasailee reilut kolme kuukautta.
Pakollinen liikunta:  25 minuuttia kävelyä päivässä.
Sallitut ruoka-aineet: Proteiinin, pudotusvaiheen kasvisten ja leseen lisäksi sallitut ruuat: yksi hedelmä (ei banaania, viinirypäleitä tai kirsikoita), kaksi palaa täysjyväleipää ja 40 grammaa juustoa. Hiilaripitoisia ruokia saa syödä kerran tai kahdesti viikossa. Lisäksi viikkoon kuuluu 1–2 juhla-ateriaa.

4. Ylläpito

Dukan on siitä ankea dieetti, että se ei lopu koskaan. Kun kriittisistä alkukuukausista on selvinnyt lihomatta, voi vihdoin palata normaali-ihmisten ruokatavoille. Ainakin melkein. Yksi päivä viikosta on yhä kituutettava Dukanin armoilla.

Proteiinipäivä varmistaa, etteivät pitkin viikkoa napsitut hiilarit
keräänny vyötärölle. Kuutena muunakin päivänä pitäisi syödä järkevästi.

Kesto: Loppu-elämä.
Pakollinen liikunta: Älä käytä koskaan hissejä tai liukuportaita.
Sallitut ruoka-aineet: Kaikki. Kauralesettä pitää syödä kolme ruokalusikallista päivässä.

Lue myös:
Hollywood hurahti Dukanin dieettiin
Lista sadasta sallitusta ruoka-aineesta