Tee tehtävälistoja, hoida pikkuhommat heti pois alta ja jätä inspiroivimmat tehtävät iltapäivään. Pikkunikseillä saat kahdeksan tunnin työpäivän riittämään.

Shutterstock

Vilkaisen kalenteriani tuskastuneena. Olen ilmoittautunut päivän kestävälle kurssille, jolle en millään ehtisi. Tekisi mieli soittaa ja perua koko juttu.

Toisin sanottuna olen todellakin tämän kurssin tarpeessa. Tarkoituksena on nimittäin opetella ajanhallintaa. Saan kurssilta kasapäin vinkkejä, joiden pitäisi helpottaa kiirettä.

Ongelmana on ainoastaan se, että uusien työtapojen omaksuminen vaatii aikaa. Miten ehtii opetella ajan hallintaa kaiken kiireen keskellä?

1. Kirjoita muistiinpanot sähköisesti yhteen paikkaan

Tavallisesti pöytäni lainehtii post it -lappusia. Muistiinpanot kirjoitan lehtiöihin, joita pinoan huojuviksi kasoiksi pöydänkulmalle. Muutaman viikon päästä selaan pinoja ja yritän tulkita japanilta näyttäviä merkintöjäni.

Mutta nyt on toisin. Olen kokenut juuri teknologisen vallankumouksen. Sovelton kouluttaja Mia-Maria Karjalainen on näyttänyt ihmeen nimeltä OneNote. Se on sähköinen muistikirja.

Millä 80-luvulla minä olen tarralappuineni ja mappeineni elänyt? Suorastaan hävettää tajuta, kuinka paljon etsiminen ja töhryjen tulkitseminen on vienyt aikaa. Päätän silti sallia itselleni paperisen kalenterin verran nostalgiaa.

2. Aloita päivä tehtävälistalla

Tarkan päiväsuunnitelman tekeminen vie kymmenen minuuttia. Mia-Maria lupaa, että se antaa päivään lisätunnin. Millä tahansa ranskalaisilla viivoilla tuntia ei liikene. Suunnitelma pitää laatia oikein. Usein ihminen aloittaa kiireellisimmistä tai hauskimmista hommista, vaikka järkevintä olisi aloittaa tärkeimmistä. Niistä, joista työssä lopulta maksetaan.

Tehtävien perään kannattaa kirjoittaa aika-arvio. Ihminen nimittäin käyttää aikaa yleensä juuri sen verran kuin sitä on. Päivä on hyvä ohjelmoida vain 60-prosenttisesti täyteen, sillä aina tulee yllättäviä puheluita ja pikapalavereita.

Ja tietenkin lista pitää tehdä sähköisesti eikä sanomalehden nurkkaan.

Olen kyllä tehnyt listoja ennenkin, mutta realististen aika-arvioiden ansiosta suunnitelmani eivät nyt romutu yltiöoptimismiin. Oi sitä tyydytystä, kun pääsen yliviivaamaan tehtäviä yksi toisensa jälkeen.

Sen sijaan hommien priorisoinnissa en ole yhtä hyvä. Itsekurini ei riitä siihen, että hoitaisin ne laatimassani tärkeysjärjestyksessä. Lounaan jälkeen alan napsia listalta houkuttavimpia tehtäviä. Lopulta tärkein työ, jutun kirjoittaminen, jää viimeiseksi. Hakkaan näppäimistöä ja vilkuilen kelloa. Aamupäivällä olisin saanut asetella sanani rauhassa.

3.Älä kuormita muita

– Mikä se atk-tuen numero olikaan? kysyn työkaveriltani.

Saman tien tajuan, että olisin voinut selvittää tiedon itsekin. Hänen aikansa on yhtä kallista kuin minunkin.

Ajatus pätee myös sähköiseen viestintään. Kannattaako parin ihmisen asioilla kuormittaa kokonaista sähköpostilistaa?

4. Niputa samanlaiset hommat

On typerää väsätä vain yksi kululasku, jos kuitteja on kertynyt pino. Kun alkuun pääsee, ikävätkin hommat hoituvat rutiinilla ja yhdellä ryhtymistaistelulla.

Neuvo toimii kotonakin. Pakotan itseni ompelemaan nappeja ja lopulta paikkaan samalla vaivalla myös ratkenneen sauman ja revenneen hihan.

5. Tee kahden minuutin hommat heti

Kalenterin välistä tipahtaa käyntikortti. Laiskuuksissani päätän tallentaa numeron kännykkään myöhemmin. Sitten muistan kahden minuutin säännön: korkeintaan parin minuutit tehtävät kannattaa hoitaa heti. Sääntö vaatii itsekuria, mutta siinä on järkeä. Näppäilen numeron sekunneissa, mutta seuraavana päivänä kalastaisin lappusta pöytäni paperivuoresta minuuttikaupalla. Tai sitten numerolle kävisi niin kuin ystävieni osoitteille, joita kyselen joka vuosi joulukorttien viimeisenä lähetyspäivänä.

6. Tee hauskimmat työt väsyneenä

Suurin osa ihmisistä on tehokkaimmillaan aamupäivästä, ja iltapäivällä vireystila notkahtaa. Ei ihme, jos kahden maissa tekee mieli vilkuilla Facebookia.

Päivän työt kannattaa suunnitella vireystilan mukaan. Sen olen jo oivaltanut, että aamu on järkevää rauhoittaa vaativille töille. Sitä en ollut tajunnut, että voisin helpottaa suunnittelulla myös iltapäivän väsymystä. Olen aina lykännyt tylsät hommat viimeisiksi, ja nuokkunut näppäimistön päällä vääntäessäni matkalaskuja neljältä iltapäivällä.

Nyt yritän järjestellä työt uuteen uskoon: aamulle tärkeimmät, keskipäivälle tylsimmät ja iltapäivälle inspiroivimmat.

7. Älä kyttää sähköpostia

Pling, sait sähköpostia. Pling, sait Facebook-viestin. Pling, sait tekstiviestin. Älypuhelimet ja tietokoneet häiritsevät keskittymistä muutaman minuutin välein.

Olen jo yrittänyt ennen kurssiakin minimoida ärsykkeet. Kännykkäni ilmoittaa vain tekstareista, ja sähköpostit livahtavat laatikkoon ilman merkkiääniä. Mutta Mia-Maria se vasta radikaali onkin: hän tarkistaa meilit vain kahdesti päivässä.

Yritän pitää sähköpostilaatikon kiinni edes aamun tehokkaimpina kirjoitustunteina. Saan työrauhan hetkeksi, mutta pikavastauksiin tottuneet työkaverit alkavat pommittaa hätyyttelyviesteillä. Tajuan, miksi ajanhallintakurssille mennään yleensä koko työporukan voimin. On hankalaa pitää sähköpostipaastoa, jos muut odottavat vastausta vartissa. Yritän silti hillitä viestien tarkistelua. Jos jollakulla on tulipalokiire, minut saa kyllä kiinni puhelimella.

8. Nouse työpöydän äärestä

Työkaveri lähtee kahville. Väitän, etten ehdi mukaan. Juttuni tarvitsisi vetävän otsikon, mutta alitajunta suoltaa latteuksia. Jostain aivojen sopukasta nousevat onneksi Mia-Marian sanat: ihminen ei ole kone. Lepäämättä ja syömättä puuhaava ihminen ei ole tehokas, sillä aivot tarvitsevat taukoja. Nousen sittenkin tuolista.

Kiire ei helpotu sillä, että lounaan jättää väliin. Nälkäinen ja stressaantunut ihminen sählää, ja aikaa tuhrautuu virheiden paikkailuun.

Aina ei ehdi istua kahvittelemaan. Silloin aivoja kannattaa virkistää vaikka eläytymällä hetkeksi ympäristön ääniin.

9. Suunnittele seuraava viikkosi perjantaina

Mieli on jo viikonlopun mökkireissulla. Kuka muka jaksaa miettiä maanantain töitä perjantaina? Päätän silti sinnikkäästi noudattaa Mia-Marian neuvoa ja suunnitella seuraavan viikon työt. Niin töitä ei murehdi viikonloppuna ja kuviot ovat heti maanantaina selvät.

Idea toimii. Kun keskeneräinen projekti pomppaa sunnuntaiaamuna mieleen, suunnitelma rauhoittaa: olen varannut tiistain homman hoitamiseen.

10. Keskity yhteen asiaan kerrallaan

Vilkaisen sähköpostit. Luen uuden viestin ja klikkaan kutsuvaa linkkiä. Päädyn ihastelemaan uusia treenivaatteita. Unohdan, mitä olin alun perin meilistä etsimässä.

Yhteen asiaan keskittyminen vaatii tahdonvoimaa. Yritän karsia turhat houkuttimet. Suljen ylimääräiset tiedostot ja nettisivut. Kun hoitamaton homma pomppaa mieleen, kirjoitan sen ylös enkä ryntää hoitamaan sitä heti.

Mutta eihän utelias mitään luonteelleen mahda. Heikolla hetkellä treenivaatteet vain tuntuvat niin tärkeiltä.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?