Pms-oireille voi tehdä muutakin kuin alistua.

Shutterstock

Onko se pms?

Psyykkisiä pms-oireita ovat ärtyneisyys, alakulo, mielialan vaihtelevuus, vihanpurkaukset, sekavuus, keskittymisvaikeudet, väsymys, unihäiriöt ja ruokahalun muutokset.
Fyysisiä tuntemuksia voivat olla rintojen arkuus, päänsärky, finnit, raajojen ja vatsan turvotus ja huono olo.
Lievät oireet ovat useimmille naisille tuttuja. Lisäksi 4–10 prosenttia siskoista kärsii todella pahasti elämää ankeuttavista oireista. Näissä vakavissa tapauksissa lääkärit eivät puhukaan pms:stä vaan pmdd:stä (premenstrual dysphoric disorder). Silloin vaarassa ovat ihmissuhteet ja työnteko, ylipäätään koko normaali elämä. 

Pidä oireistasi päiväkirjaa kolmen kuukautiskierron ajan. Jos näyttää siltä, että vähintään kaksi oiretta toistuu aina kuukautisten alla, ne pilaavat ihmissuhteita ja normaalia elämää ja loppuvat viimeistään neljän päivän kuluttua menkkojen alkamisesta, olet pms:n uhri.

E-pillerit apuun?

Gynekologi Leena Väisälän ykkösvinkki pahojen pms-oireiden hoitoon ovat ehkäisypillerit silloin, kun tarvitaan myös ehkäisyä. Ne lamaavat syklisen hormonitoiminnan. Pillerit auttavat parhaiten, kun niitä syö useamman liuskan peräkkäin ja pitää tauon vaikka kolmen kuukauden välein.

Entä, jos ei tarvitse ehkäisyä?

– Kyllä oireisiin löytyy itsehoitokin, toteaa puolestaan kokonaisvaltaiseen terveydenhoitoon erikoistunut tietokirjailija Varpu Tavi.

Varpun mukaan stressi on yksi syy, joka vaikuttaa hormonitasapainoon ja saa aikaan pms-oireita. Liikunnan puute on toinen tekijä. Heilahtelevat verensokeritasot lisäävät oireita. Ruokavaliolla, terveellisellä elämällä ja stressin välttämisellä voi – yllätys yllätys – vaikuttaa vointiinsa.

Parempaa oloa mielialalääkkeistä?

Jos kokee tarvetta tappaa joku aina ennen kuukautisia, mielialalääkkeet ovat mahdollisuus. Niitä ei tarvitse syödä jatkuvasti kuten masennuksen hoitoon, vaan pms-oireisiin auttaa jaksottainen lääkitys, ja vaikutukset alkavat nopeasti.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?