Nyt on paras aika opetella lumilautailemaan! Kevään viimeisillä, pehmeillä hangilla on hyvä pyllähdellä.

Älä herrajumala päästä irti... TÖMPS!

Kovin on horjakkaa, pelottavaa – ja erittäin hauskaa! Lumilautailu on varmaan niitä lajeja, jotka pitäisi aloittaa nuorena, mutta toisaalta. Paremmat naurut saa, kun odottaa reilusti vanhemmaksi.

Asia on testattu Kalpalinnan laskettelukeskuksessa Janakkalassa, tarkemmin sen lastenrinteen alaosassa, jossa on mukavan loivat pyllähtelymaastot. Laudan ja kypärän saa vuokrata, samoin opettajan.

– Tämä on laji, jossa tottuu istumaan lumessa, opastaa Janakkalan Janan alppihiihtojaoston Petri Leppänen alkajaisiksi, kun nyherrän istuviltani siteitä kiinni.

Lumessa istuminen osoittautuu pian yhdeksi lajin miellyttävistä puolista. Lumi viilentää ihanasti iskuja saanutta kankkua. Istumisen lisäksi tunnissa ehtii tehdä varovaisia viistolaskuja (aluksi opettajan käsistä puristaen), viihdyttämään muita laskijoita fyysisellä komedialla (hissi ei ole helppo) ja innostumaan aika lailla. Vaikealta tämä vielä tuntuu, tasapaino ja uskallus horjuvat. Mutta kenties ensi kerralla onnistuu jo yksi käännöskin?

Alkeet top 3

1. Varaa opetus
Pääset alkuun turvallisesti.

2. Ota alle minttukaakao
Tai kerää jostain rohkeutta ja katteetonta itseluottamusta.

3. Lastenrinne, hyvä rinne
Hitaasta hissistä pudottuasi ehdit könytä muiden alta sivuun.

Käännös, jes!

Toisella kerralla meno olikin sitten jo lähes ammattimaista. Lähes:

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?