Kiitollisuuden päiväkirja auttaa huomaamaan hyvän.

Tiskit haisevat, varpaassa on rakko ja koira pitäisi lenkittää kaatosateessa. Tilanteen voisi nähdä myös näin: olen laittanut terveellistä ruokaa, ostanut hyvännäköiset kengät ja saan lisäksi liikuntaa. Niin ajattelee ihminen, joka on kiitollinen ja siksi myös onnellinen.

Kiitollisuuden tunnetta on helppo lisätä. Hyväksi havaittu keino on kirjoittaa kiitollisuuden päiväkirjaa. Valmentaja Anne
Karilahti
neuvoo, että vähintään joka toisena iltana kannattaisi kirjata asioita, joita arvostaa ja jotka ovat sinä päivänä hyvin.
Päiväkirjaan merkittävät asiat voivat olla hyvin arkisia ja itsestään selviä. Olen terve. Minulla on ihania ystäviä. Jaksoin siivota. Olipas työpaikkaruokalassa hyvää kaalilaatikkoa.

– Jos miettii vain sitä, mikä puuttuu, elää riittämättömyydessä. Kun kiitollisuuden aiheita kirjoittaa, alkaa huomata, että tulipa telkkarista kiva ohjelma tai olipa ihanaa saada postia.
Kyky tuntea kiitollisuutta lisää onnellisuutta, sillä kiitollinen
ihminen ei janoa jatkuvasti jotain lisää. Hän osaa pysähtyä ja nähdä, että asiat ovat hyvin juuri nyt.

Mistä olet tänään kiitollinen?

Näyttelijä-tanssija Sami Sarjula:

  • Anskusta, joka rakastaa minua juuri tällaisena kuin olen.
  • Siitä, että saan jakaa puolisoni kanssa lapsen odottamisen ilon ja jännityksen.
  • Häiden suunnittelusta.
  • Siitä, että löysimme perheellemme unelmakodin.
  • Mahtavasta työpaikasta ja työ­kavereista.
  • Laulukeikoista.
  • Mahdollisuudesta harrastaa rallia ja jääkiekkoa.
  • Siitä, että koiramme Kaffe on superonnellinen, kun saavumme kotiin.

Personal trainer Mirella Koullias:

  • Onnellisesti keskenään leikkivistä kissalapsista Sinistä ja Fionasta.
  • Ihanista vanhemmista ja pikkusiskosta.
  • Siitä, että mies tekee spagettikastiketta, kun tulen väsyneenä kotiin.
  • Lähimmäisten rakkaudesta ja välittämisestä.
  • Pehmeästä torkkupeitosta.
  • Työkaverien lähettämistä sähköposteista.
  • Rauhallisesta venyttelymusiikista.
  • Terveydestä ja liikunnasta.

Valmentaja Anne Karilahti:

  • Mahtavasta perheestä.
  • Kivasta kodista, jossa on kodinhoitohuone.
  • Huomiselle valmiiksi valitsemistani vaatteista.
  • Uudesta inspiroivasta sisustuskirjasta.
  • Siitä, että mies siivosi keittiön.
  • Onnen tunteista.
  • Siitä, että ehdin katsoa Klikkaa mua -sarjaa.
  • Aamiaisesta uudessa ihanassa paikassa.


Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?