Vain 60 prosenttia suomalaisista harjaa hampaansa kahdesti päivässä. Kuva: Colourbox
Vain 60 prosenttia suomalaisista harjaa hampaansa kahdesti päivässä. Kuva: Colourbox

Suomalaiset ovat Pohjoismaiden laiskimpia hampaidenpesijöitä. Karieksen lisäksi hampaita uhkaa parodondiitti.

Tekosyitä riitti, kun suomalaisilta tiedusteltiin perusteluja hampaidenhoidosta luistamiseen. Pepsodentin tutkimuksessa kävi ilmi, että vain 60 prosenttia suomalaisista harjaa hampaansa kaksi kertaa päivässä. Myös naisten hampaiden kunto on 2000-luvulla heikentynyt.

Karieksen lisäksi hampaita uhkaa toinenkin ikävä kaveri: kiinnityskudoksen sairaus parodondiitti, joka kehittyy salakavalasti. Jos hammasvälit jäävät lankaamatta ja harjaus unohtuu, ikenet tulehtuvat ja syntyy ientaskuja, joihin kertyy bakteereita.

limistö puolustautuu tuhoamalla hampaiden kiinnityskudosta, ja pikkuhiljaa ikenien ote hampaista höltyy. Sairaiden ikenien kautta bakteerit pääsevät vereen. Parodondiitti onkin yhteydessä sydän- ja aivoinfarkteihin ja ennenaikaisiin synnytyksiin.

Ettei menisi ihan pelotteluksi, kannattaa muistaa, että ennaltaehkäisy on helppoa: ei tarvitse muistaa kuin suunhoitorutiinit.

– Hampaat harjataan aamuin illoin, kaksi minuuttia kerrallaan. Xylitolpurkka ei riitä rikkomaan bakteeripeitettä. Myös hampaiden välit on puhdistettava kerran päivässä, muistuttaa hammaslääketieteen lisensiaatti Annamari Nihtilä.

En pese hampaitani, koska...

”Olen sinkku, eikä minun tarvitse ajatella muiden ihmisten viihtyvyyttä lähelläni.”
”Menis koko päivä siihen.”
”Nukkumaan mennessä ei viitsi askaroida.”
”Jos tulee kotiin aamuyöllä, ei jaksa pestä hampaita.”
”Hampaani tuntuvat puhtailta pesemättäkin.”

Lähde: Pepsodentin tutkimus hampaidenharjaustottumuksista

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?