Ei ole mitään raivostuttavampaa kuin juosta kiireessä työhuoneeseen ja unohtaa, mitä sieltä oli hakemassa. Tutkija Virpi Kalakoski lohduttaa, että muistin pätkiminen on normaalia.

Kuvitus Sanna Mander

1. Jätin taas kotiavaimet eteisen pöydälle ja lompakon toiseen käsilaukkuun. Mikä minua vaivaa?

”Sinulla on liikaa muutakin muistettavaa. Meillä on kyky pitää
tämänhetkisessä muistissa, eli työmuistissa, vain kolmesta neljään asiaa kerrallaan. Jos määrä ylittyy, jotkut asiat tipahtavat pois. Monien elämä on muuttunut niin kiireiseksi, että työmuisti on koko ajan ylikuormittunut. Teemme kaikki kotiin, työhön, opiskeluun ja vapaa-aikaan liittyvät päätökset ja ongelmanratkaisut työmuistia hyödyntäen. Ei ole ihme, että asiat unohtuvat.”

2. Joskus pankkiautomaatilla ollessa pää on niin tyhjä, etten muista tunnuslukua. Miten näin itsestään selvä asia voi unohtua?

”Olet saattanut olla erityisen väsynyt tai stressaantunut. Jos joudut lisäksi kiinnittämään huomiosi useaan muuhun asiaan samaan aikaan tai vieressäsi on ympäristöhälyä, tuttu numerosarja voi hävitä mielestä hetkeksi. Sekin saattaa riittää, että käyttämäsi pankkiautomaatti onkin erinäköinen: näppäimistön painikkeet ovat pienempiä tai poikkeavassa järjestyksessä.

Informaatioähky pätee kulttuurissamme myös tunnuslukuihin ja numerosarjoihin. Varsinkin netissä asioidessa meidän on muistettava niin monia koodeja ja numerokirjainyhdistelmiä, että osa putoaa pois päästä. Onneksi tekniikasta on apua: puhelinnumerotkin löytyvät kännykän muistista.”

3. Milloin unohtelu ei ole enää normaalia?

”Silloin, kun arkipäiväiset toiminnot alkavat tuottaa sinulle vaikeuksia: et osaa enää käyttää kahvinkeitintä tai ajaa autoa. Tai unohtelet tuttujen ihmisten nimiä, eivätkä ne myöhemminkään muistu mieleen. Tässä vaiheessa läheiset alkavat yleensä huomautella hajamielisyydestäsi.”

4. Voiko nuorelle ihmiselle puhjeta dementia?

”Dementia oireilee yleensä aikaisintaan 40–50-vuotiaana, mutta nuoremmillakin voi olla muistamisen ongelmia. Muistisairauksien diagnosoiminen on usein hankalaa, sillä katkokset saattavat liittyä stressaavaan elämäntilanteeseen tai vaikka
masennukseen.”

5. Onko huonomuistisuus perinnöllistä?

”Muistisairaudet voivat olla perinnöllisiä, samoin muistin käyttöön vaikuttavat oppimisongelmat. Jos esimerkiksi lapsen lukihäiriötä ei ole diagnosoitu, oppiminen vaikeutuu. Tällöin
hänen pitkäkestoiseen säiliömuistiinsa varastoituu tietoa niin paljon vähemmän, että se hankaloittaa elämää vielä aikuisenakin.”

6. Muistavatko älykkäät ihmiset enemmän?

”Älykkäillä on todettu olevan tavallista parempi lyhytkestoinen työmuisti. Muistimestarien taito ei sen sijaan perustu korkeaan älykkyysosamäärään, vaan erilaisten tekniikoiden opetteluun. Moni käyttää tiettyjä mielikuvia, koodeja ja ryhmittelytapoja muistamisen helpottamiseksi.”

7.Miksi joku muistaa pienetkin yksityiskohdat lapsuudestaan ja toiselle koko elämä on yksi iso musta aukko?

”Yleensä muistamme parhaiten niitä asioita, jotka ovat olleet
jotenkin ainutlaatuisia tai jotka tapahtuvat meille ensimmäistä kertaa. Voimme muistaa piiruntarkasti sen päivän, kun opimme uimaan, saimme ensimmäisen suukon tai kun meistä tuli äitejä. Rutiininomaiset kokemukset tahtovat sen sijaan sekoittua harmaaksi massaksi, jossa ajan ja paikan määreet unohtuvat.”

8. Voisiko yhteiskuntaamme muuttaa siten, ettei meidän tarvitsisi muistaa niin paljon?

”Voisi todellakin! Meidän pitäisi kiinnittää enemmän huomiota työn ja levon tasapainoon, ja poistaa ympäristöstämme ylimääräiset häiriötekijät. Liian suuri työkuorma aiheuttaa stressiä, univajetta, masennusta ja tätä kautta muistivaikeuksia. Töissä keskittymistä hankaloittavat lukuisat palaverit, avokonttorimelu, sähköpostit ja muut jatkuvat keskeytykset. Ne laskevat työtehoa ja aiheuttavat lopulta yrityksillekin lisäkustannuksia. Ikävää on, että sama levottomuus jatkuu kotona, jossa olemme yhä koko ajan tavoitettavissa. Levon merkityksen huomaa lomilla, jolloin muistimmekin toimii paremmin.”

9. Miten voisin kouluttaa muistiani paremmaksi?

”Karsi ympäriltäsi häiriö­tekijät, jotta pystyt keskittymään. Kun kiinnität muistettavaan asiaan tarpeeksi huomiota, se jää
paremmin mieleen. Muistettavan määrän karsiminenkin kannattaa. Talleta salasanat, puhelinnumerot, sähköpostiosoitteet ja tunnukset kännykkään, tietokoneelle tai vaikka muistivihkoon, niin vapautat muistiasi tärkeämpään käyttöön.

Asioiden kertailu auttaa. Hauki on kala -tyyppinen hokeminen
parantaa muistamista, mutta tehokkainta on työstää ja pohtia muistettavia asioita. Hyödynnä esimerkiksi mielikuvia. Kun suunnittelet kauppalistaa, palauta mieleesi kaupan pohjapiirros ja listaa paperille tavaroita samassa järjestyksessä kuin ne kaupassakin ovat. Ensin maitohyllylle, sieltä leipäosastolle ja sampoo-hyllyjen kautta kassalle.”

10. Eikö joskus ole hyväkin, etten muista kaikkea? Sehän on itsesuojelua!

”Ihmisen muisti toimii viisaasti: asiat unohtuvat, kun ne eivät toistu eikä niitä kertaile. Valitettavasti todella traumaattisia
kokemuksia on vaikea unohtaa. Kurjia tapahtumia voi kuitenkin työstää mielessä ja uudet näkökulmat auttavat muokkaamaan myös muistikuvia. Tosin tilanteiden tulkitseminen on hyvin yksilöllistä. Ihmiset saattavat muistaa samasta hetkestä aivan erilaisia asioita.”

Tuoreen tutkimuksen tulokset saattavat vaikuttaa esimerkiksi siihen, millaista ruokavaliota syöpäpotilaille suositellaan.

Sokerista on tullut viime vuosien aikana vielä rasvaakin parjatumpi ruoka-aine. 

Nyt belgialaistutkijat ovat löytäneet yhteyden sokerin ja syövän väliltä. Yhdeksän vuoden tutkimuksessa paljastui, miten syöpäsolujen energiakseen käyttämä sokeri vaikuttaa syöpäkasvaimiin: sokeri ikään kuin herättää syöpäsolut ja saa ne kasvamaan. Tutkimuksen julkaisi Nature Communications.

Kaikki elimistön solut käyttävät energiakseen sokeria, mutta syöpäsoluilla energia-aineenvaihdunta on vielä kiivaampaa solujen kiihkeän jakautumisen vuoksi. Puhutaankin jo pitkään tunnetusta Warburgin ilmiöstä, jossa syöpäsolut ahmivat sokeria monin verroin enemmän kuin terveet solut tuottaakseen siitä energiaa. Aiemmin on kuitenkin ollut epäselvää, onko se oire vai vai syövän etenemiseen vaikuttava tekijä.

Edelleenkään ei tiedetä, mistä ilmiö johtuu, mutta nyt on sentään paljastunut, mitä solutasolla oikein tapahtuu.

– Tutkimuksemme paljastaa, miten syöpäsolujen hyperaktiivinen sokerinkulutus johtaa syövän kehittymisen ja kasvun jatkuvan stimulaation pirulliseen kierteeseen, professori Johan Thevelein muotoilee tiedotteessa.

Siis häh? Yksinkertaistettuna tutkimuksessa on siis päästy lopputulemaan, että mitä voimakkaampi Warburgin ilmiö, sitä aggressiivisempi kasvain. Syöpäsolujen sokeriaineenvaihdunnalla on siis vaikutusta kasvainten kasvuun.

Tutkijat käyttivät mallintamisessa apunaan hiivaa, koska myös se käyttää sokeria energianlähteenä samalla tavalla kuin syöpäsolut. Tutkimustulokset ovat kiinnostavia, ja ne saattavat tulevaisuudessa vaikuttaa esimerkiksi siihen, millaista ruokavaliota syöpäpotilaille suositellaan.

Lehninger

Yhdeksän vuoden tutkimuksessa läpimurtolöydös: sokeri herättää syöpäsolut ja saa ne kasvamaan

Syöpäsolut käyttävät enemmän sokeria, koska muodostuva kasvain ei saa välttämättä tarpeeksi happea sokereiden 100% hyödyntämiseen vaan sokerit hyödynnetään anaerobisesti glykolyysillä ja maitohappokäymisellä---> saman energiamäärän tuottamiseen tarvitaan moninkertainen määrä sokeria verrattuna siihen, jos sokeri voitaisiin käyttää elektronininsiirtoketjussa ja näinollen hapettaa kokonaan... Perus biokemiaa. Lisäksi tuosta uutisoidusta tutkimuksesta lainaten "However, the findings are not...
Lue kommentti
Vierailija

Yhdeksän vuoden tutkimuksessa läpimurtolöydös: sokeri herättää syöpäsolut ja saa ne kasvamaan

Sokeri aiheuttaa ylipainoa, joka on yhteydessä 13 eri syöpään. Tieteellinen tutkimus ei ole löytänyt suoraa yhteyttä sokerin ja syövän välille - ainoastaan ylipainon kautta. That’s because there is an indirect link between cancer risk and sugar. Eating lots of sugar over time can cause you to gain weight, and robust scientific evidence shows that being overweight or obese increases the risk of 13 different types of cancer. In fact, obesity is the single biggest preventable cause of cancer after...
Lue kommentti

Viiden liikkeen kuntopriiri on loistava treeni koko keholle.

Ei aikaa. Ei rahaa. Ei jumppavälineitä. Ei salijäsenyyttä. Nämä selittelyt ovat nyt turhia, sillä personal trainer Nana Heikkilä on suunnitellut kotijumpan, johon tarvitsee vain oman kehonsa ja 20 minuuttia aikaa.

Treeni sopii hyvin myös aloittelijalle.

– Jos aikasi on kortilla, voit jakaa treenin kahteen osaan. Tee yksi kierros liikkeitä ennen aamusuihkua, niin aineenvaihdunta herää ja tehostuu. Toisen kierroksen voit tehdä illalla töiden jälkeen, Nana Heikkilä vinkkaa.

Katso videolta, miten liikkeet tehdään oikein. Treeni sopii hyvin kaikille, myös aloittelijalle.

  1. Levyä kyykky + sivutaivutus
  2. Punnerrus kontallaan
  3. Lantion nosto
  4. Jalkojen dippaus vuorotellen
  5. Selän ojennus + lapaveto

Vinkki!

Tee kuntopiiri 2–3 kertaa viikossa. Säännöllisellä treenillä saat tuloksia jo parissa kuussa terveelliseen ruokavalioon yhdistettynä. 3–4 treenikerralla rasvat palavat varmasti!