Nämä varusteet kannattaa pakata niin retki onnistuu hymyssä suin.

Sukat ovat retkeilijän tärkein varuste! Paksusaumaiset tennissukat voi unohtaa alkuunsa, sillä lyhytkin patikointi muuttuu painajaiseksi, jos jalkoihin tulee rakkoja. Alle puetaan
ohut vaellussukka ja päälle paksumpi sukka lämmittämään.

Kengät valitaan käytön mukaan. Lyhyille metsäretkille käyvät tukevat ulkoilujalkineet tai kumisaappaat. Erävaellukselle kannattaa valita niin hyvät vaelluskengät kuin lompakko antaa myöten. Kenkiä kannattaa sovittaa iltapäivällä samojen sukkien kanssa, joiden kanssa niitä myös vaelluksella käytetään. Kokeile useita malleja, sillä kengän pitää tuntua mukavalta. Jalkineita on hyvä koeajaa vähintään viikko ennen retkeä, ja kävellä myös maastossa. Jos ne hiertävät, kävele lisää. Jos kengät eivät tunnu lopultakaan mukavilta, älä lähde niillä pitkälle
vaellukselle.

Alusvaatteissa kannattaa unohtaa hienostelu. Tärkeintä on,
etteivät alusasut hierrä tai kerää hikeä. Kiinnitä huomio saumoihin ja materiaaliin. Tekokuiduista, kuten polypropeenikuidusta, valmistetut alusasut ovat puuvillaisia parempia, sillä ne siirtävät hien pois iholta.

Päällysvaatteet valitaan myös käytön mukaan. Kuivalla kelillä vanha kunnon anorakki on oivallinen. Muista kylmillä keleillä pipo ja hanskat. Sateen sattuessa sadeasu suojaa hyvin, mutta alta kannattaa aina ottaa ulkoilupuku pois, sillä muuten kastuu sateen sijaan hiestä märäksi. Kalvokankaiset vaatteet suojaavat sateelta, mutta niissä myös hikoilee helpommin. Siksi alusvaatteisiin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota, sillä vaatteiden tarkoitus on pitää käyttäjänsä lämpimänä ja kuivana. Muista kerrospukeutumisen periaate.

Iso huivi on aina hyvä varuste luonnossa reissatessa. Se suojaa auringolta, tuulelta, ja käy tarvittaessa vaikka kantositeestä tai sidoksesta.

Reppu valitaan käyttäjän ja tarkoituksen mukaan, ja se kannattaa sovittaa siinä missä kengätkin. Reppua
pitää voida säätää. Ja perusperiaate koolle on se, että tarpeellisten tavaroiden pitää mahtua siihen.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?