Näyttelijä Miina Maasola käyttää yhä vanhoja, yläasteaikaan hankittuja luistimia.
Näyttelijä Miina Maasola käyttää yhä vanhoja, yläasteaikaan hankittuja luistimia.

Perinteiset lajit antavat potkua kaamokseen. Näyttelijä Miina Maasola lataa energiaa jäällä.

Näyttelijä Miina Maasolan, 31, voi tänä talvena paikantaa liitelemästä Tampereen Pyynikin urheilukentän jäällä. Miina muutti perheineen pari vuotta sitten urheilukentän kupeeseen, löysi vanhat luistimensa muuttolaatikosta ja rohkaistui kokeilemaan, olisiko luistelutaito vielä tallella. Ja olihan se!

– Tulee mahtava vapaudentunne, kun voi vetää kenttää ympäri kovaa vauhtia. On hauskaa kokeilla piruetteja ja liukuja, joita olen joskus opetellut. Luistelu viehättää siksikin, että olen kova Kiira Korpi -fani. Kun taitoluistelussa tulee menestystä, siitä innostuu itsekin, Miina sanoo.

Talvisin Miina kurkkii ikkunasta kentän suuntaan, ja jos sää sallii, hän vetää pipon päähän, säärystimet jalkoihin ja suuntaa luistimet kainalossa jäälle.

– Tämä on helppoa, matalan kynnyksen liikuntaa, koska se ei ole aikatauluihin sidottua, ja kustannukset ovat pienet. Luistimet voi hankkia vaikka kirpputorilta. Jäälle voi tulla koko perheen kanssa.

Miinan tytär Wilhelmiina täyttää muutaman kuukauden kuluttua kaksi vuotta ja haluaa kovasti tehdä samoja asioita kuin äitinsä. Miina onkin miettinyt, milloin tytölle uskaltaisi laittaa luistimet jalkaan.

– Ehkä kokeilemme luistelua varovasti jo tänä talvena, mutta saa nähdä, mitä siitä tulee.

Retkiluistelu on ollut jo pitkään Miinan haaveissa, ja suunnitelma toteutui viime talvena. Miina vei irlantilaisen ystävänsä Näsijärven jäälle vuokraluistimilla. Ystävykset ottivat vuoroin vauhtia ja vuoroin kaatuilivat.

– Se oli älyttömän hauskaa ja helppoa. Luistimen terät pujotetaan kenkiin, eikä eteneminen tunnu ollenkaan raskaalta. Ennen kaikkea saa lujat vauhdit! Tänä talvena hankin retkiluistimet.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?