Mietiskely rentouttaa ajattelua ja koko kehoa. Kuva: Colourbox.
Mietiskely rentouttaa ajattelua ja koko kehoa. Kuva: Colourbox.

Jos maailma ympärillä pyörii liian lujaa, mietiskely auttaa tarttumaan hetkeen. Tietä mietiskelyn suosiolle on raivannut jooga.

Työ- ja perhe-elämän vaatimukset, informaatioähky ja taloushuolet stressaavat monen mieltä. Ylikuormittunut mieli aiheuttaa pätkimisen lisäksi päänsärkyä, unettomuutta ja monta muuta vaivaa.

Ei siis ihme, että mielenrauhaan tähtäävät menetelmät kiinnostavat yhä useampaa.

Vielä joitakin vuosia sitten meditointi kuulosti vähän uskonnolliselta touhulta, mutta pikku hiljaa siitä on tullut arkisempi käsite. Meditoinnista ja mietiskelystä puhutaan usein yhtäläisyysmerkein, vaikka sanana mietiskely on hieman harhaanjohtava: se kun tähtää enemmänkin liiallisesta miettimisestä irtautumiseen.

Lääketiedekin kiinnostui

Tietä mietiskelyn suosiolle on raivannut jooga, joka on muuttunut suosituksi terveys- ja kuntoliikunnaksi. Länsimainen lääketiedekin on alkanut kiinnostua mietiskelyn terveysvaikutuksista. Tutkimuksissa sen on havaittu laskevan stressihormonien määrää, parantavan vastustuskykyä ja lieventävän kroonisia kipuja.

Sairauksien hoidossa mietiskelyä on jo hyödynnetty. Yksi tunnetuimmista hoitomenetelmistä on tietoisuustaitojen harjoittelu eli mindfulness-tekniikka. Se yhdistää buddhalaista meditaatiota, mielikuvaharjoittelua ja joogaa.

Yhdysvalloissa menetelmää käytetään pitkäaikaissairaiden kuntouttamisessa. Tietoisuustaitojen harjoittelu sopii kuitenkin kenelle vain, joka kaipaa rentoutusta ja stressinhallintaa, sanoo Suomessa menetelmää opettava kehopsykoterapeutti Leena Pennanen.

– Käytännössä se on itsehoitoa, jota harjoittamalla voi oppia hyväksymään itsensä ja ottamaan asiat sellaisena kuin ne ovat. Kun mieli rauhoittuu, kehokin rentoutuu, Leena Pennanen kertoo.

Mietiskely auttaa suhtautumaan elämään lapsen tavoin: sitä keskittyy vain leikkimään eikä stressaa, miten paljon pitää leikkiä ja meneekö leikki hyvin. Kun oppii olemaan läsnä, oppii myös kohtaamaan vaikeita asioita tyynemmin ja sietokyky kasvaa.

Ankkurina hengitys

Kuinka mietiskelyä voisi opetella? Toisin kuin moni luulee, sitä varten ei tarvitse vääntäytyä lootusasentoon ja tyhjentää väkisin päätä kaikista ajatuksista.

Riittää, kun malttaa pysähtyä ja varata aikaa sille, ettei tee ”mitään”. Ylibuukattujen kalenterien maailmassa tämä tuntuu mahdottomalta, mutta mietiskelyhetkeen riittää vartti. Aluksi voi etsiä hyvän asennon, laittaa silmät kiinni, kuulostella kehoaan ja keskittyä hengitykseensä. Hyvä keskittymiskeino on laskea hengityksiään yhdestä kymmeneen. Kirjoista ja netistä löytyy erilaisia meditointiohjeita.

Jos hiljaa paikallaan istuminen on mahdotonta, kokeile vaihtaa kuntojumppasi muutamaksi viikoksi rauhalliseen joogaan. Vaikka se ei polttaisi lihaksia yhtä kirpeästi, se on silti hyödyllistä liikuntaa ja opettaa samalla pysähtymään.

Rauhoittumaan voi opetella myös perinteisten rentoutusharjoitusten avulla, mutta ne tähtäävät enemmän fyysiseen rentoutumiseen. Mietiskely puolestaan harjoittaa kohtaamaan omat tuntemuksensa tyynesti, mikä rentouttaa ajattelua ja sitä kautta koko kehoa.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?