Vertailussa viisi luontaishoitoa.

Reiki

Mikä? Käsillä parantamisen menetelmä, joka perustuu ajatuk­seen ihmisessä värähtelevistä energioista. Sana on japania ja tarkoittaa universaalia elämänvoiman energiaa. Reiki on kehitet­ty Japanissa 1900-luvun alussa.

Miten tapahtuu? Hoitaja las­kee kätensä hoidettavan vartalon eri kohtiin ja reiki-ideologian mu­kaan "kanavoi energiaa" hoidetta­vaan, joka makaa tai istuu vaat­teet päällä. Reikiä tehdään myös kaukohoitona. Suomessa suunta­uksia on useita, jotkut reikihoita­jat yhdistävät hoitoon myös sym­boleja tai kristalleilla hoitamista. Reikihoitajaksi opiskellaan kolmi­vaiheisella kurssilla.

Lupaus? Reikin luvataan helpot­tavan niitä vaivoja, joihin hoidet­tava hakee apua. Rentouden ja rauhallisuuden tunteiden lisäksi se voi nopeuttaa paranemista ja parantaa vastustuskykyä.

Intialainen päähieronta

Mikä? Intialaiseen traditioon perustuva pään ja niska-har­tia-alueen hierontahoito.

Miten tapahtuu? Hoitaja hieroo päätä, niskaa, hartioi­ta, käsivarsia ja kasvojen aluetta. Hieronta tehdään käsillä, ja siinä käytetään ot­teita muun muassa shiatsusta ja akupainannasta. Hoidetta­va istuu tuolilla. Luontaishoi­tajien lisäksi intialaista pää­hierontaa antavat myös mo­net kampaajat, fysioterapeu­tit ja kosmetologit.

Lupaus? Poistaa lihasjänni­tyksiä, parantaa verenkier­toa, aineenvaihduntaa ja keskittymiskykyä sekä kiih­dyttää hiusten kasvua.

Aromaterapia

Mikä? Kasvilääkinnällinen hoito, jossa käytetään eteerisiä öljyjä.

Miten tapahtuu? Menetelmät voivat vaihdella, mutta hoitolois­sa aromaterapialla viitataan yleensä aromaattisilla öljyillä teh­tävään vartalohierontaan. Asiak­kaalle valitaan haastattelun pe­rusteella öljy. Hoitaja voi käyttää hieronnassa lymfaattisia otteita, joilla on tarkoitus vilkastuttaa aineenvaihduntaa.

Lupaus? Helpottaa iho-ongel­mia, hengitystietulehduksia ja vaihdevuosioireita, piristää ja rentouttaa mieltä.

Shiatsu

Mikä? Vartalon hieronta-ja hoito­menetelmä, jossa käsitellään kehon energiakanavilla eli meridiaaneilla si­jaitsevia akupunktiopisteitä. Hoito­muoto pohjautuu kiinalaiseen lääke­tieteeseen ja on syntynyt Japanissa.

Miten tapahtuu? Hoitaja painelee kehon eri pisteitä peukaloillaan, pol­villaan tai kyynärpäillään, hieroo tuk­keutuneita lihasjäykkyyksiä ja venyt­tää hoidettavan kehoa. Hoidon aika­na maataan patjalla vaatteet päällä. Tyyli vaihtelee hoitajasta riippuen.

Lupaus? Helpottaa stressiä, masen­nusta, kiputiloja ja ruuansulatusvai­voja, parantaa migreenin.

Vyöhyketerapia

Mikä? Vaihtoehtohoito, jossa hoidetaan särkyjä ja sairauksia ihon pisteiden painelun ja hie­ronnan avulla. Hoito pyrkii el­vyttämään elimistön toiminto­ja ja omia parannusmekanis­meja. Suuntauksia on useita: toisissa käsitellään vain jalka­pohjaa, toisissa korvia. Koko kehon vyöhyketerapiasta käy­tetään nimeä refleksologia.

Miten tapahtuu? Koko ke­hon vyöhykehoidossa hoitaja tiedustelee hoidettavan vaivat, lääkitykset ja muut hoidot, jot­ta voi kohdistaa hoidon tietyil­le kehon alueille. Sitten hän painelee ja hieroo sormillaan sekä erilaisilla puikoilla korvia, kasvoja, käsiä ja jalkateriä.

Lupaus? Auttaa unettomuu­teen, jännitystiloihin, tuki-ja liikuntaelinongelmiin, allergioihin, lapsettomuuteen ja koliikkiin.

Pelastajia vai puoskareita?
  • Vaihtoehtohoidoissa käy yhä useampi. Tuoretta tilastotietoa ei ole, mutta kiinnostuksesta kielii muun muassa luontaishoitajien määrän kasvu.
  • Vaihtoehtoterapeutiksi voi ryhtyä kuka tahansa, kunhan ei käytä virallisia terveydenhuollon ammattinimikkeitä.Jos haluat selvittää oman hoitajasi pätevyyden, tiedustele häneltä, mil­laisen koulutuksen hän on saanut. Monet luontaisterapeuttien koulu­tukset sisältävät myös lääketieteen perusteiden opintoja ja hoitohar­joittelun.
  • Maailman terveysjärjestö WHO:n suosituksen mukaan luontaishoitoja tulisi käyttää virallisen terveydenhoidon rinnalla. Suomen sosiaali- ja terveys­ministeriö puolestaan valmistelee parhaillaan ns. puoskarilakia, jolla pyritään lisäämään vaihtoehtoisten hoitomuotojen valvontaa ja paran­tamaan käyttäjien potilasturvaa.

Bakteereita voi joutua vääriin paikkoihin sooloseksissäkin. 

Moni tietää, että virtsatietulehdusten ehkäisemiseksi seksin jälkeen on hyvä hipsiä pikimmiten vessaan. Tyydyttävän seksin jälkeen ei aina tekisi mieli heti nousta ja lähteä pissalle, mutta jos on kokenut joskus oikein kivuliaan virtsatietulehduksen, motivaatio on lopulta helppo löytää.

Virtsatietulehdus johtuu vieraiden bakteerien joutumisesta virtsaputkeen ja virtsarakkoon, ja pissaaminen huuhtoo virtasputkea – hyvällä tuurilla bakteerit tulevat siis huuhdotuiksi pois ennen kuin tulehdus ehtii kehittyä.

Vähemmän tunnettua tietoa on, että myös itsetyydytyksen jälkeen voi olla järkevää käydä pissalla virtsatieinfektioiden ehkäisemiseksi.

Vessareissu on Refinery29:n haastatteleman lääkärin mukaan fiksu veto, jos itsetyydytykseen on sisältynyt minkäänlaista penetraatiota, esimerkiksi sormella tai vibraattorilla. Jos taas itsetyydytys on keskittynyt vaikkapa vain klitoriksen hyväilyyn, on virtsatietulehduksen riski pienempi. 

Pissalle myös ennen seksiä

Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat Terveyskirjaston mukaan seurausta nimenomaan yhdynnöistä. Tulehdusta aiheuttavat bakteerit eivät kuitenkaan yleensä ole vierasperäistä tavaraa, vaan ne ovat tyypillisesti peräisin naisen omista nivusista, välilihasta tai peräaukon seutuvilta.

Penetraatio vain aiheuttaa sen, että bakteerit siirtyvät virtsaputken suulle ja sieltä eteenpäin virtsaputkeen ja -rakkoon. Samaa bakteerien siirtymistä voi tapahtua myös sooloseksissä, jos mukana on esimerkiksi vibraattori. 

Terveyskirjasto suosittelee yhdyntään liittyvien virtsatietulehdusten ehkäisyyn pissalla käyntiä juuri ennen seksiä, käsien pesemistä ja tavallista intiimihygieniaa – joskin liialliset alapesut saattavat altistaa tulehdukselle. Samat neuvot lienevät käypää tavaraa myös itsetyydytystä ajatellen. 

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?