Kuva Satu Kemppainen
Kuva Satu Kemppainen

Kokosimme yhteen tämän hetken trendikkäimmät tanssijumpat. Kokeile tätä tanssilajia jos...

...kaipaat helppoja kuvioita.

LOVE2DANCE. Elixian uutuustunti, jossa kokeillaan tunnin aikana liuta erilaisia tanssityylejä: discoa, reggaetonia, afroa, latinoa, Riverdancea... Helpot askeleet, rento
meininki, ei koreografioita.

SH'BAM. Les Millsin uutuustunti: yksinkertaiset askelsarjat, pomppuja, piruetteja, juoksemista vanhojen listahittien ja bilebiisien tahtiin. Sats-keskuksissa.

...hartiat ovat jumissa.

REGGAETON. Latinalaisen Amerikan klubeilta suomalaisiinkin tanssisaleihin levinnyt tyyli, jossa liikutetaan voimakkaasti keskivartaloa ja selkää. Tunteja tanssi- ja salsakouluissa. Reggaetonin liikkeitä tehdään myös monilla kuntokeskusten hittitanssitunneilla.

AFRO. Afrikkalainen tanssi avaa ja kehittää ylävartalon ja selän lihaksia. Tanssikouluissa ja esimerkiksi Motivuksessa.

...rakastat teatraalisuutta.

BURLESKITANSSI. Kabareetraditiosta ammentava humoristinen tanssi, joka kohentaa tehokkaasti keskivartaloa. Tunteja ja työpajoja järjestää esimerkiksi Suomen Burlesk-instituutti. Burleskivaikutteita on myös Elixian teematunti Cabaret Stripissä.

BOLLYWOOD. Intialaisista elokuvista hitiksi noussut tanssityyli, jossa klassista intialaista tanssia on kuorrutettu show-elementeillä ja muotitansseilla. Pääosassa tarinan kerronta, esittäminen ja ilmeily. Tanssikouluissa ympäri maan.

...haluat vaihtelua zumbaamiseen.

BOOIAKA. Jokainen osaa tanssia ja sheikata takamustaan! Näin julistaa tämä trenditanssi. Italiassa kehitetyn hauskan kuntotanssin liikkeissä on vaikutteita hiphopista, reggaetonista ja lattaritansseista. Lajia ohjaa Suomessa James Renaldo.

KONGA. Hikinen tunti on ponnistanut maailmalle Australiasta. Konga sekoittaa muun muassa hiphopista ja reggaetonista tuttuja tanssiaskeleita nyrkkeilyyn ja lihaskuntoliikkeisiin. Meillä tunteja on toistaiseksi Seinäjoella ja Isossakyrössä.

...haluat henkistyä.

PRANABEATS. Joogaa ja eri tanssityylejä yhdistävä uutuustreeni, jossa hoidetaan lihaskuntoa ja nostetaan sykettä muun muassa jooga-asanoiden, hiphop-liikkeiden ja hengitysharjoitusten avulla. Joogakouluissa ja CMS:llä Oulussa.

NIA. Tanssia, kamppailulajien liikkeitä ja kehonhuoltoa yhdistävä laji ihmisille, jotka eivät vierasta pientä hippeilyä ja new age -tyylistä voimauttavaa musiikkia. Muun muassa työväenopistoissa.

...haluat kasvattaa samalla lihaskuntoa.

BALETTITREENIT. Balettityyliset treenit ovat nyt huudossa. Kuntoilijat ja julkkikset, muun muassa Charlize Theron ja jopa Ryan Gosling, ovat innostuneet kasvattamaan lihaskuntoa harjoitteilla, joissa tasapainoillaan balettitangolla, kyykätään pliétä ja ojennellaan raajoja kuin Black Swan -elokuvassa konsanaan. Suosittuja treenimuotoja ovat Balle Barre Fitness ja Ballet Dance Workout.

Lue myös: Miksi Suomi hurahti pepun pyörittämiseen?

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.