Lihaksikkaat miehet nähdään elokuvissa yleensä sankareina, mutta oikeassa elämässä he ovatkin tuoreen tutkimuksen mukaan itsekkäitä mielipiteissään.

Psychological Science -lehdessä vastikään julkistetussa tutkimuksessa oli koehenkilöinä 486 amerikkalaista, 223 argentiinalaista ja 793 tanskalaista. Koehenkilöiden vahvuus määritettiin hauislihaksen ympärysmitan avulla, minkä on aiemmissa tutkimuksissa todettu olevan sopiva mittauskeino. Myös koehenkilöiden taloudellinen asema määritettiin heille esitettyjen kysymysten avulla. Tämän jälkeen heiltä kysyttiin mielipiteitä poliittisista asioista, kuten köyhien avustamisesta ja verojen käyttämisestä sosiaalitukiin.

Koehenkilöiden kansallisuudella ei todettu olevan tuloksiin minkäänlaista vaikutusta. Sen sijaan vahvojen miesten mielipiteet paljastuivat itsekkäiksi: hyvin toimeentulevat eivät halunneet verovaroja käytettävän köyhien hyväksi, kun taas köyhät koehenkilöt kokivat sen tarpeelliseksi. Voimiltaan heikommat miehet  olivat mielipiteissään paljon epäitsekkäämpiä. Naispuolisilla koehenkilöillä ei fyysisen vahvuuden ja itsekkäiden mielipiteiden välillä todettu minkäänlaista sidonnaisuutta.

Tutkijoiden mukaan tulokseen vaikuttavat alkukantaiset vaistot. Heikot miehet ovat joutuneet olemaan mukautuvaisia, kun taas vahvoilla on ollut valtaa päättää asioista. Naiset eivät sen sijaan ole joutuneet fyysisesti kamppailemaan elintilasta, joten heidän fyysisillä voimillaan ei ole ollut vaikutusta heidän mielipiteisiinsä ja käytökseensä.

Tanskalais-amerikkalaisesta tutkimuksesta kerrottiin The Economist -lehdessä.

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.