Harrastan spinningiä ja kävin taannoin iltatunnilla, vaikka olinkin saanut päivällä migreeni­kohtauksen. Poljin siis Clotamin ja parin Buranan voimalla.

Harrastan spinningiä ja kävin taannoin iltatunnilla, vaikka olinkin saanut päivällä migreeni­kohtauksen. Poljin siis Clotamin ja parin Buranan voimalla. Olo oli aika kamala, ja rannemittarista näin, että syke ei kerta kaikkiaan noussut. Hidastavatko särkylääk­keet siis sydämen sykettä? Onko hengästyminen särkylääkkeiden vaikutuksen alaisena vaarallista?
Polkeva pipipää, 35

Migreeni on kohtauksittain ilme­nevä, toiminnallinen hermoston sairaus, joka oireilee päänsärkynä, pahoinvointina ja oksenteluna. Oireet johtuvat autonomisen hermoston häiriöistä ja aistien herkistymisestä valolle ja äänille. Fyysinen rasitus voi pahentaa oloa.

Migreenikohtaus on elimistölle stressitila, joten kohtauksen jäl­keen lepo ja rentoutuminen ovat paikallaan. Kohtauksen voimak­kuus ja kesto vaikuttavat siihen, kuinka pian voi ja kannattaa lähteä rasittamaan itseään. Stressitilassa et saa itsestäsi samaa suorituskykyä irti.

Tulehduskipulääkkeet ovat tehokkaita ja helpottavat nopeas­tikin migreenioireita. Sivuvaiku­tuksena ne voivat joillakin ihmisil­lä kohottaa verenpainetta mutta eivät juuri vaikuta sykkeeseen.

Käyttämäsi särkylääkkeet eivät siis ole este fyysiselle rasituksel­le, mutta rajujen oireiden vuoksi fyysistä rasitusta kannattaa lykätä. Korostan oman kehon kuuntele­mista. Lepo voi parantaa suoritus­kykyä.

Laura Jaakkola-Kievari
Terveys
Fysiatri, liikuntalääketieteen erikoislääkäri, Lääkäriasema Mehiläinen, Tampere

Kuva iStockphoto

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.