Kuva Shutterstock
Kuva Shutterstock

Joko tavallinen spinning kyllästyttää? MeNaiset SPORT testasi kaksi uutta sisäpyöräilytuntia. Tarjolla on huikeita maisemia ja hikinen Tour de France -kokemus.

 TdF-Cycling, 55 min., Sats

LUPAUS Kokeile, miltä tuntuu selviytyä yli korkeiden vuorien.

MITÄ TEHDÄÄN? Leikitään Tour de Francea. Syksyn aikana ajetaan 16 etappia, sillä joka viikko alkaa uusi ajo, joka markkeeraa Tour de Francen etappia. Tasoja on kolme: tasaisella ajo, medium mountain ja high mountain. Vuoristoetapilla pyörän vastusta säädetään yhä tiukemmalle. Ohjaaja selostaa kisan kulkua. Kuvittelemme, että ensimmäisessä nousussa kisailijoiden porukka hajoaa, joten kiihdytämme tahtia.

MILTÄ TUNTUI? Spinning, cycling, sisäpyöräily... Peruskaura on kuntokeskuksesta toiseen sama: poljetaan välillä kiihdyttäen, välillä raskaammalla vastuksella ja hikoillaan perusteellisesti. Kisamielikuviin on helppo eläytyä, jos on nähnyt yhdenkään pyöräilykisan. Jos ei ole, niin ainakin hiki tulee. Ilahduin tunnin musiikkivalinnoista. Tunnelmaa loivat ranskalaisittain majesteetilliset melodiat.

TÄYTTYIKÖ LUPAUS? Jumppa-salissa ei pääse vuoren huipulle, mutta kunto kohoaa varmasti.

KENELLE? Vaihtelua kaipaavalle sisäpyöräilijälle, ulkokautta odottavalle maantiepyöräilijälle ja kenelle tahansa kuntoilijalle.

 MyRide+ Live,  40–75 min., Fressi Vuosaari

LUPAUS Täysin uudenlainen sisäpyöräilykokemus. Huikeita maisemia isolta valkokankaalta.

MITÄ TEHDÄÄN? Virtuaalinen sisäpyöräilytunti, MyRide+, on kuin pyöräilisi elokuvissa. Valkokankaalta näkyy upeaa pyöräilyvideota Yhdysvaltojen kansallispuistoista Italian vuoristomaisemiin. Ohjaajan pitämiä Live-tunteja on kolme: syke-, vuoristo- ja maratonspin. MyRide+-tunneilla on taas englanninkielinen ääniohjaus ja tuntivaihtoehtoina fatburn, interval, cardio ja sports.

MILTÄ TUNTUI? Live-tunnilla syke kohosi jo ensimmäisen viiden minuutin videopätkän aikana. Poljimme vuorotellen alamäkiä ja tasaista maastoa, minkä jälkeen rankan vuoristo-osuuden. Ohjaaja auttoi saamaan itsestä enemmän irti, ja etenkin ”ylämäissä” hiki irtosi. Maisemien fiilistely teki pyöräilystä lähes aidon tuntuisen kokemuksen. Lopuksi tehtiin lyhyet venyttelyt. Maisemien ansiosta tunti vierähti huomattavasti nopeammin kuin tavallinen spinning-tunti.

TÄYTTYIKÖ LUPAUS? Virtuaalinen sisäpyöräily oli tosiaan uudenlainen kokemus. Videopätkät olivat sopivan lyhyitä ja vaihtelevia. Tunti on kuin tehokas pyöräilyreissu maailmalle.

KENELLE? MyRide+ -tunnille on aloittelijankin helppo mennä opettelemaan tekniikkaa ja hankkimaan pohjakuntoa.

Lue lisää: myrideplus.com

Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.
Aloita harjoittelu nostamalla polvet käsien päälle, ja ojenna jalat vähitellen suoriksi.

Päälläseisonnan voi oppia aikuisenakin. Näin se käy!

Akrobatia on nyt muodikasta. Jos laji kiinnostaa, melko helppo tapa aloittaa harjoittelu on opetella seisomaan päällään. Se näyttää vaikeammalta kuin on!

Päälläseisonnassa tärkeimmän työn tekee keskivartalo. Aktivoi vatsalihakset jo ennen asentoon nousemista, jotta tuki löytyy myös ylösalaisin ollessa.

Toinen tärkeä tekninen seikka on käsien ja pään suhde toisiinsa. Pää ja kädet muodostavat tasasivuisen kolmion, ja kyynärpäät ovat 90 asteen kulmassa. Liian leveä ote vaikeuttaa tasapainon löytymistä.

Katso videolta, miten päälläseisonta onnistuu:

Video: Juulia Kalavainen

Harjoittele päälläseisontaa vaiheittain: 

  1. Aloita harjoittelu nostamalla polvet kyynärpäiden päälle. Aluksi riittää, että opettelet pysymään tässä asennossa.
  2. Nosta jalat yksi kerrallaan ylös kerälle.
  3. Kun tasapaino löytyy, nosta jalat suoriksi ylös.

Kysely

Osaatko seisoa päälläsi?

Tehokkaaseen käsitreeniin tarvitset vain kuminauhan ja käsipainot. Parhaat tulokset saat, kun treenaat kolmesti viikossa. Katso videolta käsitreenin liikkeet!

Kädet pääsevät nykyisin aivan liian helpolla. Puhelimen silittely ja hiiren liikuttelu ei käsivarsia kiinteytä, ei myöskään juoksu- tai pyörälenkki. Yksilövalmentaja-fysioterapeutti Anna-Leena Toivanen sanoo, että jos yhtälöön kuuluu vielä alleihin altistava perimä, hidas aineenvaihdunta tai hormoniepätasapaino, rasva kerääntyy helposti heltoiksi käsivarsien alle. 

– Upeiden käsivarsien metsästys alkaa liikkuvuuden ja lihaskunnon parantamisesta, Toivanen sanoo. Tarvitaan ojentaja- ja hauislihasta muokkaavia täsmäliikkeitä. Allien alla lepäävä ojentajalihas on kolmipäinen lihasryhmä, joten se vaatii liikettä eri liikesuuntia yhdistelemällä.

Kauniit käsivarret vaativat treeniä myös ojentajien vastaparille eli hauikselle.

– Kun hauis on kunnossa, ojentajakin näyttää nätimmältä, Toivanen sanoo.

Katso oheiselta videolta täsmäliikkeet, joilla käsivarret kiinteytyvät kahdessa kuukaudessa.