Tohtisiko tällaiseen asentoon vääntäytyä? Ja vielä nakuna. Kuva: Shutterstock
Tohtisiko tällaiseen asentoon vääntäytyä? Ja vielä nakuna. Kuva: Shutterstock

Ensin nakujooga villitsi New Yorkin. Nyt se on levinnyt jo Lontooseen saakka. Mutta mistä siinä on kyse?

Kun lontoolainen bloggaaja Marianne Power suuntasi ensimmäisen kerran nakujoogatunnille, hän oli epäileväinen. Julkinen alastomuus oli aina ollut yksi hänen pahimmista painajaisistaan. Oman paljaan vartalon esitteleminen salilliselle muita nakuja ihmisiä tuntui melkein puistattavalta.

– Emmekä me ainoastaan ota vaatteitamme pois. Me taivutamme ja liikuttelemme itseämme mitä epämääräisimpiin asentoihin, Marianne kirjoittaa Daily Mailissa.

Vaikka ajatus pelotti, hän halusi silti kokeilla. Ihan vain siksi, että nakujooga on tämän hetken kuumin fitness-trendi Lontoossa.

New Yorkista ponnistanut joogamuoto on syntykaupungissaan jo ilmiö: Esimerkiksi näyttelijä Matthew McConaghey on vannoutunut nakujoogan fani. Lady Gaga on puolestaan hurahtanut alastonjoogaan niin, että sitä esitellään yhdellä hänen musiikkivideoistaan.

Eroon suojamuureista

Alastonjoogan idea on yksinkertainen: joogata alasti. Perinteiset alaspäin katsovat koirat ja aurinkotervehdykset ovat samoja kuin muillakin joogatunneilla. Tuntiin kuuluu myös paljon silmät kiinni paikallaan makaamista. Syvään hengittäminen ja hellävarainen venytteleminen ovat oleellinen osa tuntia.

Lajissa on kuitenkin kysymys muustakin kuin pelkästä kehonhallinnasta ja rentoutumisesta. Harrastajat ajattelevat, että vaatteet ovat ihmisille kuin suojamuuri, jolla yritetään piilottaa omaan vartaloon kohdistettu pelko ja viha.

– Meillä ihmisillä on valtavan suuria odotuksia siitä, miltä kehojemme pitäisi näyttää. Olemme epävarmoja ja tyytymättömiä itseemme. Käytämme valtavasti aikaa vartaloidemme kritisoimiseen ja piilottamiseen, vaikka meidän pitäisi rakastaa, kunnioittaa ja iloita siitä, mitä kehomme voivat meille tarjota, kuvailee Lontoon ensimmäisen nakujoogastudion perustaja Annette.

Toisin sanoen nakujoogassa yritetään oppia hyväksymään oma keho virheineen kaikkineen. Myös toisten vartaloiden kunnioittaminen on alasti joogaamisen yksi tärkeimmistä tavoitteista.

"Se on aika kaunista"

Marianne Powerin mielestä nakujooga onnistuu kadottamaan mielestä turhat itsekritiikin äänet. Kun vaatteet heitettiin lattialle tunnin aluksi, Mariannea kuitenkin jännitti. Himmeästi valaistussa ja lämpimässä studiohuoneessa oli kaikenlaisia ihmisiä: naisia ja miehiä jokaista mahdollista kokoa.

Marianne myöntää, että välillä ajatukset karkasivat siihen, mitä muut mahtavat ajatella. Marianne yritti olla katsomatta kummallakin puolella olevia miehiä ja vakuutteli itselleen, että huone on täynnä valaistuneita joogeja eikä pervoja.

Mariannen mukaan oman vartalon ongelmakohdat alkoivat unohtua Hämärässä valaistuksessa nopeasti. Jossain vaiheessa Marianne huomasi jopa pitävänsä vartalostaan, jota yleensä jaksaa haukkua.

Tunnin lopussa Mariannen oli vaikea uskoa, mitä hän juuri teki.

– Se on kuin unta, mutta ei mitenkään pahaa. Omituista, muttei huonoa. Itse asiassa se on aika kaunista, Marianne kuvailee.

Lue myös:

Kokeile näitä ennen kuin muut ehtivät – tässä ovat syksyn liikuntatrendit

Testasimme syksyn uutuustreenit

Joogako vaikeaa? Kylli Kukkin onnistuu aloittelijaltakin – katso videot

9 syytä, joiden vuoksi jooga parantaa seksielämää

Tai chi, uinti vai kegel? Harvardin lääketieteen professorin mukaan näistä lajeista on helppo aloittaa liikkuminen.

Voisi helposti kuvitella, että rankka crossfit-treeni tai tiukat juoksulenkit saisivat kehon jumalaiseen kuntoon nopeasti. Mitä rankempi, sen parempi, eikös?

Väärin, sanoo Harvardin lääketieteellisen yliopiston professori I-Min Lee.

The Independent -lehden haastattelussa Lee toteaa, että suositut ja tehokkaat treenimuodot eivät välttämättä ole keholle parasta mahdollista liikuntaa. Moni raskas treeni, kuten juoksu, voi kuluttaa ja jopa vaurioittaa kehoa väärin tehtynä.

”Uidessasi lähes jokainen kehosi lihas työskentelee samanaikaisesti.”

Lee listasi viisi keholle parasta lajia, jotka hyödyntävät niin painonpudottajaa kuin lihasmassaa keräävää liikkujaa. Ja ennen kaikkea: nämä lajit eivätkä rasita kehoa väärällä tavalla.

1. Uinti

Harvardin tutkijaryhmän mukaan uiminen on kropalle "täydellinen treeni". Ja ihmekös tuo: vedessä tehty treeni ei rasita esimerkiksi niveliä lainkaan.

Uidessa lähes jokainen kehon lihas työskentelee samanaikaisesti. Noin 35-45 minuutin aerobinen uintitreeni lieventää myös stressiä, kohottaa mielialaa ja ehkäisee masennusta. 

2. Tai chi

Tai chi tai chi chun on kiinalainen itsepuolustuslaji, joka koostuu erilaisista meditatiivisista liikeradoista. Liikkuminen tapahtuu hitaasti ja hellävaroen, ja samalla kiinnitetään paljon huomiota liikkeeseen ja oikeaan hengitystekniikkaan.

Leen mukaan tai chi sopii erityisesti ikääntyville ihmisille, koska laji kehittää tasapainoa, joka heikkenee vanhetessa.

”Ihminen ei ole terve, ellei hän jaksa kävellä kymmentä kilometriä kahteen tuntiin.”

3. Voimaharjoittelu

Rautalangasta väännettynä voimaharjoittelussa hyödynnetään painoja painovoimaa vastaan. Treenissä voi käyttää oman kehon painoa, vapaita painoja, naruja tai kehoon kiinnitettäviä painovöitä.

Vahvojen lihaksien saavuttamiseksi voi tehdä useita toistoja kevyemmillä painoilla tai vaihtoehtoisesti isoilla painoilla vähemmän toistoja. Tärkeintä on harjoittaa lihaksia säännöllisesti, jotta kehitys ei katkea.

4. Kävely

Kävely voi vaikuttaa tehottomalta, mutta se on yllättävän pureva liikuntamuoto. Myös personal trainer Wille Wahlberg kertoi aiemmin Me Naisille kävelyn olevan hänen lempiliikkeensä:

– Ihminen ei ole terve, ellei hän jaksa kävellä kymmentä kilometriä kahteen tuntiin. Vasta kun jaksaa liikuttaa omaa kuormaansa kävelemällä, voi ryhtyä treenaamaan esimerkiksi juoksua, räjähtävyyttä, lihaskuntoa ja muita juttuja, Wahlberg kertoi.

”Kävely kannattaa ottaa rutiiniksi esimerkiksi hyötyliikunnan kautta.”

Jo puolen tunnin päivittäinen kävely kehittää kehon peruskestävyyttä ja aivoja, kuten muistia ja mielenterveyttä. Kävely kannattaa ottaa rutiiniksi esimerkiksi hyötyliikunnan kautta.

5. Kegel-harjoitukset

Oletko kuullut kegelistä? Kegel-harjoitukset ovat tärkeitä miehille ja naisille, koska ne keskittyvät lantionseudun lihaksien kuntoutukseen. Niiden tärkeys korostuu ikääntyessä, kun rakon, kohdun ja esimerkiksi peräsuolen toiminta heikkenee. Kegel-harjoitukset ovat siis lihasten supistelua, kuten naisilla lantionpohjanlihasten.

Vanhempana kiität itseäsi varhain aloitetusta tehokkaasta kegel-jumpasta!

Viiden liikkeen kuntopriiri on loistava treeni koko keholle.

Ei aikaa. Ei rahaa. Ei jumppavälineitä. Ei salijäsenyyttä. Nämä selittelyt ovat nyt turhia, sillä personal trainer Nana Heikkilä on suunnitellut kotijumpan, johon tarvitsee vain oman kehonsa ja 20 minuuttia aikaa.

Treeni sopii hyvin myös aloittelijalle.

– Jos aikasi on kortilla, voit jakaa treenin kahteen osaan. Tee yksi kierros liikkeitä ennen aamusuihkua, niin aineenvaihdunta herää ja tehostuu. Toisen kierroksen voit tehdä illalla töiden jälkeen, Nana Heikkilä vinkkaa.

Katso videolta, miten liikkeet tehdään oikein. Treeni sopii hyvin kaikille, myös aloittelijalle.

  1. Levyä kyykky + sivutaivutus
  2. Punnerrus kontallaan
  3. Lantion nosto
  4. Jalkojen dippaus vuorotellen
  5. Selän ojennus + lapaveto

Vinkki!

Tee kuntopiiri 2–3 kertaa viikossa. Säännöllisellä treenillä saat tuloksia jo parissa kuussa terveelliseen ruokavalioon yhdistettynä. 3–4 treenikerralla rasvat palavat varmasti!